Gå til innhold
Arkivverket

Kokop i Lier


eline johansen 96
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg letter etter min familie som bor på kokop. min tippoldefar Karl Johansen/kokop/bergheim blir født der i 1888, og hans far og mor bor der, og hans fars foreldre bor der også, men jeg trenger hjelp med å finne de i folketellinga for 1891, har sett igjennom alle tellingskretsene, men fant det ikke.

Tusen takk for all hjelp på forhånd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg letter etter min familie som bor på kokop. min tippoldefar Karl Johansen/kokop/bergheim blir født der i 1888, og hans far og mor bor der, og hans fars foreldre bor der også, men jeg trenger hjelp med å finne de i folketellinga for 1891, har sett igjennom alle tellingskretsene, men fant det ikke.

Tusen takk for all hjelp på forhånd.

 

Har ingen lokalkunnskap her - men:

 

 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7758&idx_id=7758&uid=ny&idx_side=-55

 

Det står vel Sjåstad eie over Kokop?

 

Familien i 1875:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052124003411

 

 

Familien i 1900:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037121004179

 

 

Familien i 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01036475005151

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eline

Jeg har en gang tilbragt en natt på Kokop; det må ha vært vinter 1967/68. Vi hadde tenkt å tilbringe en weekend der, men huset hadde i en periode ikke vært i bruk, og manglet innbo.
Det blev derfor bare med denne ene natten, som vi husker veldig godt, idet vi frøs oss gjennom natten og var glad for å kunne reise hjem dagen etter.

Jeg kjenner han som eide bruket denne tiden, og han kan sikkert fortelle litt om situasjonen rundt huset den gang.

JanM
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janmkeus: ja, det vil jeg gjerne høre om. Johan torgersen bodde der fra 1886(tror jeg)og min tippoldefar er født der og bodde der til ca 1910. og etter det var det jørgen (broren til karl) som tok over gården. så den har vært lenge i min slekt.

 

 

 

 

berit og jon erik: tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Eline

Jeg har endelig snakket med eieren av Kokop fra perioden rundt 1970.
Det blir en kronglet historie og jeg håber at jeg fikk alt med meg i telefonsamtalen med ham. Nederlenderen og arkitekt Herman van Dok, opphold seg rund 1967 i Drammen. Han var på jakt etter et sted å bo - som var vanskelig på denne tiden - og fikk merkelignok kontakt med en nederlandsk megler som hadde en bolig til salgs for en rimelig penge.
I stede for å jakte på å leie ville han heller investere i noe eget og slo til. Kjøpesummen var kr 35.000 + 5 mål tomt.
Selgeren var Jørgen Kokop. Han og hustru Marie hadde forlat stedet og flyttet til Lier.

Omtrent samtidig fikk Herman et engasjement i London, og flyttet dit. Det ble derfor ikke noe av oppussing, og heller ikke noe av å leie ut stedet.
Boligen stod tom, omtrent slik jeg beskrev den fra mitt besøk der vinter/vår 67/68.
En stund senere, muligens 68/69 ble et annet hus i nærheten totalskadet i en brann, og da den tysk-norske familien som bodde der plutselig stod uten bolig, tok de seg inn på Kokop.
Jeg forstod det slik at Herman (nu i London) ikke fikk informasjon om dette, og oppdaget det først da han kom tilbake til Norge. Den tyske bilmontør tilbød seg da å kjøpe boligen 
og de ble enige om en sum, jeg tror det var rundt kr 60.000. Tyskeren flyttet senere til Vestlandet, hvor han hadde fått en godbetalt stilling i oljebransjen.
Jeg forstod det også slik at han hadde skilt seg fra konen, som da ble boende alene på Kokop.
 

Det som forundret meg at det var en nederlandsk megler som var i bildet. Muligens bodde hun i Norge på denne tiden, og var kommet i kontakt med Herman, fordi han søkte etter et sted å bo i Drammen området. Det ble forresten en del bråk rundt salget, idet megleren først hadde solgt huset til en kar som - da det kom til stykket - ikke hadde penger. Hun solgte huset derfor en gang til - nu til Herman. Men kontrakten og tinglysningen stod fortsatt på den insolvente kjøperens navn. Det ble derfor advokat-mat for å få tinglysningen endret.

Herman bor i dag i Nederland.

 

Håber du fikk svar på ditt spørsmål.

Hilsen Jan

 

Endret av JanMKeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.