Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan tjene penger på slektsgransking ?


OlsenA
 Del

Recommended Posts

En god nabo har holdt på med gransking i mer enn femti år. Han har blant annet hjulpet utallige norskamerikanere med å finne røttene sine. "For en liten slant, om de har råd og som tilskudd til uføretrygden min" som han sa det før om årene. Nå er både Internett og finanskrise for lengst faktum og ingen har råd til (rimelig) hjelp med gransking og de søker på nettet i stedet. Og det siste der er jo veldig fint det men naboen min vil så gjerne hjelpe, han har de største slektsdatabasene jeg kjenner til og er dessuten både flink, nøye, erfaren og kildetro. En stor ressurs, er han. Han har blitt pensjonist. Og han hjelper folk fremdeles, mye, helt gratis. Men så var det de ekstra kronene da. Nå i jula så spurte han meg om jeg vet om noen måter han kan tjene noen kroner på dette, og jeg velger å bringe spørsmålet videre. Håper at noen har forslag og sånt (send meg gjerne en pm). På forhånd, takk. Noen synest kanskje at det er helt feil å betale noen som hjelper en med og sender mengder av viktige opplysninger. Selv synes jeg ikke det blir galt å gi noen som hjelper en masse, litt tilbake. Og jeg ønsker alle et fint 2015.

 

Endret av OlsenA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så uvanlig at folk tar betalt for dette. Det er vel vanlig med 2/300 kr. timen ettersom jeg har forstått.

 

Godt nytt år til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjulpet mange med å finne slekt gjennom årene, men har alltid tilbudt meg å hjelpe gratis. Noen takknemlige 'kunder' har takket meg med en flaske vin, andre med blomster, jeg har fått gavekort og mange gode klemmer. Skulle jeg ha regnet timene og presentert en timeliste/faktura for denne hjelpen, så hadde ingen spurt meg. Skal hjelpen gjøres mot betaling, så bør det være en fastlagt pris som 'kunden' får vite før jobben blir gjort. Enkelte jobber kan jo bli så langtrukne og tidkrevende, så timebetaling kan fort beløpe seg til flere tusen kroner. (Og da burde vel kanskje kemneren også få beskjed...?)

 

Takknemlighet er den beste betalingen jeg får!

 

Godt nyttår og lykke til fra

Grete

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Odd Annar. Det er vel noe sånt prisen ligger på.  Og man kan vel tjene femti tusen skattefritt per år, om jeg ikke husker helt feil. Han er en så ydmyk og beskjeden mann (og fremhever aldri seg selv) at han nok ikke engang ville finne på og be om, enn si kreve totre hundre kroner for timen. Ikke femtilappen engang, for han hjelper så gjerne og folk flest er veldig takknemlige. Han er glad og takknemlig selv også ,for og få lov til og hjelpe andre, som han sier. Men han blir ikke mett av hverken blomster eller vin, og ønsker seg (og trenger) litt økonomisk tilskudd. Jeg lurer nå på om han mest tenker på og mener noe Internett-basert, siden han behersker teknologien godt og har hatt PC i minst femten år. Et sted med mulighet for slektsregister, en database med et slags medlemsskap, hvor man kan logge seg inn, hente ut opplysninger,mot å betale noen kroner, kjenner noen til noe sånt? Og så var det dette med hvordan gjøre noe sånt kjent, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.