Gå til innhold
Arkivverket

Forsvinning i Amerika - brødrene Bjørngård fra Hegra


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Thomas er starten på min Bjørngårdfamilie. Han er nevnt som husmann under Bjørngård i 1557-59, og ble senere bruker av Bjørngård (ved giftemål?). Bjørngårds-folket nedstammer fra denne mannen, men som tidligere sagt, det er flere husmenn som har tatt navnet også uten at det har vært slektskap. Gården deles første gang i 1730, og en av disse deles ytterligere i 2 nye parter på begynnelsen av 1800-tallet, og fortsatt var det Bjørngårdslekta som drev alle disse gårdene.

 

Rollaug er et meget vanllg navn i Bjørngårdsslekta i perioden 1600-slutten av 1700-tallet. Den første er sønnen til Tomas - Rollaug Thomassen Bjørngård som dør i 1655.

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste vervingsdokumentet du viser til når det gjelder Nils Bjørngård? Det er vel ikke egentlig snakk om Draft Card'et hans . Det er forskjell på å verve seg og å bli utskrevet, det var nok det siste Nils ble - i likhet med så mange som over 10 000 norskfødte i USA i 1917-1918.

 

Da USA kom med i krigen i 1917 ble det innført en lov som innkalte alle voksne menn til militærtjeneste uansett om de var amerikanske statsborgere eller ikke. Mange nordmenn var dessuten i prosess å bli statsborgere, det vi si at de hadde tatt ut såkalt First papers, men ikke second papers. Ikke statsborgere kunne med hjelp av sin ambassade komme seg fri, men det var en prosess som tok lang tid og som utsatte dem for sterke sosiale sanksjoner.

 

Jeg spør som medforfatter av boken "De ukjente krigerne, Nordmenn i første verdenskrig" fra 2014 (https://www.humanistforlag.no/de-ukjente-krigerne.5543852-324353.html / https://deukjentekrigerne.wordpress.com) og ikke minst som oldebarn av søsteren til Nils, Sofie gift Skjetlein.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare forsøke en gang til. Hun jeg skriver om er ca 80 år (om hun fortsatt lever). Hun hadde, da hun giftet seg i 1964 pikenavnet Bjorngaard. Dette må hun ha fått via far, så det kan ikke være via de søstrene du nevner.

 

De to norske DNA-matchene jeg nevner ender begge opp på Smågård i Hegra når vi går nærmere i tid. Jeg har ingen aner i Hegra (så vidt jeg vet).

 

Jeg er veldig fornøyd med spørsmålet ditt, for kanskje hjelper det meg å finne et nytt ledd i morslinja mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du poste vervingsdokumentet du viser til når det gjelder Nils Bjørngård? Det er vel ikke egentlig snakk om Draft Card'et hans . Det er forskjell på å verve seg og å bli utskrevet, det var nok det siste Nils ble - i likhet med så mange som over 10 000 norskfødte i USA i 1917-1918.

 

Da USA kom med i krigen i 1917 ble det innført en lov som innkalte alle voksne menn til militærtjeneste uansett om de var amerikanske statsborgere eller ikke. Mange nordmenn var dessuten i prosess å bli statsborgere, det vi si at de hadde tatt ut såkalt First papers, men ikke second papers. Ikke statsborgere kunne med hjelp av sin ambassade komme seg fri, men det var en prosess som tok lang tid og som utsatte dem for sterke sosiale sanksjoner.

 

Jeg spør som medforfatter av boken "De ukjente krigerne, Nordmenn i første verdenskrig" fra 2014 (https://www.humanistforlag.no/de-ukjente-krigerne.5543852-324353.html / https://deukjentekrigerne.wordpress.com) og ikke minst som oldebarn av søsteren til Nils, Sofie f. Skjetlein.

 

Dette var en hyggelig melding - vi er jo firmenninger! Sofie Skjetlein er søster til min mormors mor (Mette Bjørngård)!

 

Jeg legger ved bildet av det dokumentet du etterspør. Håper du kan forstørre det opp slik at det synes bedre. Da jeg nå igjen studerte dette skjemaet, ble jeg i tvil om hva det egentlig er - jeg finner ikke noe som sier meg noe om at dette er et vervingsdokument e.l. Dokumentet kommer fra Amerika, og jeg fikk det via en kontakt i Trondheim som hadde gode forbindelser til en dame der borte som lette etter spor av de nevnte brødrene. Trøsten min får være at bildet ble overført til meg i en file som het "Olaf World War 1.jpg". Men du burde jo være den rette til å avgjøre dokumentets verdi. Fikk tak i det for en 15-20 år siden!

