Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet i Amerika


Einar Gjærevold
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg prøver å finne ut av skjebnen til en slektning som utvandret til USA i 1908 og som deretter ble borte. Ingen i slekta aner noe om ham. Har i første omgang tre spørsmål jeg søker svar på:

 

1. Kan jeg finne fullstendige passasjerlister noe sted for skipet han trolig reiste med? Han dro antakelig sammen med en kamerat, men mens "min mann" ikke har registrert seg ved avreise Trondheim, finner jeg kameratens navn knyttet til skipet "Salmo", med avreise 2. juli 1908.

 

2. I immigrantregisteret på Ellis Island gjenfinner jeg min slektning med et "nytt" navn. Ankomstdato og navn på skipet står ikke oppført i FamiliySearch. Hvordan finner jeg disse opplysningene?

 

3. Finnes det andre registre i USA som kan ha opplysninger om den forsvunne mannen, f.eks. via folketellinger, dødsattester eller annet? Jeg har naturlig nok ikke hans "social security number", hvis slike da eksisterte på den tida.

 

Svært takknemlig for alle tips som kan føre meg videre!

 

Vennlig hilsen

Einar Gjærevold, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

 

Det finst fleire kjelder i Amerika som kan hjelpa finna svar på spørsmåli dine, men eg reknar med det viktigaste for deg vil vera å fjnna lagnaden hans?

 

Om du oppgjev fullt namn på vedkommande, både "norsk" versjon og "amerikansk" versjon (frå Ellis Island) og ein nøyaktig fødselsdato, kan ein til dømes sjekka registerkorti til soldatar i første verdskrigen.  Social security death index er ei anna kjelde,  Dessutan har me nasjonale folketeljingar frå 1910, 1920, 1930 og 1940 samt regionale (statlege) frå mange mellomliggjande år,alt etter kvar vedkommande busette seg.

 

Diverre er dei fleste av desse databasane sokalla "betalingstenester", mellom anna hjå "ancestry.com", men eg og fleire andre sit med abonnement hjå "ancestry.com", og det ville ikkje vera noko problem å gjera enkle oppslag for deg!

 

Men, utan namn og fødselsdata er det ikkje stort me kan gjera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars!

 

Jeg nevnte ikke navnet, fordi jeg er/var usikker på hvor privat man kan være på dette forumet, som er nytt for meg. Mannens navn har vært skrevet på ulike måter, og jeg har søkt på alle variantene. Ifølge kirkeboka er navnet Erling Andersen. Faren het Anders Gundersen Gjærevold. Klokkeren har i klokkerboka brukt navnet Erlend om gutten ifbm dåpen. I bygdebøkene og en annen eldre kilde blir han kalt Erling eller Elling Gjærevold (etternavnet av og til skrevet med to l'er på slutten).

 

I Holtålen, hvor jeg kommer fra, var det vanlig å uttale "Erling" som "Elan" eller "Elen", og jeg antar at mannen har blitt kalt dette opp gjennom åra. Da er det kanskje mer nærliggende å begynne å skrive seg for "Erlend" eller "Erland". I alle fall, da han kom til Ellis Island, registrerte han seg som Erlend. Han brukte også et annet etternavn enn det han var kjent under tidligere, nemlig Gundersen. Han var født 27. april 1882.

 

Finner du noe på det, er du en knupp!

 

Mvh

Einar Gjærevold

 

Endret av Einar Gjærevold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Utifrå dei opplysningane me no har fann eg fødsli til Erling Andersson Gjærevold i Ålen 27.4.1882 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6513&idx_id=6513&uid=ny&idx_side=-26).

