Gå til innhold
Arkivverket

Innflyttere fra Sverige til Østfold - hvordan finne fødested/sogn?


Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg forsøker å følge min fars slekt bakover til Sverige. Min tippoldefar het Abraham Gustavsen (Gustafsson) og er født 8. april 1851. I alle norske kilder jeg har funnet er det referert til "Bohuslen" som fødested (skrevet på mange ulike måter) men aldri noe mer presist enn dette. Min oldefar (Carl Albert Abrahamsen) er født den 7 oktober 1878 og er døpt i Halden (Fredrikshald) 10 nov 1878 (klokkerbok og ministerialbok Halden). Det er ikke oppgitt noe fødested for hans far (jernbanearbeider Abraham Gustavsen).

 

Det jeg har funnet er en innflytter-registrering i ministerialbok for Skjeberg prestegjeld 1869-1885. Her har jeg funnet Abraham Gustavsen Aassen som innflytter fra "Buhuuslehn". Innflyttingsdato er oppgitt til "!! 1875" (innflyttingsnr 182). Kan "Aassen" (eller Åsen) være et stedsnavn i Sverige / Bohuslen? 

 

Min tippoldefar har ikke benyttet navnet "Aassen" senere. Han bodde i Halden og på Eidsvold før han slo seg ned i Sarpsborg i 1881. Der døde han i 1913. I innflytter-registeringen til Sarpsborg i 1881 (flyttet fra Eidsvold)  er navnet "Abraham Gustavsen Risseborg" benyttet. Dette tror jeg er en skrivefeil, og at han på det tidspunktet kalte seg "Bisseberg". Dette kan være et stedsnavn i Halden (kan ha vært første bosted i Norge).

 

Abraham Gustavsen giftet seg 12 okt 1877 i Skjeberg kirke med Nicoline Alfsen (født 12 april 1858 på Vaskerstuen, Hafslund gård).

 

Er det noen som har noen tips ang. hvordan jeg kan komme videre på den andre siden av grensen?

 

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Ann-Mary!

Tusen takk for svar!

Dette er nok flyttingen fra Eidsvoll til Sarpsborg i 1881. Jeg regner med at jeg har funnet innflyttingen fra Sverige i 1875 også (se vedlegg). Problemet er å komme videre i Sverige uten å vite kirkesognet (og dermed hvilken kirkebok jeg skal lete i). Det finnes vel ikke noe som er søkbart når det gjelder svenske personhistoriske data (folketellinger osv)...

Hilsen Petter

post-5313-0-48910500-1420224856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han flyttet til Skjeberg fra Eidsvoll.

 

Hei Anne-Lise!

Tusen takk for svar!

Jeg tror Abraham flyttet fra Sverige til Skjeberg i 1875 for så å flytte til Eidsvoll litt senere.

Jeg vet at han flyttet fra Eidsvoll til Sarpsborg i 1881. Min oldefars lillesøster Ida Marie ble født og døpt i Eidsvoll 8.8.1880 (se vedlegg). Det er ganske greit å finne informasjon etter at han flyttet til Norge. Problemet er å finne ut mer om hva som skjedde før han flyttet fra Sverige...

Hilsen Petter

 

post-5313-0-47315500-1420225337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han flyttet til Skjeberg fra Eidsvoll.

 

Jeg har funnet ut at min oldefar Carl Albert (Abrahams eldste sønn) ble døpt i Halden i 1878 (se vedlegg). Tippoldefar Abraham har trolig flyttet til Eidsvoll like etter dette. I 1881 har han flyttet med familien tilbake til Østfold og Sarpsborg.

 

post-5313-0-78537300-1420226201_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut,
Jeg forslår at du henvender deg til DIS-Väst. Som dekker Bohuslän helt til ned til Göteborg.
De er veldig hjelpsomme.

Utover det er det verdt å forsøke Rötters Anbytttarforum. Du kan abonnere på dette forum, om du er medlem av DIS-Norge.

Bonne chance.

JanM 
 

Endret av JanMKeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan dette være rett Abraham?

 

I husforhør Grinnerød,Gøteborg og Bohuslän fant jeg  Abraham f. 8/4 1851 , foreldre Gustav Andersson Larsson og Christina Nilsdtr.

 

Legger ved utklipp av husforhør Grinnerød 1861-1868.Da bor familien på Grinstorp u/Åsen i Grinnerød.

 

Neste husforhør står Abraham utflyttet til Norge 3/5 1877.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke Abraham i dåpsliste i Grinnerød,men kikket i Ljung der foreldrene kom fra.Der fant jeg han,men ved dåpen sto fars navn Anders Larsson.

 

Dette er tydeligvis feil,for det er rettet opp i husforhøret,står det Gustaf Andersson Larsson der?

