Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av avsnitt om Wittenberg og en by på G..


Guri Østlyngen
 Del

Recommended Posts

Heia,

 

Kan noen hjelpe meg med å tyde et avsnitt øverst og nederst på side 17 i kirkeboka for Støren. Siden fra 1690 ligger vedlagt.

 

Det gjelder en hugenottforfar med navnet Bastian Mortensen. Jeg prøver å finne ut veien han kom til Norge. Hvilken by på G er det som nevnes i sammenheng med det jeg leser som Wittenberg?

Ville være glad hvis noen kunne hjelpe meg med å oversette avsnittet om dette.

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til den nevnte siden: Støren, Ministerialbok nr. 687A01 (1690-1746), Kronologisk liste 1693, fol 16b - 17a

 

Innførselen, gjort på Die Visitationis Mariæ (Maria Besøkelsesdag = 2.juli)) i 1693, i tredje linje øverst på fol.17a leser jeg slik:

 

Effter Kongl. Mayst. [bevaakning? bemaadning? bemankning?] lyst om hielp til den for-

brendte Kirke og Skole udi den Stad Gueseheim udi Vir-

tembergs Land, til første Prædicken at udgive.

 

Den nederste innførselen på samme side, gjort på Dom.10 p.Trin (= 10. søndag etter Trefoldighet) leser jeg slik:

Colligerit til Gueseheims Kircke 1 ort [?] sk.

 

Jeg tar et lite forbehold om bynavnet, men det er muligens snakk om byen Gosheim i Baden-Württemberg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

Takk for raskt svar! Byen Gosheim i Baden-Wurttemberg er det vi også hadde resonnert oss fram til. Det er fint å få det bekreftet av andre.

Vet noen i dette forumet eventuelt noe om Gosheim i forbindelse med hugenotthistorie eller hugenottenes reiseveier nordover?

 

 

Mvh

 

Guri-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på hugenotthistorie, men jeg skjønner ikke helt hvordan du kan koble en navngitt hugenottforfar i Norge med en generell oppfordring fra Kongen i København til landets kirker om å ta kollekt fra menigheten for å yte hjelp etter en kirke- og skolebrann i Wirtemberg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Takk for at du svarer igjen! Jeg forstår hva du sier. Vi prøver på alle måter å finne en link til nordfranske hugenotters reiseveier ca 1680-85.

 Baden-Wurttemberg er et mulig stopp på veien. Gosheim var en hugenottlandsby formelt opprettet av landsfyrsten. Om den har konkret forbindelse til hugenottforfaren vår vet vi ikke. Han var muligens waldenser. Hvis så, måtte han ut av Frankrike pr 1685. Vi vet så lite konkret og prøver så godt vi kan å komme videre.

 

Mvh

 

Guri

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har sett denne tråden på ancestry.com?

 

Det er mange kunnskapsrike mennesker som følger med på Brukernes eget forum, så jeg synes du skal legge inn et spørsmål om denne Bastian Mortensen der. Opplys da om alt du vet om ham (med kildehenvisninger) - hvordan vet man f.eks. at han (og brødrene) var hugenotter som hadde flyktet til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

Takk for ditt svar og anbefaling om hvordan gå videre på ancestry.com!

Jeg vet fra tysk forskning på hugenotter at det var ca1500 hugenotter som kom til Norge totalt sett. Det ser ut til at det mangler forskning i Norge på hugenottene som slo seg ned her. Ancestry.com bekrefter også dette.

Det faktum at danskekongen ønsket kollekt til Gosheim i Wurttemberg tilsier vel at byen var kjent for han som en by for hugenotter som innvandret i Danmark-Norge. På den tiden hadde Danmark-Norge behov for gruvearbeidere: Vår hugenottforfar hadde sannsynligvis bakgrunn fra gruvearbeid for han lærte sine nye naboer i Sør-Trøndelag å milebrenne.

Baastian (Sebastian) Mortensen ville i 1686 som waldenser/hugenott ha blitt utestengt fra Nord-Italia hvis han ikke var hjemmehørende der fra før. Vi tror derfor at han muligens p g a sin gruvebakgrunn kunne stamme fra fjellene i nord- Frankrike. Var han waldenser eller hugenott og ikke gikk over til katolisismen, måtte han absolutt ut av Frankrike i 1685 for å redde livet.

Hugenottene i Tyskland var som "adoptivbarn" til landsfyrstene der, som ga de støtte fordi de trengte folk og arbeidskraft til å bygge opp landet etter 30-årskrigen. Man kan derfor spørre seg hvorfor en del hugenotter fortsatte lenger nord. Er gruvedriften svaret? Ble de "headhuntet" av utsendinger fra danskekongen i f eks Gosheim?

Takk så mye for svaret ditt! Ville bare informere om hvor kinkig det er å finne OPPHAVSINFO omkring vår hugenottforfar. Vil sette inn all den info vi har på ancestry.com.

 

Mvh

 

Guri

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar og anbefaling om hvordan gå videre på ancestry.com!

(...)

Vil sette inn all den info vi har på ancestry.com.

 

Mvh

Guri

(...)

Det er mange kunnskapsrike mennesker som følger med på Brukernes eget forum, så jeg synes du skal legge inn et spørsmål om denne Bastian Mortensen der. Opplys da om alt du vet om ham (med kildehenvisninger) - hvordan vet man f.eks. at han (og brødrene) var hugenotter som hadde flyktet til Norge?

.

Det er vel her på Digitalarkivets brukerforum trådstarter anbefales å legge inn spørsmålet...?

(Se sitat over.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.