Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Larsdatter Skarning, født i Sverige


Kjell Scharning
 Del

Recommended Posts

Jeg har benyttet meg av kampanjen til arkivdigital.se og kjøpt et en måneds abonnement for å finne foreldrene til min oldemor Ingeborg Larsdotter. I Norge er hun gift med Kristian/Christian Nilsen/Nielsen Skarning/Scharning. De fikk fire barn. Jeg har funnet dåp og konfirmasjon for dem alle i norske kirkebøker. I dem heter hun Ingeborg Larsdatter, Inga Larsdatter, Inga Larsen og Inga Nilsen og er født 1843. I FT Vinger 1875 heter hun Inga Skarning og er født 1843 i Kjøla Sockn, Sverige. Mer informasjon finnes på mitt slektstrenettsted http://www.birdtheme.org/slekt/index.php

I Sverige, med ArkivDigital, finner jeg ingen Ingeborg eller Inga med far Lars født i Köla 1843. Jeg finner en i 1842
Köla C:10 (1841-1846) Image 76/page 142
Hun flytter
Köla B:5 (1861-1894) Image 7
fra Adolfsfors til Rud + noe jeg ikke klarer å tyde. Jeg trenger hjelp med å finne flyttested for å få vite om hun er aktuell som oldemor.

Men selv om jeg finner en svensk Ingeborg som flytter til Norge, så blir det vel vanskelig å koble henne til min oldefar. Det beste hadde vært å finne vigsel for Ingeborg og Kristian, noe jeg ikke har klart hittil.

Endret av webbirder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ingeborg flyttet til Rud,Ny sokn.

 

Jeg tror du har funnet den Ingeborg du leiter etter.

 

Fant henne i Emibas,utflyttet fra Sverige:

 

 

Post 733205

Larsdotter, Ingeborg
Hustru (gift kvinna)

f. 1/9 1842 i Köla, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 25/6 1869
från Nr 29, Arvika stadsförs, Värmlands län (Värmland)
till Kongsvinger, Hedmark fylke, Norge

 

Hun er gift,og sammen med henne reiste hennes mann,Christian Nilsen Skaning:

 

Post 733204

Nilsen Skaning, Christian
Järnbanebetjänt (gift man)

f. 15/6 1843 i Nes, Akershus fylke, Norge

Utvandrad 25/6 1869
från Nr 29, Arvika stadsförs, Värmlands län (Värmland)
till Kongsvinger, Hedmark fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 63

 

Legger ved utklipp av husforhør Arvika stad AI:6 s. 63.Der står vielsesdato 30/1 1869.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kari. Da har du gitt meg verdifull informasjon og mer enn forventet.

Jeg bruker det eksellente programmet til ArkivDigital og blar i de svenske kirkebøkene. Det ser først ut til at Kerstin er 50 år når hun føder Ingeborg. Men etter å ha gått tilbake til da hun bodde hos sine foreldre, så ser det foreløpig ut til at hun er 6 år yngre. Søsken til Ingeborg har jeg også funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.