 

Med desse opplysningane "i bagasjen" finn eg ein Earling Andersen i FT1920 for Kodiak, Alaska, 37 år (januar 1920), utvandringsår 1908, ugift.  Eg greier ikkje lesa yrket hans, men då "potensielle" soldatar vart registrerte i 1942, finn me han att som:

 

Erling Andersen, fødd 27.4.1882, fisherman, tydeleg ugift, busett i Seward, Alaska, og på kyrkjegarden i Seward (Seward city cemetery) finn me:

 

Erling Andersen, fødd 1882, død 1962

 

Eg er ganske so overtydd om at dette er "din" mann og vonar du har nytte av desse opplysningane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earling Andersen

Head

United States Census, 1920

birth: 1883 Norway residence: 1920 Kodiak, Third Judicial District, Alaska, United States

 

 

Erling Anderson

Head

United States Census, 1930

birth: 1883 Norway residence: 1930 Seward, Third Judicial District, Alaska, United States immigration: 1908  

 

Erling Anderson

Head

United States Census, 1940

birth: 1883 Norway residence: 1940 Seward Recording District - No. 27, Third Judicial Division, Alaska Territory, United States

 

 

Erling Andersen

United States World War II Draft Registration Cards, 1942

birth: 27 April 1882 Norway residence:   Seward, Alaska, United States draft registration: 1942 Seward, Alaska, United States

 

 

 

Erling Andersen

Find A Grave Index

birth: 1882   death: 1962   burial: 1962 Seward, Kenai Peninsula Borough, Alaska, United States of America

 


Find a grave:

 

Erling Andersen

Birth:  1882 Death:  1962 trans.gif   Burial:
City Cemetery
Seward
Kenai Peninsula Borough
Alaska, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: FELIX 5574
Record added: Sep 15, 2013
Find A Grave Memorial# 117142962

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=andersen&GSfn=erling&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=2&GScntry=4&GSob=n&GRid=117142962&df=all&

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere.

 

Hjertelig takk for flott hjelp, Lars, Ann-Mary og Ole Jon! Dette var opplysninger som virkelig kommer til nytte. Nå vet jeg utrolig mye mer enn jeg gjorde i går. Vurderer om jeg skal skrive en artikkel om dette til det lokalhistoriske årsskriftet jeg redigerer, om hvordan man kan finne informasjon om utvandrere som bare forsvant - og samtidig forsøke å pusle sammen et mer detaljert bilde av både mann og tid. I den forbindelse er det fortsatt interessant å finne ut av passasjerlister (reiste han sammen med sambygdinger?) og hvilken dato han kom fram til New York. Vi har trodd at han reiste ved juletider i 1908, pga påskriften på et gammelt foto jeg fant. Hvis han kom fram til USA om sommeren, ble det selvsagt mye lettere for ham å ta seg videre enn om han skulle ha balet med en streng vinter.

 

Jeg oppdaget at det går an å tegne et gratis prøveabonnement på Ancestry.com, så det har jeg gjort - og i kveld surfet litt rundt. Interessant!

 

Lurer på om det kan finnes noe lokalhistorisk miljø i Alaska som kan ha mer info om slektningen min, om det f.eks. kan ha blitt skrevet noe om den norske innvandreren et eller annet sted (lokalavis, lokalhistorisk tidsskrift e.l.)?

 

Vennlig hilsen Einar

 

Endret av Einar Gjærevold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar, jeg tillater meg å komme med en liten kommentar litt på siden av etterlysningen. Du belyser nemlig et veldig interessant tema, nemlig navnene Ellend, Erlend, Erland, Erling, Elling o.s.v.. Jeg har skrevet innlegg før, hvor jeg er irriterer meg over diverse transkripsjoner av tellingslister med 'normalisering' av navn, der alle disse flotte navnene samles til Elling! Det gjør det jo ofte klin umulig å søke ordentlig på et navn når det er normalisert. Hvis man går inn i de gamle foketellingsidene og søker på fornavn som begynner på E, så kommer det opp et stort antall variasjoner, flotte navn som senere drukner i sekkeposten Elling. Jeg er veldig glad du belyser temaet med et konkret tilfelle!  :)

Jeg henger meg kanskje litt ekstra opp i det fordi jeg kunne hatt en storebror Erland, hvis han hadde fått vokse opp. Håper du finner det du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ann-Mary, svar nr. 6

Vær klar over at 1910 telling ikke er komplett. De var litt for raske til å ødlegge orginalene for å spare plass. Etter at de ødla dem fant de ut at store deler av mikrofilmene var uleselig.

