Gå til innhold
Arkivverket

Bodil (Boel) Ottesdatter (død på Bragernes 1693) - foreldrene?


Hans Cappelen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver meg igjen fordi vi på det gamle forumet ikke kom til noen særlige resultater. Noen her som finner mer ut av hvem som var foreldrene hennes? Hun ble gift 16.8.1657 med innvandreren, fogden Johan von Cappelen (1627-1688), se E. A Thomle: Familien (von) Cappelen (1896) side 4-5. Stort mer vet jeg ikke om henne.

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenker til to gamle debatter:

Noen som kjenner Karre ?

Er det noen som kjenner til slekten Ulrik F. Von C

 

Og her er lenke til skiftet etter Johan von Cappelen i 1689:

Buskerud fylke, Drammen by, Bragernes tinglag, Skifteprotokoll 1, 1682-1696

 

Som det er nevnt av deg før kan initialene (på gjenstander i boet) O.P.S. og R.G.D. stå for hennes foreldre. Det er sju gjenstander i tinn med disse initialene. Boel Ottesdatters hadde en sønn Gabriel, kanskje var hennes mor en Gabrielsdatter? Videre ser jeg at det er ti gjenstander i tinn med initialene G.E.S. og W.N.D., kan G’en her også stå for Gabriel?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenkene! Jeg har sett på initialene, uten å komme videre. Noen samtidige Otto-er har jeg fått opplyst, men uten særlige resultater for disse i forhold til Bodil/Boel. Det var også flere gjenstander i boet med andre initialer, ifølge Thomle: CIS og MJD samt LPR og ACD. Det  er liten tvil om at Otto er oppkalt etter hennes far. Men  Gabriel er neppe oppkalt etter slekt. Antakelig etter Gabriel Marselis som Johan v. C. arbeidet for - altså noe lignende som med Ulrik Fredrik oppkalt etter Gyldenløve som utnevnte Johan til fogd. Thomle nevner at Bodil og Johan hadde 6 sønner og 1 datter, men at bare de 4 navngitte sønnene overlevde faren. Jeg har ikke navnene på de andre barna, men er da heller ikke så kyndig slektsforsker, så kanskje noen av dere andre her på forumet kan finne disse?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere gjenstander i boet med navn og initialer, og jeg vil tro at bak noen av initialene skjuler hennes slekt seg.

 

Sølv:

En mindre kanne med navnene Anders Michelsen og Brit Povelsdatter

En mindre kanne med navnene Jens Biering og Margrete Laursdatter

En liten kanne med M.S.

Et lite beger med M.P.S. og M.L.D.

 

Tinn:

Et suppefat med O.P.S. og R.G.D.

To fat med C.J.S.-M.J.D

Seks fat med O.P.S. og R.G.D

To dype fat med G.E.S.-W.N.D

Åtte tallerkener med G.E.S.-W.N.D

Seks tallerkener med L.P.R. og A.C.D.

 

Slik omtales Boel i skiftet etter mannen «… Hans efterlatte Hustrue dend Æredydige Gudelskende og megit fornemme Matrone Boel Ottesdatter». Hun var følgelig av god familie. Hun og Johan ble altså gift 16. aug. 1657, hva er primærkilden for vielsesdatoen og hvor ble de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må vel ha giftet seg på "Hedmarken et sted" (Eidsvold eller Stange), hvis opplysningene om arbeidssted stemmer hos Thomle.  Står vel også noe om den første sønnens fødested der,

 

Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6

Tja, ikke nødvendigvis. Helst har de giftet seg der hun var fra eller hos slektninger hun oppholdt seg hos. Ser at noen mener hun var norsk, men det er vel en mulighet for at hun var dansk av fødsel. Muligens er vielsesdatoen fra en familiebibel.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppfølgning fra flere her! Jeg er litt usikker på hvor mye initialer på inventar kan si oss. Johan samlet seg en formue med flere eiendommer. Trolig skaffet han seg også inventar som hadde tilhørt andre.  Videre er jeg litt usikker på hvor mye vi kan tolke ut av det svært blomstrende ordvalget om Boel under skiftet. 

 

Et problem med Thomles bok er at han var så sparsom med å angi kildene til sine opplysninger. Vi vet riktignok at han var en framstående og erfaren slektsforsker, men det hadde vært nyttig for oss i dag om han hadde gitt referanser og vist oss veien direkte til kildene.

 

Jeg kjenner dessverre ikke til at det eksisterer noen familiebibel i dag som kan inneholde opplysninger om Boel og Johan og/eller alle deres barn. De opptegnelsene om Johans liv som jeg har kopi av, og som skal stamme fra Johan selv, inneholder ikke Boels foreldre eller alle barnas navn. 

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.