Gå til innhold
Arkivverket

Forsvinning i Amerika - brødrene Bjørngård fra Hegra


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Prøver vår store familiegåte i dette forumet også.

 

Min mormor hadde mye slekt i Amerika, men hennes onkler

 

Johan Halvorsen Bjørngård, f.5.9.1862, emigrert 1884, tilbake i 1900, ny utreise i 1902

Nils Halvorsen Bjørngård, f.7.7.1869, emigrert 1888

Olaf Halvorsen Bjørngård, f. 8.10.1879, emigrert 1900

 

"forsvant". Det kan se ut til at alle reiste til Portland, Oregon. De hadde også 2 søstre i Amerika, begge var det kontakt med livet ut. Den ene av søstrene oppholdt seg flere år rett for 1.verdenskrig i Norge i.f.m. arveoppgjør.

 

Mormor sa at de tre kanskje var dratt videre til Sør-Afrika eller Australia. Det siste kan være sannsynlig da mormors grandonkel Ole Bjørngård dro dit på gullgraving i 1860-årene, men reiste videre til New Zealand hvor han bosatte seg og stiftet familie. Denne familien har jeg både funnet og hatt kontakt med. Men de kjente ingenting til de tre nevnte mennene.

 

Jeg har ikke selv søkt i amerikanske databaser, men har fått hjelp der borte. Nils er funnet i 1918 da han vervet seg til US Army (pussig med tanke på alderen, men dette er dokumentert).

 

Frelsesarmeen har vært kontaktet rundt 1930, og mormors stefar dro over omtrent på samme tid for å lete.

 

Amerikanske kilder sier at de nordlige øststatene i det tidsrommet hadde svært dårlige registreringsrutiner rundt forrige århundreskiftet. Statene var nye!

 

Jeg har en følelse av at ingen av brødrene giftet seg. Nils var ugift i 1918. Han arbeidet da på et jernbaneanlegg i Oregon. For de to andre har det ikke vært mulig å finne noen spor.

 

Det er fortsatt med en viss spenning jeg legger inn dette, og er takknemlig for alle tips

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket navn var Nils Halvorsen registrert med i 1918, da han vervet seg til US Army? Nels Halverson??

 

Dette er litt pinlig, men en kopi jeg har hatt av denne vervingen har kommet bort for meg, men jeg husker at han oppga sin far Halvor Hansen Bjørngård som sin nærmeste slektning. Men når du først spør, så har jeg en kopi av en dødsattest fra 1948 på en Nels Halvorsen. Singel, alder oppgitt til 85 år, men fødselsdag 16.mai. Lurte lenge på om denne mannen kunne være min mann, da aldersoppgaver ofte kan være feil. Men, uansett, navneformen Nels Halversen  o.l. er interessesant. Det er imidlertid mange i USA som har beholdt navneformen Bjorngaard. En bror av min bestemor tok faktisk det etternavnet ved ankomst USA. Før dette het han Halvor Hjelpdal og brukte ikke gårdsnavnet før han kom over there!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut denne Nels Halverson i Mission,La Salle,Illinois?

Født 1870.Immigrasjonsår 1888.Gift med Helena,49 år,født i Norge.En datter Nina på 20 år,født i Illinois

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJ4J-YG3

Ser at det ikke stemmer med at du oppgir at Nils var ugift i 1918.

 

 

 

 

Og denne?

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLY1-XWV

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut denne Nels Halverson i Mission,La Salle,Illinois?

Født 1870.Immigrasjonsår 1888.Gift med Helena,49 år,født i Norge.En datter Nina på 20 år,født i Illinois

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJ4J-YG3

Ser at det ikke stemmer med at du oppgir at Nils var ugift i 1918.

 

 

 

 

Og denne?

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLY1-XWV

 

Dette var oppmuntrende. Når jeg oppga Nils som ugift i 1918, er det på bakgrunn av at han oppgir sin far i Norge som nærmeste pårørende. Kanskje han vervet seg uten at kona visste noe? Men ellers er fødsels- og immigrasjonsår  temmelig korrekte i det du har funnet. I 1918 vet jeg ellers at han hadde arbeid på et jernbaneanlegg i Oregon. Alle tre brødrene dro først til Portland, Oregon hvor også de to søstrene deres bosatte seg etterhvert, men da Johan reiser tilbake i 1902 etter et besøk i Norge, er reisemålet Wisconsin.

 

Veldig takknemlig for disse tipsene. Jeg ga mer eller mindre opp for 10-12 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Nils Halvorsen jeg fant i Oregon hadde fødselsdata nov 1866 i Census 1900.

 

Han står ført kun med etternavn

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MSDP-TZS.

 

 

Kona er enke i 1940.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VRTD-2GD

 

Da kan vi vel kanskje se bort fra han.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Nils Halvorsen jeg fant i Oregon hadde fødselsdata nov 1866 i Census 1900.

