Gå til innhold
Arkivverket

Familierelasjon med Ole Sivertsen Rise ?


Morten Unger
 Del

Recommended Posts

Kan noen der ute hjelpe meg ? Har prøvd å finne ut om det er en familierelasjon (slektskap) mellom min kones familie på farssiden med etternavnet Rise fra Trøndelag/Stjørdal og:

 

1. Ole Sivertsen Rise f 6/7-1835 i Oppdal, d 29/5-1899 i Inderøy. Han var sønn av Sivert Ingebrigtsen Drivstuen (1813-1866) og Marit Evensdatter Rise (1815-1893), datter på Rise skysstasjon i Oppdal. Ole ble født utenfor ekteskap, men moren ble senere gift med Enok Paulsen Rise (1813-1909) og bosatt på plassen Kåsen under Rise. Oles far var bruker av gården Gissinger under Drivstua og ble gift med Anna Håkonsdatter Løftingsmo fra Lesja. Ole S Rise ble gift med Anne Gurine Halvorsdatter Sandfærhus. De fikk to barn; 1. Hanna Bertine, f 12/3-1858 og Anne Marie, f 14/2-1864. 

 

2. Min kones farfar het Ole Halvorsen Rise, f 21/2-1896, d 3/3-1952 i Stjørdal. Hans far het Halvor Olsen Rise, f 11/11-1871, d 23/4-1943. Han var gm Anna Pauline Martine Reklev. Far til Halvor het Ole Andersen Bjerkager/Rise, f 4/4-1831, d 20/1-1915. Han fikk foruten Halvor følgende barn; Marit Olsdatter Vognild Rise (1857-1945), Anders Olsen Rise (f 1864) og Arnt Olsen Rise (1869-1953) 

 

Det påstås innen familien at det er en slektsskapsrelason mellom 1. Ole S Rise og 2.Rise familien i Stjørdal (min kones familie). Jeg har prøvd å finne det ut, men har ikke lykkes. Er det noen kloke hoder "der ute" som kan hjelpe meg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være dåpen til Marithe Evensdatter. 15/5 1815, nederst v.side og resten av navnet hennes på h. side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16213&idx_id=16213&uid=ny&idx_side=-91

 

FT 1801 Riise, Oppdal. Går ut fra at faren til Marithe Evensdt. er Ingebrigt Iversen (nr. 332) og så er det Even (olsen) 11 år.

 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f18011634&gardpostnr=11&personpostnr=283&merk=283#ovre

 

Mener du finner disse under matr.nr. 634 (Ekran) i Ivar Hoels liste over grenda Rise.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.