Gå til innhold
Arkivverket

Barnebidrag 1930t.


Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg er ute etter å finne et barn født utenfor ekteskap, antagelig rundt 1930. Jeg har saumfart kirkebøker uten å finne noe der. Jeg lurer på om det kan finnes noen oversikt over farskapssaker/farsskapsbidrag fra denne tiden, og er de i tilfelle klausulert?

 

Noen som vet noe om dette?

 

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg virker litt bombastisk. Det var ikke meningen.

 

Jeg er ikke noen allviter, men svarte ut fra egne erfaringer.

 

Min erfaring går tilbake til 1856 og er kanskje ikke relevant for perioden som etterspørres.

 

Uansett by eller ikke, hørte et område under en amtmann, og da kan Amtmannens arkiver være verdt å undersøke.

 

Amtene vedvarte til 1919, etter det ble det fylker.

 

Der finnes søknader om barnebidrag.

 

Fortsatt god jul.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spørsmålsstiller med fordel kan komme med flere opplysninger og kanskje takke de som prøver å hjelpe.

 

Tror nok dette problemet lar seg løse etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er 80 års klausul på slike saker, og jeg har selv en tante jeg leter født ca 1933 hvor vi mangler navn på barnet men har navnet på foreldrene. Byarkivet i Trondheim kunne ikke hjelpe i dette

tilfellet. Moren skulle være fra Kristiansund, men det skal også gå under Trondheim byarkiv siden barnefaren bodde i Trondheim hele tiden.Vi må også huske på det at noen som er født rundt 1930

godt kan leve enda, og da er det vel ikke lov til å legge ut så mange opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig en stor takk til dere som hjelper. Med juleferie har jeg ikke fått sett på alle svarene før nå, derfor litt sen (?) takk:)

 

Jeg har flere opplysninger ja, men har bevisst unnlatt å skrive disse her, da det fullt mulig kan dreie seg om nålevende personer. Om noen mot formodning har mulighet til å undersøke noe for meg, kan jeg selvfølgelig bidra med mer opplysninger.

 

Da kan fylkesmannens arkiver eller lensmannens arkiver være et sted å begynne da...

 

Om noen har flere tips og erfaringer, eller annen hjelp er jeg takknemlig for det.

 

Fortsatt god jul alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.