 

Han står ført kun med etternavn

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MSDP-TZS.

 

 

Kona er enke i 1940.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VRTD-2GD

 

Da kan vi vel kanskje se bort fra han.

 

Enig

 

Jeg beholder de to andre, og skal se litt nærmere på Helena Halverson. Hun er jo født i Norge, og nordmenn giftet seg helst med sine egne - det var mange frierbrev hjemover de første årene (noe Jon Leirfall (stortingsmannen fra Hegra) har beskrevet i bygdebøkene for Hegra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nels Halverson,kona Helen og datteren Nina i 1910.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MKD1-D5R

 

Interessant å se at fødselsår varierer fra census til census, men her er det jo ingen tvil om at det er de samme personene! Jeg følger nå dette sporet videre og skal gi deg beskjed om hva som skjer. Jeg skjønner at du ikke har sett noe til de to andre brødrene til Nils? Johan er den mest interessante, han kommer jo hjem til Norge rundt 1900 og reiser igjen i 1902. Han har da ca 15 år bak seg i USA, og må være rimelig etablert. Olaf, som ikke emigrerer før i 1900, mener jeg å huske at han hadde Nils som reisemål.  De to søstrene deres ble begge gift i Amerika - med nordmenn, og deres etterkommere har jeg hatt kontakt med. Det het at deres norske familieforhold var et opphissende tema når de kom inn på arv, og at de to etter hvert gamle damene da slo over i norsk som verken barn eller barnebarn forsto. Men disse har aldri hørt om onklene/grandonklene sine! Det er noko i kvar ein gard, som det heter!

 

Da jeg fikk høre om disse brødrene på begynnelsen av 50-tallet som liten gutt, husker jeg at den beryktede Bella Gunnes fra Selbu, som tok livet av giftesugne enslige nordmenn der borte, ble beskyldt for deres forsvinning. Det var nok andre årsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brodrene skulle være registrert i militær-rullene for WWI i USA hvis de var der 1917/1918. Men jeg får ikke treff ved bruk av de oppgitte fødselsdatoene. Er disse datoene kontrollert mot kirkeboka ?

 

Her er Johan hjemme i Norge i FT 1900

 

001 01 Halvor Hanssen 1837 Hegra herred* hf g Gaardb. b

002 01 Elen Nilsen 1837 N. Stjørdal hm g Gaardbrugerkone b

003 01 Johan Halvorsen 1862 Hegra herred* s ug Gaardsarbeider b

004 01 Sofie Halvorsdtr 1876 Hegra herred* d ug Gaardsarbeider b

005 01 Borghild Barstad 1889 Hegra herred* datterdatter ug Gaardsarbeider b

 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037472000892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det militære så finner jeg en John Bjorngaard født 27 juni 1897, sønn av C.J. Bjorngaard fra Trondheim, Norge. Se vedlegg.

Ved Johns død i 1961 er imidlertid morens pikenavn nevnt som Forness. Denne familien finnes i US census for 1930, og John Bjorngaard (senior) er født ca 1870 i Norge.

 

Name: John Bjorngaard

Birth Date: 27 Jun 1897

Death Date: 10 Sep 1961

Death County: Hennepin

Mother's Maiden Name: Forness

post-38-0-60861100-1420988630_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Bjorngaard

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth: 27 June 1897 Mayville, North Dakota, United States draft registration: from 1917 to 1918 Trail County, North Dakota, United States

 

 

 

John Bjorngaard

Father

Minnesota, Deaths and Burials, 1835-1990

spouse: Bergitta Tratli child: Carl Bjorngaard other: Christine Bjorngaard

 

 

John Bjorngaard

Minnesota, Death Index, 1908-2002

birth: 27 June 1897   death: 10 September 1961 Hennepin, Minnesota mother: Forness

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Bjorngaard

Son

United States Census, 1910 birth: 1898 North Dakota residence: 1910 Morgan, Traill, North Dakota, United States father: Carl J Bjorngaard mother: Christine Bjorngaard other: Eliza B Bjorngaard, Clarance Bjorngaard, Hellen O Bjorngaard

 

 

Foreldrene til John?

