Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp å tyde forlovet/gift Frans Johnsen og Marte Bentsdtr


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Hei Gaute, det kan være lettere for eventuelle hjelpere å hjelpe om du legger inn en sidelenke i stedet for bildelenke. Det vil gi en bedre mulighet for forstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen var  2[.]. januar, eksakt hvilken dato mellom 20. og 29. er umulig (for meg) å bestemme. Patronymet er Joensen, fornavnet kan være Frans. Hennes fornavn kan se ut som Marte, patronymet begynner på B og kan godt være Bentsd:

 

Om dette stemmer så fant jeg uansett ikke dette paret blant de Copulerede, selve vielsen kan kanskje finnes i et annet sogn hvor hun var hjemmehørende? Det var alt jeg kunne få ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1791 18 dec døpes sønnen Peder
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9838&idx_id=9838&uid=ny&idx_side=-81

og da er fars navn Jonsen, i FT 1801 er det Johnsen så det skrives på forskjellige måter.

Frans og Marte er fra Lyngør som på den tiden tilhørte Søndeled/Risør, og det var nok i Søndeled kirke de ble gift vil jeg tro.

Jeg takker for jobben Espen, jeg går nok ikke lenger tilbake her, skriften kan bli en utfordring for meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen skjedde 7. februar 1777 og er innført i klokkerboka for Risør:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør, Klokkerbok nr. B 2 (1747-1812), Kronologisk liste 1777, side 73.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9816&idx_id=9816&uid=ny&idx_side=-74

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje disse 2 barna fra  før,  men legger de ved allikevel:

 

Beent dpt. 25. september 1783 Søndeled – Frans Jons. Lyngøer Marte Beentsd

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled i Risør, Klokkerbok nr. B 1 (1746-1816), Fødte og døpte 1783-1787, side 78.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9838&idx_id=9838&uid=ny&idx_side=-79

 

Jens dpt. 26. april 1795 Søndeled - Frans Jons. Lyngøer Marte

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled i Risør, Klokkerbok nr. B 1 (1746-1816), Fødte og døpte 1794-1797, side 81.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9838&idx_id=9838&uid=ny&idx_side=-82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for info. Jeg kikket også etter vielsen, men begynte på 1778 siden 1. sønnen ble f. 1779.

Innført i klokk for Risør, men gift i Søndeled kirke!?

4 barn døpt har jeg funnet, John, Bernt, Peder og Jens.

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Innført i klokk for Risør, men gift i Søndeled kirke!?

 

Synes det står `Copulerede fra Landet` - hva som egentlig menes med det vet jeg ikke.

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndeled hørte til Gjerstad prestegjeld inntil 1745. Ved reskr. 02.03.1742 ble Søndeled overført til det nyopprettede Risør prestegjeld. Ved kgl. res. 05.04.1877 ble Søndeled skilt ut fra Risør og dannet eget prestegjeld fra 01.07. s.å. Samtidig ble Søndeled delt i Ytre Søndeled hovedsokn og Indre Søndeled sokn. Risør prestegjeld ble ved kgl. res. 29.01.1971 nedlagt og innlemmet i Søndeled prestegjeld. Gården Gjeving og øyene Holmen, Odden og Lyngør ble 05.03.1813 overført fra Søndeled sokn til Dypvåg sokn. Det samme skjedde med gården Risøy 08.12.1866.

 

Søndeled kirke var kirken for "Landet" og Lyngør tilhørte nok her. Så slik du leser det vil si Søndeled kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.