Gå til innhold
Arkivverket

Peder Arneson Moe


Amalie Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om det gikk an å finne ut om hva evt Peder jobbet med og hans slektninger/ etterkommere og hva evt de jobbet som?

 

Peder Arneson Moe

Birthdate: June 20, 1863

Birthplace: Råsabakkane, Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

Death: Died March 8, 1949 in Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

 

Son of Arne Pederson Moe and Elisabeth Årsæter Moe

 

Husband of Hanna Nikoline Moe

 

Father of Arne Ingvald Moe; Jacob Andreas Moe; Elisabeth Johanne Moe; Jon Ragnvald Moe; Aagot Andrea Moe; Peder Johannes Moe; Elias Ragnar Moe; Håkon Moe and Aage Moe

 

Brother of Jon Elias Moe and Elias Moe

Endret av Amalie Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner jeg en Elias Moe, født 1869 i Ørsta - f.t. 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036807004166

 

Han har blant annet en datter Aagot Andrea:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036807004169


Her er det en Peder Johannes Moe, født 1866 i Ørsta, bosatt i Fredrikstad i 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036335001254

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette - men dette må du sjekke - på geni.com om Elias Ragnar Moe, sønnen til Peder Arneson Moe:

 

http://www.geni.com/people/Elias-Ragnar-Moe/6000000018233029044

 

Kanskje dette er Elias og Dorothy Moe i United States census 1940:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VRDZ-BL2

 

Her emigreret Elias Ragnar Pedersen Moe fra Ålesund i 1926:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000903295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,det er de.Hun har lagt inn to temaer om medlemmer i denne familien.

Hva skjedde med Elias Ragnar Moe?

Startet av Amalie Marie Moe, i dag, 00:48

 

 

 

Har funnet ham død i New Mexico.

 

Det er kanskje i denne basen trådstarter finner de opplysningene hun oppgir i temaet sitt:

 

Peder Arneson Moe Fødselsdato: 20. juni 1863 Fødested: Råsabakkane, Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway Død: Døde 8. mars 1949 : Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway Nærmeste familie:

Son of Arne Pederson Moe og Elisabeth Årsæter Moe

Husband of Hanna Nikoline Moe

Father of Arne Ingvald Moe; Jacob Andreas Moe; Elisabeth Johanne Moe; Jon Ragnvald Moe; Aagot Andrea Moe og 4 andre

Brother of Jon Elias Moe og Elias Moe

Yrke: Gårdbruker og ordfører i Ørsta Administrert av: Ida Melle Johansen Sist oppdatert: 13. november 2012

 

 

http://www.geni.com/people/Peder-Moe/6000000018232590476

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, tusen hjertlige takk for hjelpen alle sammen. Dette var til stor hjelp :)

Jeg har et lite spørsmål til ang. dette med etternavnet og sånt. Får det er mange av oss etterkommere som jeg kjenner, og som jeg ser på Geni.com siden som da har Moe etternavnet. Kan etternavnet vårt ha en sammenheng mellom det at det står at de bodde i Råsabakkane, Mo / Moe, Ørsta og at etternavnet vårt evt har kommet fra der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1925, utgitt 1950:

 

Elias Ragnar Moe, Georgetown, Colorado, USA, f. 14-1-04 Ørsta, sønn av gårdbruker Peder Moe og Hanna Moe.

 

John Ragnvald P. Moe, disponent, Ørstavik, f. 19-8-98 Ørsta, sønn av gårdbruker og bankdirektør Peder Arneson Moe (1863-1949) og Hanna f. Moe (1863-1917). Gift 1927 med Ruth Sandberg, f. 3-8-06, dtr. av linjeformann Johan Adolf Sandberg. Her er nevnt 3 barn. Handelsskole 1918-19. - Kontormann Kings Bay Kul Co., Svalbard 1925-29, kontorsjef Ørsta Bruk A/S 1929-43, disponent s.s. 1943-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1921, utgitt 1971:

 

Arne P. Moe, lærar, Ørsta, fødd s. st. 15-2-94, død 13-7-68, sønn til gardbrukar Peder A. Moe og Hanna J. Moe. Gift i 1917 med Sofie Olsen, f. 22-1-95, dtr. til bakarmeister P. M. Olsen og Kornelia Myklebust. Her er nevnt 5 barn.

 

Lærareksamen 1916, 12 fagkurs sumrane 1918-38, studiereise Sverige og Danmark 1939. Lærar Ørsta frå 1921. Attåtarbeid: Bibliotekar, kommunekasserar, forretningsførar, revisor og bladstyrar. Styreformann trygdekasse, skulestyre, lærarlag og avhaldslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1931, utgitt 1956:

 

Aage Moe, provisor, f. 22-4-10 Ørsta, død 4-7-54, sønn av banksjef Peder A. Moe og Hanna Nikoline f. Moe. Gift 1939 med provisor Kirsten Elisabeth Alnæs, f. 15-12-12 Onsøy, dtr. av overlærer Sigurd Alnæs. 2 barn.

 

Cand. pharm. 1936. Provisor Ullevål apotek, Oslo 1937-41, Volda apotek 1941-46, apoteket Bjørnen, Oslo 1946, avd. sjef A/S Farmaceutisk Industri, Oslo 1946-52. - Startet farmasistudentenes tidsskrift "Veneficus" i 1935 og var dets første redaktør, overtok redaktørstillingen igjen 1937-38. - Viseformann Norges Farmaceutiske Forening 1938, sekretær 1939, viseformann 1940. - Han var interessert i sosiale spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1932, utgitt 1957:

 

Kirsten Elisabeth Alnæs Moe, provisor, Nordstrandshøgda, Oslo, f. 15-12-12 Onsøy, dtr. av overlærer Sigurd Alnæs (1880-1952) og Ida Sofie Prydz (1887-). - Cand. pharm. 1937. Provisor Kolbotn apotek 1937-39, Vola apotek 1942-45, vikariater i Oslo, provisor Kolbotn apotek 1955-. - Int.: Muskikk, friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Jeg lurte på om det gikk an å finne ut om hva evt Peder jobbet med og hans slektninger/ etterkommere og hva evt de jobbet som?

