Gå til innhold
Arkivverket

Salg av gården Sør Biørn på Helgeland i 1742


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei
Håper noen kan hjelpe med salgs innføringen i pantebok i 1742 av gården Sør Biørn, som ligger på Dønna, Nordland. Før tilhørte gården Herøy kommune, i dag Dønna kommune. Mine aner kom fra denne gården. 

Gården var på denne tiden var eid og drevet av Bertel Jensen. Han var gift med Johanna Abrahamsdatter, datter av borger Abraham Jacobsen på Karvestrand i Alstahaug. Jeg har ikke funnet at de hadde barn. Johanna døde i 1745 på gården, så de bodde tydeligvis der etter salget. Iht til skifte etter Johanna var det et rikt skifte, sum boets formue var 408 Riksdaler. Vet ikke hvorfor han solgte og hvor det ble av han.

 

Kjøper var Morten Sommer, som da var prest i Alstahaug og som senere ble prost, og kjøpte opp mange eiendommer på Sør Helgeland.

Salget er bokført i Protokoll nr 1b, Helgeland Sorenskriver, venstre side 114, nr 1597. Lenke under.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080129620241.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18936&uid=ny&idx_side=-116

 

Klarer ikke å få sammenhengen i salgsmeldingen, håper på hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                                               No 1597

                Jen underskrevne tilstaar herved at ieg har Skiødet og Soldt, ligesom

Jeg herved Skiøder og Selger til Sogne-Præsten Ædle Velærværdige Sr Morten

Sommer min OdelsJord Sør-Biørn skyldende 2 Voger fiskes landskyld, imod

at velbemelte Sr Morten Sommer har betalt mig for den Jordepart, ligesom ieg

Self har givet 76, Siger Siuftie og Sex Rixdaler Courant Myndt; Thi

Kiender ieg mig og mine Arfvinge ydermeere ingen Eyendombsret i Samme

Jord, men bliver den herefter Sogne-Præstens Sr Morten Sommer og hands arvin-

ger til Odel og Eye, hvilchet hermed bekræftes under min haand og Zignette

Biørns leedingsberg den 10de July 1742.                Bertel Jensen (LS) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Atle for raskt svar.

Tydeligvis ikke mange linjer som trengtes da gården Sør Biørn ble solgt. Gården var tross alt blant de største på sørlige Dønna.

 

Forstår ikke meningen med denne linjen "ligesom ieg Self har givet 76, Siger Siuftie ..... " for i linjen over står det jo "Morten Sommer har betalt mig for den Jordepart". Denne linjen er grei, for det er vel Morten Sommer som må betale for gården, og da kommer den første linjen i et motsetningsforhold. For meg ser det ut som selger Bertel Jensen også har lagt i 76 riksdaler og at prisen på gården var 152 RD og at de har møttes på halvveien. Er dette riktig?

 

Går ut fra at Siger Siuftie betyr 70, selv om jeg ikke har funnet det i noen ordliste. 

Ordet Ydermeere tolker jeg som ikke mer.

LS etter navnet Bertel Jensen på slutten av dokumentet, betyr det selveier?

 

Takk igjen for oversettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg slik:
Bertel Jensen solgte eiendommen til Morten Sommer for 76 (siuftie og sex = siuf (7) tie (10) sex (6) ) riksdaler som også var lik den summen Bertel Jensen i sin tid betalte for eiendommen.

LS er forkortelse for locum sigili (plasseringen av seglet/her skal seglet stå). Bertel Jensen bekrefter altså underskriften med sitt segl.

 

Siger betyr bare sier: (Sier syttiseks riksdaler...osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else og Atle.

Nå har jeg etter god hjelp fra dere skjønt innholdet i salgsdokumentet.

 

Dokumentet var undertegnet i tidsrommet hvor Bjørnsmarkede ble avholdt. De fleste saker ble avgjort da.

 

Takk igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.