Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å lese kirkebøker 1848 og 1865


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei. Fra USA har jeg fått spørsmål om hva som står i kirkebøkene ved fødselen og konfirmasjonen til Charlotte Olivia, f. 16 sept. 1848 døpt 25 sept. Jeg mener det står far ..................? Carl Oscar Bredberg (Sverige) og pige Anne Severine Nordstrøm. Faddere: Madama ? Johanne Pedersen? Maria Olsen? .............................? Ole Olsen

 

Ved konfirmasjonen i Østre Aker, Ministralbok nr. 1. 1861-1869 Konfirmerte 1865 side 291 nr. 8. er det skrevet mye om Charlotte Olivia, vanskelig og lese for en som kan norsk, og enda verre for amerikanere som bare forstår engelsk.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=306&uid=413588&js=j

Dette er vel fødselen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=187&uid=414209&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2720%25021%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%2516%25E6%25D6%25B5%2500%25C9%2504%2509%25ED

Etterkommere mener det var noe nærmest kongelig inne i bildet som far, men det er ikke godt å bevise utfra det som står her. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine lenker fungerer ikke (disse er ikke permalenker); se nedenfor for korrekte referanser:

 

Charlotte Olivia Bredberg f. 16.09.1848, Oslo, dp. 25.09.1848, Rikshospitalet, Oslo
Foreldre: Carl Oscar Bredberg og Anne Severine Nordstrøm (uekte)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 3 (1841-1853), Fødte og døpte 1848, side 178. 
 
Charlotte Olivia Nielsen konfirmert: 01.10.1865, Østre Aker, Oslo
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1869), Konfirmerte 1865, side 291. 
 
Charlotte Olivia Nielsen gift: 06.04.1873, Grønland, Oslo med Lars Andersen (1844)
Far: Carl Oscar Bredberg
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 5 (1869-1880), Ekteviede 1873, side 241. 

Når det gjelder en «kongelig» kobling, så antar jeg at de simpelthen har gjort et søk på Google etter «Carl Oscar Bredberg». Da kommer man inn på «Lista över musiker i Kungliga Hovkapellet». Hvor en Carl Oscar Bredberg var alt-violinist i årene 1883-1884. Er vel ikke usannsynlig at de bare har sett «Kungliga»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kjell Arne. Jeg gjør sikkert noe galt når jeg bare kopierer adressen på kirkeboksidene og limer den inn i spørsmålet. Jeg får visst lese meg opp på hvordan en skal få korrekte linker. Kanskje har etterkommerne  lest at to av fadderne er benevnt som Madame (hvis det er det som står?), det høres jo litt aristokratisk ut. Ellers er det vel ikke sikker at denne Carl Oscar Bredberg er den samme som fiolinisten Carl Bredberg i Kunliga Hovkapellet i 1883-1884. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kirkeboklenke.jpg


Når det gjelder «madame» var det gjerne en benevnelse som ble brukt om borgerskapets fruer, det betyr nok gjerne at mannen til disse kvinnene har en embetsstilling eller lignende.


Om da denne «Carl Oscar Bredberg» er den samme som han som spiller fiolin, vil han nok trolig være ansett som en av «borgerstanden» - og følgelig er det også naturlig at «fine fruer» fra borgerskapet står som faddere. En knytning mot borgerskapet er nok nærliggende å tenke basert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.