 

Peder Arneson Moe

Birthdate: June 20, 1863

Birthplace: Råsabakkane, Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

Death: Died March 8, 1949 in Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

 

Son of Arne Pederson Moe and Elisabeth Årsæter Moe

 

Husband of Hanna Nikoline Moe

 

Father of Arne Ingvald Moe; Jacob Andreas Moe; Elisabeth Johanne Moe; Jon Ragnvald Moe; Aagot Andrea Moe; Peder Johannes Moe; Elias Ragnar Moe; Håkon Moe and Aage Moe

 

Brother of Jon Elias Moe and Elias Moe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurte på om det gikk an å finne ut om hva evt Peder jobbet med og hans slektninger/ etterkommere og hva evt de jobbet som?

 

Peder Arneson Moe

Birthdate: June 20, 1863

Birthplace: Råsabakkane, Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

Death: Died March 8, 1949 in Moe, Ørsta, Møre og Romsdal, Norway

 

Son of Arne Pederson Moe and Elisabeth Årsæter Moe

 

Husband of Hanna Nikoline Moe

 

Father of Arne Ingvald Moe; Jacob Andreas Moe; Elisabeth Johanne Moe; Jon Ragnvald Moe; Aagot Andrea Moe; Peder Johannes Moe; Elias Ragnar Moe; Håkon Moe and Aage Moe

 

Brother of Jon Elias Moe and Elias Moe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1921, utgitt 1971:

 

Arne P. Moe, lærar, Ørsta, fødd s. st. 15-2-94, død 13-7-68, sønn til gardbrukar Peder A. Moe og Hanna J. Moe. Gift i 1917 med Sofie Olsen, f. 22-1-95, dtr. til bakarmeister P. M. Olsen og Kornelia Myklebust. Her er nevnt 5 barn.

 

Lærareksamen 1916, 12 fagkurs sumrane 1918-38, studiereise Sverige og Danmark 1939. Lærar Ørsta frå 1921. Attåtarbeid: Bibliotekar, kommunekasserar, forretningsførar, revisor og bladstyrar. Styreformann trygdekasse, skulestyre, lærarlag og avhaldslag.

Første "ikke samiske" lærer i Kautokeino, Sofie (min mormor) reiste dit fra Volda for å gifte seg med ham i 1917-18. For øvrig holder Haugen bok til i Baker Olsens lokaler i Volda.

Oj, tusen hjertlige takk for hjelpen alle sammen. Dette var til stor hjelp :)

Jeg har et lite spørsmål til ang. dette med etternavnet og sånt. Får det er mange av oss etterkommere som jeg kjenner, og som jeg ser på Geni.com siden som da har Moe etternavnet. Kan etternavnet vårt ha en sammenheng mellom det at det står at de bodde i Råsabakkane, Mo / Moe, Ørsta og at etternavnet vårt evt har kommet fra der?

Så vidt jeg vet kommer etternavnet fra Råsabakkane i Ørsta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "ikke samiske" lærer i Kautokeino, Sofie (min mormor) reiste dit fra Volda for å gifte seg med ham i 1917-18. For øvrig holder Haugen bok til i Baker Olsens lokaler i Volda.

Så vidt jeg vet kommer etternavnet fra Råsabakkane i Ørsta. 

Elias Moe var gift med Dorothy. De bodde i New Mexico, og antagelig også i Colorado. Han drev gruvedrift med bl.a urangruver og mulig sølvgruver i Colorado, og senere med alfalfa-farm i N.M. så vidt jeg vet.De var barnløse, men var glade i å reise. Hans søster Elisabeth var styrer ved Rosenvilde husmorskole i Bærum / Sandvika, og var ofte sammen med dem - jeg traff dem noen ganger som barn på 1960-70 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "ikke samiske" lærer i Kautokeino, Sofie (min mormor) reiste dit fra Volda for å gifte seg med ham i 1917-18. For øvrig holder Haugen bok til i Baker Olsens lokaler i Volda.

Så vidt jeg vet kommer etternavnet fra Råsabakkane i Ørsta. 

Elias Moe var gift med Dorothy. De bodde i New Mexico, og antagelig også i Colorado. Han drev gruvedrift med bl.a urangruver og mulig sølvgruver i Colorado, og senere med alfalfa-farm i N.M. så vidt jeg vet.De var barnløse, men var glade i å reise. Hans søster Elisabeth var styrer ved Rosenvilde husmorskole i Bærum / Sandvika, og var ofte sammen med dem - jeg traff dem noen ganger som barn på 1960-70 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elias Moe var gift med Dorothy. De bodde i New Mexico, og antagelig også i Colorado. Han drev gruvedrift med bl.a urangruver og mulig sølvgruver i Colorado, og senere med alfalfa-farm i N.M. så vidt jeg vet.De var barnløse, men var glade i å reise. Hans søster Elisabeth var styrer ved Rosenvilde husmorskole i Bærum / Sandvika, og var ofte sammen med dem - jeg traff dem noen ganger som barn på 1960-70 tallet.

 

Oj. Dette var veldig innterressant å vite. Dette må jeg faktisk finne mer ut av, for dette har ikke jeg hørt om før. Takk for at du hjelper meg på veien med sleksforskningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.