Carl Bjorngaard + Mrs. Christine Forness

http://www.theeggeadventure.com/phpGedView/family.php?famid=F17&ged=egge.ged

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

US census for 1930 er noe mistolket av Ancestry, her er skjemaet så dere kan lese selv. (Bruk zoom-funksjonen du har i fanen som heter 'Side' øverst til høyre på din skjerm). Familien består av C.J. Bjorngaard, kone Serena (Forness ?), sønner John, Severt og Clarence, samt datteren Helen.

post-38-0-65812800-1420995699_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan var født 8 sept 1862,ikke 5 sept 1862,som det står i innlegg 1.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050511010809.jpg

 

 

Nils var født 7 juli 1869.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423690699.jpg

 

Ved konfirmasjonen til Johan får jeg det til å bli 5.sept, men jeg skal gi 8. en sjanse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på at det er hele 3 gårder Bjørngård i Hegra (vestre, østre, og østre østre, folket på to av dem var rimelig nær beslektet. Dessuten emigrerte flere fra husmannsplasser o.l. som tok gårdsnavnet da de ankom Amerika. John Bjørngård, som er nevnt her, er ikke innenfor vår familie (men vi har en annen John faktisk). Bjorngaard er dessverre et ikke helt ualminnelig navn i USA.

 

Som et mal a propos kan jeg nevnte at da Ole Bjørngård (onkel til de tre brødrene) ankom Australia ca 1870, ble navnet nedskrevet etter uttalen ved registrering ved innlandstigning. Navnet uttales I Hegra omtrent som: Bjynngål. jeg mener å huske at det ble Byngodt. Slektsforskning har sine utfordringer!

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter litt pause fra dette problemet, tar jeg tråden opp igjen. Har lett i noen gamle notater og kopier, og har funnet noen få opplysninger til. Dessuten har jeg  lengre tid arbeidet med en etterkommer av deres onkel som dro til New Zealand ca 1864. Jeg kan med nesten 100% sannsynlighet si at de tre brødrene ikke dro videre til New Zealand, som også har vært en teori. Familien på NZ korresponderte fram til 1930 med familien til de 3 brødrenes søstre som slo seg ned rundt Seattle. Brødrene blir ikke omtalt i brevene!

 

Komm. til Grethe Flood: Jeg har funnet  kopi av vervingen til Nils. Han er skrevet inn med sitt norske navn! Dvs Nils Halvorsen Bjørngård. Men det er hans håndskrift, og jeg tror at det nesten er bare underskriften fra den som mottar skjemaet som ikke Nils har fylt ut!

 

Jeg tar korrigerte fødselsdata til etterretning og takker for det:

 

Johan: 8.9.1862,  emigrerer 2.4.1884 og på nytt 12.2.1902 etter å ha vært i Norge et par år - minst fra 1900.

Nils: 7.7.1869, emigrerer 4.4.1888

Olaf: 10.8.1879, emigrerer 16.5.1900

 

Alle har Portland som reisemål

 

Av Ann-Marys funn synes jeg henvisningene til folketellingene 1910 og 1920 er interessante, hvor du finner Nils med kone Helen(a) og datter Nina. Skal forsøke å gå videre med dem.

 

Dessuten har jeg et nytt funn fra en annen kilde (oversendt fra USA) som kan angå Johan. En John Bjorn(e) er registrert i 1910 og 1920 med kone Gunda (f. i Norge ca 1880, utvandret 1882 eller 1884) og to barn (Gladys og Arnold, født ca 1905 og 1908). Immigrasjonsår stemmer i den ene tellingen (1920), men er oppgitt til 2 år tidligere i 1910.

 

Jeg har grublet på om det kan være mulig å gå veien om konene til Nils og Johan, og prøve å finne hvor de kom fra i Norge, men det er en formidabel oppgave. Det var mange med deres fornavn som dro over dammen.

 

Får avslutte med å vise til min mormor som var ung jente da Olaf og Johan dro til Amerika rett etter 1900, Johan etter å vært hjemme noen få år. De skulle ha vært "illsinte" på sin far da de dro - det kan nok forklare tausheten de har klart å opprettholde til sin siste dag i det nye landet.

 

Men ett eller annet sted ligger det et svar for dem alle!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men kjenner du til fornavnet Arlene Louise i Amerika? Hun er min nærmeste DNA-match på morslinjen min - genetisk distanse = 0. Hennes morslinje går til Bjørngård i Hegra (jeg har ikke vært i kontakt med henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten ikke sikker på at morslinjen går dit, men hun har tilknytning til Bjørngård. Det er gitt svært få opplysninger, men det er en mailadresse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men kjenner du til fornavnet Arlene Louise i Amerika? Hun er min nærmeste DNA-match på morslinjen min - genetisk distanse = 0. Hennes morslinje går til Bjørngård i Hegra (jeg har ikke vært i kontakt med henne).

 

Dette er et ukjent navn for meg. Som jeg har skrevet før i denne tråden er det flere Bjørngård-er i Hegra i Stjørdal, og det var stor utvandringen fra alle disse gårdene (Stjørdalsføret hadde en av de største utvandringene til Amerika som er registrert her i landet i tiden 1860 og fram til første verdenskrig).

 

Det var dessuten flere husmannsplasser på disse gårdene, og flere av de som dro fra disse, tok navnet Bjørngård i Amerika (med eventuell ny bokstavering tilpasset engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.