Jeg har en bok som heter "Your guide to the Federal Census for genealogists, researchers and family historian"  av Kayhleen W. Hinckley, utgitt i 2002. ISBN 1-55870-588-0. På side 117 i den står følgende:

 

DESTRUCTION OF SCHEDULES FOR 1900 THOUGH 1940

In 1956, Congress authorized the destruction of the orginal 1900 through 1940 schedules in order to save space.

The National Archives acquired the master negative microfilm from the Census Bureau but could not correct some of the poor-quality filming. The 1910 microfilm copies are especially poor, with thousands of pages illegible. Unfortunatly those census cannot be remicrofilmed since the orginals were destroyed.

 

Slik jeg leser dette er det ikke sikker at noen av tellingene etter 1900 er komplette.

 

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Olaf! Det var en interessant opplysning for en som ikke har vært borti denne type forskning før. På hvilket stadium har normaliseringen skjedd? Har den oppstått i forbindelse med digitalisering? Eller var det rett og slett prestene, eller lærerne som gikk rundt og talte folk i gamle dager, som valgte en navneform som siden ble heftende ved personene? Som jeg antydet, har tydeligvis presten og klokkeren i "Erlings" hjembygd vært uenige om hvordan guttens navn skulle skrives under dåpen. Hadde ikke foreldrene et ord med i laget? 

 

Mvh Einar Gjærevold

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... diverse transkripsjoner av tellingslister med 'normalisering' av navn

 

Undrast kva for lister du tenkjer på. Folketeljingane kan det jo slettt ikkje vera. Der er jo transkripsjonen gjort slavisk bokstav for bokstav (med unntak for menneskelege feil), med eit utal skrivevariantar av same namn slik kjeldene også viser. Transkripsjon av kyrkjebøkene (av dei relativt få som ligg føre) kan det vel heller ikkje vera. Der er skrivemåten av namn slik dei står i originalkjelda minst like bokstavtru som i folketeljingane. Transkripsjon tyder jo nettopp bokstavrett avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfinn, du har helt rett i din beskrivelse, og helt feil når det gjelder den praktiske bruken av transkriberte kilder i søkefunksjoner!

Hastverk er lastverk, jeg brukte nok feil begreper i innlegget mitt. Det er vel i andre sammeheng akkurat disse navnene er blitt normalisert, beklager tabben. Se også ekstern link: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=481855

 

Et artig eksempel: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000702478

 

Der du tar feil: Du kan jo søke på navnet Ellend i Røros i Trøndelag i de gamle folketellingene. Oops, nei det kan du ikke, for det het jo Røraas prestegjeld i Søndre Trondhiem amt den gang det ble transkribert. Men du kan jo søke på Ellend på Røraas i Søndre Trondhiem amt i det nye søkeskjemaet. Oops igjen, nei du kan nok ikke det, men du har helt rett i at transkriberte kilder er rett skrevet av, de passer bare ikke inn i søkeskjemaenes verden... :wacko:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ham ikke Census 1910,men han må vel finnes der,et eller annet sted. :)

 

Hei! Jeg prøver å finne ham i folketellingene fra 1950 og -60, men får ikke opp noe på ham når jeg søker i Ancestry.com? Kanskje så nye folketellinger ikke er tilgjengelige?

 

Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er jo personen død for tidlig, men hvis du kjenner til barn eller barnebarn etter vedkommende, så kan de kanskje finnes oppført i det som heter

 

United States Public Records, 1970-2009

 

Jeg siterer fra: https://familysearch.org/learn/wiki/en/United_States,_Public_Records_%28FamilySearch_Historical_Records%29

 

This collection is an index of names, birth dates, addresses, phone numbers, and possible relatives of people who resided in the United States between 1970 and 2010. Not everyone who lived in the United States during this time will appear in the index. These records were generated from telephone directories, property tax assessments, credit applications, and other records available to the public. Birth information may be included for those residents born primarily between 1900 and 1990.

These records have been gathered from multiple sources. The original sources are not available.

 

Absolutt en verdifull kilde for de som søker etter slekt i nyere tid.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.