Gå til innhold
Arkivverket
Kjetil Øvregaard Østebø

Skannede kirkebøker - domkirken i Bergen

Recommended Posts

Kjetil Øvregaard Østebø

Hei,

på gamle digitalarkivets database finner jeg en Johan Schrøder viet i Bergen domkirke 3/2 1723 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=18389&merk=18389#ovre.

Under skannede kirkebøker for domkirken i Bergen finner jeg imidlertid ingen bøker som dekker vielser for denne perioden. Er det bare jeg som ikke klarer å finne den rette, eller er ikke alle kirkebøkene fra domkirken skannet (trodde de skulle være det)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Kanskje spørsmålet kunne flyttes til forumet til Statsarkivet i Bergen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Øvregaard Østebø

Ja, det er dette ekteparet jeg mener vielsen i 1723 mest sannsynlig er mellom. Liker bare å også sjekke primærkildene til hva jeg finner i databasene, men finner altså ikke vielser i Bergen domkirke for denne perioden. Syntes det var litt rart, men da kan det jo faktisk se ut som om ikke alle kirkebøker fra Bergen by er skannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eva Tomter

Nei det er tydelig at de som registrerte kirkebøkene og laget basene på gamle digitalarkivet hadde tilgang på mye mer enn det som ligger ute nå. Jeg har hatt samme problem med både Domkirken og Korskirkens bøker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erlend E. Mæhlum

Uten å ha sett kilden, vil jeg tippe på at kilden for det du spør etter er kirkeregnskapet for domkirken. Disse gir info om de som betaler for bryllup, eller det kom inn penger i kirkebøssen på feste eller vielsesdagen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Øvregaard Østebø

Det hørtes fornuftig ut, tusen takk for avklaringen Erlend:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.