 

Legger ved dåpen og husforhør Ljung 1841-1852,Kärrstegen s. 113.

 

Hilsen Kari


 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut,

Jeg forslår at du henvender deg til DIS-Väst. Som dekker Bohuslän helt til ned til Göteborg.

De er veldig hjelpsomme.

Utover det er det verdt å forsøke Rötters Anbytttarforum. Du kan abonnere på dette forum, om du er medlem av DIS-Norge.

Bonne chance.

JanM 

 

 

Tusen takk for gode tips Jan M!  Jeg har nettopp meldt meg inn i DIS-Norge, og skal følge opp dette.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan dette være rett Abraham?

 

I husforhør Grinnerød,Gøteborg og Bohuslän fant jeg  Abraham f. 8/4 1851 , foreldre Gustav Andersson Larsson og Christina Nilsdtr.

 

Legger ved utklipp av husforhør Grinnerød 1861-1868.Da bor familien på Grinstorp u/Åsen i Grinnerød.

 

Neste husforhør står Abraham utflyttet til Norge 3/5 1877.

 

Hilsen Kari

 

Hei Kari!

Tusen takk for veldig spennende informasjon!

Dette må jo være riktig person!   Alt stemmer, til og med eksakt fødselsdato. Datoen er jeg temmelig sikker på fordi Abraham har notert sin egen fødselsdato i en gammel familiebibel. Når det gjelder innflyttingsdato står det i den norske ministerialboken årstall 1877 og dato "!! 1875". Årstallet stemmer jo.  Dette gjør det mye enklere å komme videre!

Hilsen Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Det ville forundre meg mye om dette ikke var rett Abraham.

 

I husforhøret i Grinnerød 1868-1878 der han står utflyttet i 1877,står det også: arb. attest 7/10 1875.

Trolig har han vært i Norge fra 1875,men trengte en attest i 1877.

 

Hilsen Kari

 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fant ikke Abraham i dåpsliste i Grinnerød,men kikket i Ljung der foreldrene kom fra.Der fant jeg han,men ved dåpen sto fars navn Anders Larsson.

 

Dette er tydeligvis feil,for det er rettet opp i husforhøret,står det Gustaf Andersson Larsson der?

 

Legger ved dåpen og husforhør Ljung 1841-1852,Kärrstegen s. 113.

 

Hilsen Kari

 

 

Hei igjen!

 

Dette må vel være en glipp under registreringen? Det er helt sikkert samme person. Det som er litt pussig er bruken av to patronymikon (Andersson og Larsson).  Han har neppe to fedre! Kanskje han egentlig het Gustav Anders Larsson, og at mellomnavnet ble droppet i noen sammenhenger?   Dette navnet er temmelig sikkert opphavet til mitt eget etternavn. Jeg vet at min oldefar (og trolig også tippoldefar) tok etternavnet "Larsen" (min farfar, far og jeg heter også Larsen :-))

 

Hilsen Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Nå ble jeg usikker på far til Abraham.

 

Fant han ikke i fødselsbok Ljung.

Men jeg gikk litt bakover i husforhør, og i 1849 bodde familien på Skafterød i Ljung.

Der står han som f. d. (føre detta) soldat Gustaf Anders (son?) Larm?? (trolig soldatnavn.)

 

Da er det usikkert om han het Larsson.Skal se litt mer etter dåpen hans.

 

Hilsen Kari

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har ikke Anders Larm noe patronym i Centrala soldatregistret, men det er rett fødselsdato:
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=841075

LARM Anders
Släktnamn: -
Född: 18160406
Död: -
Antagen: 1838
Avsked: 1844
Aktnummer: BR-04-0087-1838
Regemente: Bohusläns regemente
Rote: Kålholmen, L. Aröd, Lunden
Kompani: FRÄKNE
Socken: FORSHÄLLA
Torpnummer: BR-04-0087

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldaten Gustaf Anders Larm og Pigan Christina Nilsdotter ble viet 6. desember 1839:

.

post-162-0-02011800-1420257872_thumb.jpg

.
Ljung C:4 (1823-1861) Bild 102 / sid 227 (AID: v656.b102.s227, NAD: SE/GLA/13332)


Ljung är annexförsamling i Forshälla pastorat.

Härad:
Fräkne

Stift:
Göteborg

Länkar:

Båhus Arkivguide om Ljung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved lysning/vielse fra Ljung 1839.Det står det at han er fra Ljung,konfirmert der.

Men finner han ikke i dåpsliste,konf.bok ligger ikke ute.

 

Det sto at han ved vielsen bodde på Maden i Ljung.

Der fant jeg han i husforhør 1833-1841 s. 103.