 

For øvrig - har du hørt denne historien om brødrene til Mette og Sofie?

 

 

 

post-6646-0-37459900-1478779374_thumb.jpg

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg trodde. Det er et Draft card, et registreringskort som alle menn i en viss alder og derfor som var vernepliktige måtte fylle ut.

Bakgrunnen er the Selective Service Act av 18. mai 1918, som satte opp et system for å registrere alle menn i militær alder.

Det ble foretatt tre registreringer:

1.5.6. 1917, for alle menn mellom 21 og 31.
2.5.6. 1918 for alle som ble 21 år etter 5.6. 1917
3.12.9. 1918 for alle menn mellom 18 og 21 og 31 og 45.

Til sammen ble 24 millioner menn registrert, så og si alle menn mellom 21 og 45 år.

Kortet kan du også finne her: https://familysearch.org/search/collection/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AOlaf~%20%2Bsurname%3ABjorngaard~&collection_id=1968530

At Olaf ble registrert betyr ikke at han faktisk tjenestegjorde, til sammen tjenestegjorde 4,8 millioner i hæren, av 24 millioner som ble registrert. Dessuten er kortet fra den site runden i september 1918, da rakk han ikke å komme i kamp før fredsslutningen 11.11., selv om han ble innkalt. Som 39-åring er vel det tvilsomt. Legg også merke til at han ikke var amerikansk statsborger, men var "declarant". Det vil si at han hadde tatt ut first papers (Declaration of Intention). Han var dermed formelt egentlig norsk statsborger.

Jeg har ikke hørt om disse brødrene før, annet enn at de er nevnt i en slektstavle utarbeidet av min grandonkel (deres nevø) Ivar Skjetlein. Men der står kun fødselsdato og at de dro til Amerika. Men hvis Olaf i 1918 bodde i Seattle, Washington, han var arbeidsledig ser det ut til, så er det et sted å begynne å lete.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Ola Teige! Den bidrar til at man får nok en liten brikke på plass i denne historien.

 

Det er en opplysning i dokumentet som jeg har grublet på lenge. Han oppgir sin far Halvor Bjørngård som nærmeste pårørende. Halvor ble en gammel mann og døde ikke før i 1925, men hans mor døde i 1909. Olaf må ha visst at far var i live, men dette stemmer ikke med at det sies at all kontakt var brutt. Kanskje han hadde kontakt med de to søstrene i Amerika? (som begge var hjemme på Bjørngård flere ganger). Sivert Hjelpdal, som var gift med brødrenes søster Mette, og som overtok Bjørngård sammen med Mette, dro over til Amerika i mellomkrigstiden for å lete (han hadde familie og gamle kjenninger der borte han også), men fant ikke spor. Det er en rar historie, men den har fascinert meg siden jeg var liten gutt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet at hun jeg har DNA-match med i Amerika, er etterkommer av Nils Petersen Bjørngård f 1859, så dette er en annen familie. Men nå løfter jeg frem spørsmålet ditt igjen... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har nylig fått en interessant opplysning via etterkommerne av Bjørngårdsutvandrerne i USA. Her hevdes det at brødrene Nils og Olaf dro til Australia/New Zealand. Dette er ganske sannsynlig siden begge to hadde en grandonkel på New Zealand, og en av søstrene til disse to brødrene (bosatt i Willamettedalen sør for Seattle - hvor også Olaf bodde en periode) korresponderte med denne grandonkel helt fram til 1933. Grandonkelen hadde gjort det godt innen gullgraving, og dette kunne nok virke forlokkende. Brødrene må nødvendigvis ha dratt etter 1918 da Olaf beviselig har registrert seg i den amerikanske hær. Olaf brukte sin norsk navneform på denne tiden.

 

Jeg har fått sjekket innvandringslister på NZ, men uten resultat. Kanskje noen her i forumet kjenner til kilder man burde sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Grethe og Ann-Mary! (#34 og #35)

 

Her har dere funnet onkelen til Nils og Olaf Bjørngård og noen av hans etterslekt på New Zealand. Onkelen - Ole Hansen Bjørngård - utvandret til New Zealand i 1864 sammen med 5 sambygdinger fra Hegra i Stjørdalen for å grave gull. Dessuten ble en mann fra Overhalla med i samme følget (Kristen Thomassen Klykken som tok navnet Charles Thomsen umiddelbart etter ankomst NZ).Ole Hansen Bjørngård holdt resten av livet brevkontakt med sin niese Pauline Bjørngård (gift Nilson). Hun  utvandret sammen med en annen søster (Inga Pauline g. Jullum) til USA. I tillegg utvandret deres 3 brødre som er etterlyst i dette møtet.   Den newzealandske familien har beholdt kontakten med Norge fram til i dag, og de nevnte brødrene ble sikkert omtalt i disse brevene.

