Gå til innhold
Arkivverket

Møre og Romsdal - Nordmøre


Aino Langseth
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er rimelig fersk på dette med slektsforskning, men prøver likevel! Jeg er litt interessert i å vite om det er noen her inne som

forsker på slekt på/fra Nordmøre?

Dette prøver jeg nemlig! Har funnet ut litt, men lurer litt på hvilke veier man må gå for å finne ut tilleggsinfo om en enkeltperson?

Om noen har noen gode forslag, setter jeg pris på dette :)

 

PS: Det er litt vanskelig for meg å dra innom lokale bibliotek og lignende på Møre, da jeg bor i Hedmark ;)

 

Mvh

Aino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Velkommen til forumet.

 

Folkebibliotek i Norge kan låne inn Bygdebøker fra hele landet.

Om du har muligheter så ta turen til Biblioteket, om ikke kan de kontaktes på telefon og e-post, også det er mulig.

 

Vet du om dette ?

Hemneslekt.

http://www.hemneslekt.net/

 

Hemne er i Sør-Trøndelag, men om du er heldig kan muligens noe finnes der ?

 

Lykke til.

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har hjulpet meg for å være sikker på at jeg låner rette bygdebok (især når det gjelder fjernlån), er å gå inn på folketellinger og søke på gårdsnavn. Funn da vil snevre inn søkeområdet og gi meg navn på sannsynlig bygdebok. Og en god bygdebok kan gi mye informasjon på siden av kirkebøker! Men selv gode og informative bygdebøker inneholder feil, så alle funn der må sjekkes mot primærkilder.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe på DIS - Genealogiske Ressurser - kan være til hjelp :

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100006

 

Merk at der kan en også gå inn på hver Nordmørskommune å se på hva som foreligger av litteratur. Og det er linker til de digitaliserte bygdebøkene, rimelig godt oppdatert.

 

Og for Nordmøre er en også så heldig i å ha gode folk som har gode merknader til feil i bygdebøkene (behøver ikke innlogging). http://www.disnorge.no/slektsforum/index.php?c=210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her på forumet med nordmørsaner, undertegnede inkludert. Hvis du er litt konkret på gårder/steder som du er ute etter, så kanskje vi kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.