 

Gustaf Anders Larsson f. 6/11 (?) 1816 (del a)

soldat nr. 87 Larm i 1839 og henv. til lysning.(del b)

 

Der fikk vi Larsson,men finner han heller ikke med f. dato 6/11.

 

Hilsen Kari


 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Gustaf Anders/Alexander som er fostersønn hos soldat Swen Asp?

 

Legger ved husf. 1819-1820 og 1821-1825 med familien.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel født 6/4-1816 og det som kan ses som 11, er nok et raskt skrevet 4-tall.

 

(Sammenlikn med vedleggene dine i innlegg #16 og #17.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Nå ble jeg usikker på far til Abraham.

 

Fant han ikke i fødselsbok Ljung.

Men jeg gikk litt bakover i husforhør, og i 1849 bodde familien på Skafterød i Ljung.

Der står han som f. d. (føre detta) soldat Gustaf Anders (son?) Larm?? (trolig soldatnavn.)

 

Da er det usikkert om han het Larsson.Skal se litt mer etter dåpen hans.

 

Hilsen Kari

 

Hei igjen Kari, og nok en gang tusen takk for hjelpen!

 

Jeg er imponert over hvor mye informasjon du og de andre som har svart her på forumet har klart å grave frem på kort tid!  Jeg har nok en god del igjen å lære før jeg har noe å stille opp med :-)  Soldatnavn var noe helt nytt for meg!  Jeg har sett i flere kilder noe som ligner på "Larm", men jeg har tenkt at det er en slurvete versjon av Larsson. Det er også tydelig at denne familien har flyttet på seg flere ganger. Jeg kan også fortelle at jeg etter å ha lagt inn de nye slektningene i slektstreet oppdaget nålevende slektninger i Sverige (etterkommere etter Abrahams lillebror Niklas som fremdeles heter "Niklasson" til etternavn!).

 

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har ikke Anders Larm noe patronym i Centrala soldatregistret, men det er rett fødselsdato:

http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=841075

 

LARM Anders

Släktnamn: -

Född: 18160406

Död: -

Antagen: 1838

Avsked: 1844

Aktnummer: BR-04-0087-1838

Regemente: Bohusläns regemente

Rote: Kålholmen, L. Aröd, Lunden

Kompani: FRÄKNE

Socken: FORSHÄLLA

Torpnummer: BR-04-0087

 

Hei Anne-Lise!

 

Dette må jo være riktig person!  Det dukker stadig opp ny informasjon - utrolig spennende!  Jeg er veldig glad for all hjelpen jeg har fått og jeg er imponert over hvor mye du og de andre her på forumet har klart å finne ut.  Du må ha mye kunnskap om de ulike kildene!  Det blir spennende å se om jeg klarer å koble meg til flere Svenske slektstrær etter hvert.

 

Jeg har kjøpt et kortvarig abonnement på "Arkiv Digital". Det virker som alle personhistoriske data koster penger i Sverige. Hvilke abonnementer trenger man egentlig? Hvilke abonnement er de beste?  Hvilken brukerdrevet slektsdatabase er den største i Sverige?

 

Hilsen Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 2-års abonnement hos Arkiv Digital nå og har vært der noen år og har kjøpt noen folketellinger (1880. 1890 og 1900) + Sveriges Dödbok på CD-rom fra Sveriges Släktforskarförbund. Emigranten-CD'en er ikke komplett og noen abonnerer på emigrantopplysninger hos Emibas. Jeg tror en får folketellingene også om en abonnerer direkte hos SVAR. Ellers prøvde jeg tidligere Genline, som nå er kjøpt av Ancestry.

 

Mens du leter i AD, husk at du kan spørre om folketellingsoppslag her, da, om du trenger det.. :)

 

Oversikt over hva som finnes hos Arkiv Digital finner du på sidene deres under Bildarkiv. Her har jeg valgt Göteborg och Bohuslän, og du kan trykke seg videre inn; http://www.arkivdigital.se/volymer/goteborg?county=14

 

Om du skal lagre opplysninger du finner i AD-online, så finner du kildereferansene under Rediger. Den delen av tallene som kommer etter AID og begynner med v, kan du siden legge inn i feltet nederst til høyre og gå direkte til siden.

 

F. eks. denne kildereferansen:

Bohusläns regemente 1677-1907: Fräkne kompani DI:1 (1777-1905) Bild 2100 (AID: v435128.b2100, NAD: SE/KrA/0126A020Ö) så har jeg uthevet denne referansen: v435128.b2100

 

Merk dette og kopier inn i feltet på AD og du finner Anders Larm ved nr. 87 i generalmønsterruller for Bohusläns regiment, Fräkne kompani i bl. a. 1838.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.