Gå til innhold
Arkivverket

Even Christensen Huuseby f.1789 - gift i Råde, Østfold 1818


Ingelin Andresen
 Del

Recommended Posts

Denne mannen har voldt meg mye hodebry:
 Min tipptippoldefar Even Christensen Huuseby gifter seg med Karen Mathisdatter Rudstad 12/09 1818 i Råde kirke, Østfold. (No 55)

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 4 (1814-1830), Ekteviede 1818-1820, side 388-389.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7507&idx_id=7507&uid=ny&idx_side=-133
17 dager senere blir min tippoldefar Hans Christian Evensen Nygaard født, den 29/09 1818, døpt 11 oktober 1818.
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 4 (1814-1830), Fødte og døpte 1819, side 38-39.  nr 36
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7507&idx_id=7507&uid=ny&idx_side=-22


Problemet er at jeg klarer ikke verifisere at jeg har koblet Even til riktige foreldre. Jeg finner ham ikke som utflyttet (fra Skiptvedt; se nedenfor) eller inflyttet til Råde.

Kan det være denne Even jeg finner i 1801-folketellingen i Skiptvedt?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058204001747
I så fall har jeg søkt opp endel info videre bak i tid, men trenger bevise at det er riktig mann til riktige foreldre. Står det noe i Råde bygdebok - enten under Huseby eller Nygård? Jeg finner ikke bygdeboka digitalisert; er det noen som har den som kan sjekke for meg?

Jeg trodde en stund at foreldrene var Hans Christian Pedersen / Sønnoug Sørensdatter ved Otterstad i Rygge, men gjør ikke det lenger. Deres sønn Even f. 17/5 1789 i Rygge blir kalt Hansen ved konfirmasjonen og dessuten dro han med familien, først til Lier i 1828 og så til Wisconsin i 1840, så jeg har forkastet ham. (Kilde: Gårder og slekter i Rygge, ved Ingeborg Flood, 1957. side 271 )
 

Eller kan det være en helt annen Even?

Kan noen hjelpe?

 

Med vennlig hilsen Ingelin
 

PS. Jeg har funnet disse barna av Even og Karen:

Hans Christian Evensen Nygaard f. 29 Sep 1818, (Råde)
Johan Ambrosius Evensen f. 31 Mai 1820, (Ås)
Inger Helene Evensdatter f. 19 Mar 1822, (Ås)
Martin Evensen Nygaard f. 18 Sep 1824, (Vestby/Garder)
Julius Evensen Nygaard f. 21 Jun 1829, (Moss
Anne Kirstine Evensdatter f. 27 Sep 1832, (Moss)
Edovine Evensdatter Nygaard f. 16 Mar 1836, (Moss)
Grethe Sophie Evensdatter Nygaard f. 25 Mar 1841, (Moss)
DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.