Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet fra denne verden


odd tømmerås
 Del

Recommended Posts

Han er født Kristopher Jacob Danielsen 8.april 1847 i Lødingen  av foreldre Daniel Olai Jørgensen , Næshavn og hustru Karen Alexia Axelsdtr.

 

24.mai.1847 døpt--1.aug.1848 vaccinert--17.juli 1864 konfirmert--1865 telling er han der. Hele tiden som KJD i Lødingen.

 

I 1872 oppholder KJD seg på Røkenes i Trondenes--1.okt.1872 gifter han seg med Anne Kathrine Johansdtr. f.1844 fra Tennvassås i da Kvæfjord , senere Trondenes.

 

Da het han KJD.

 

Så kommer navnebyttet til Jacob Danielsen .

 

I telling 1875--barnefødsel 1.mai 1873 Dorthea Karoline J.--7.NOV. 1875  Johan Marenius J.--Christian Alfred J. 30.OKT.1876  aka Alfred Tangen

 

Ved Alfred Tangens fødsel er de bosatt på Rundhaugen på Steinneset , Trondenes . Alfred ble døpt 5.aug.1877 .

 

Da forsvinner de siste skrevne spor etter KJD eller JD.

 

I 1878 eller 1879 selger han huset på Rundhaugen. I 1880 flyttes det til Sollia i Trondenes.  iflg gml bygdebok.

 

I aug. 1880 ble det utstedt skadeløshetsbrev ,tinglyst sept.1880 . Ant.for salget av huset.  JD er fraværende

 

 

Da hans sønn Christian Alfred Jakobsen Tangen blir confirmert 3.juli 1892 heter faren KJD og er snedker.

 

 

Lødingen bygdebok deler Kristopher Jakob i 2.  K. er her og Jacob 1847 drar til USA.

 

 

 

jEG  har så vondt i fingertuppan etter å ha skrevet KJD og JD ---Nes--Næs-- t.o.m.Olaisen som Mormoneran har kalt han for.

 

Håper noen kan hjelpe

 

hilsen mine slitne fingertupper

 

Odd Einar Tømmerås

 

 

 

obs.... lignende etterlysning på dis-norge

 

 

Jeg lurte på hvor det ble av KJD,,jd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

 

Bare tar med giftemål og bosted i 1910 for sønnen Johan Marensius og Anna Josefine Rogne i Ålesund 1901: 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ålesund, Lysningsprotokoll nr. 529A08 (1901-1918), Lysninger 1901, side 9.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ålesund, Ministerialbok nr. 529A07 (1894-1903), Ekteviede 1901, side 149.
 
 
Mvh, Lisa
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et laangt innlegg ,,og klarte å slette det. Æ e sur...på mæ og mine pølsefingra

 

 

Jeg tror at Kristoffer Ns er rett mann. Nesten alle smådetaljer stemmer. ugift..mange har vel dratt på

 

byen uten giftering................

 

Det er rett person du viser oss i lenken din,altså Anne. Har alt jeg trenger om henne.

 

tusen takk til hjelpende engler

 

 

 

æ e gla at 4-åringen min har lagt sæ , stappmett av pissa fra peppes  , ellers hadde han fådd se

 

pappa sur å førrbainna førr første gang i sett liv...

 

 

takk så langt , mine engler fra de sørlige breddegrader

 

hilsen OddTømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.