 

Siste brev fra Ole Hansen Bjørngård ble sendt til Inga Pauline i 1933 - året før han døde, og brevet ble funnet i et arkiv i Dunedin på New Zealand. Det er for øvrig gjengitt i en bok som utkom på New Zealand i 2016, og som beskriver virksomheten til de utvandrede gullgraverne (som ble fort fem - to forlot NZ etter få år). De som ble værende var heldige og driftige menn, og gjorde det godt der nede.

 

Jeg har kontakt med flere etterkommere av disse mennene, men ingen har klart å oppspore noe som kan tyde på at to av de tre nevøene til Ole Hans Bjørngård (Olaf og Nils) dukket opp der nede.

 

Likevel får jeg si at det er og blir fascinerende at ett eller annet sted finnes det spor etter de "forsvunne" brødrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Inga Pauline g. Jullum

 

Det var vel  Ane Birgitte som var gift med Peter Andreas Iversen Jullum. Birgitte emigrerte sammen med Olaf i 1900.

The New York, Passenger Lists, 1820-1957
Name:    Birgitte Bjorngaard
Arrival Date:    4 Jun 1900
Birth Date:    abt 1869
Age:    31
Gender:    Female
Ethnicity/ Nationality:    Norwegian
Port of Departure:    Liverpool, England
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Cymric

 

The New York, Passenger Lists, 1820-1957
Name:    Olaf Bjorngaard
Arrival Date:    4 Jun 1900
Birth Date:    abt 1879
Age:    21
Gender:    Male
Ethnicity/ Nationality:    Norwegian
Port of Departure:    Liverpool, England
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Cymric

 

Peter Jullum og Birgitte skal ha giftet seg i 1902, fikk barna Ingvar (1903), Henry (1905) og Sarah (1908) - Peter døde 1909 i Portland, Oregon og Birgitte i 1957.

Den eneste vielsen jeg finner i 1902 er denne (bruden står som Anna Hansen)

The Web: Multnomah County, Oregon Marriage Index, 1855-1911
Name:    Peter Jullum
Marriage Year:    1902
Marriage Place:    Multnomah, Oregon, USA
Spouse:    Anna Hansen
Volume:    15
Page:    100

 

I 1910 flyttet hun og barna tilbake til Norge og vi finner henne i FT 1910 sammen med de nevnte barna (se bildevedl. nederst) - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036856002025

 

De rakk også FT 1910 i USA (avholdt 25. april 1910)

United States Census, 1910 - Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLYL-TMY
Name    Bertha Jullem
Event Type    Census
Event Date    1910
Event Place    Portland Ward 9, Multnomah, Oregon, United States
Gender    Male
Age    43
Marital Status    Widowed
Race    White
Race (Original)    White
Relationship to Head of Household    Head
Relationship to Head of Household (Original)    Head
Birth Year (Estimated)    1867
Birthplace    Norway
Immigration Year    1900
Father's Birthplace    Norway
Mother's Birthplace    Norway
Sheet Letter    B
Sheet Number    11
Household
Bertha Jullem    Head    M    43    Norway
Inver Jullem    Son    M    7    Oregon
Henry Jullem    Son    M    5    Oregon
Sarah Jullem    Daughter    F    2    Oregon
Ingar Sloongan    Boarder    F    35    Norway
Inwen Zalman    Boarder    M    30    Norway

 

Hun og barna returnerte til US i 1914 - utreisen 25.8.

Ankomsten

The New York, Passenger Lists, 1820-1957 - Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JJ7T-S2W
Name:    Bergithe Jullum
Arrival Date:    8 Sep 1914
Birth Date:    abt 1868
Age:    46
Gender:    Female
Port of Departure:    Bergen
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Bergensfjord

 

1910 FT_Jullum.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Find A Grave Indexhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVKP-WXM9
Name    Petter Yullum
Event Type    Burial
Event Date    1909
Event Place    Portland, Multnomah, Oregon, United States of America
Photograph Included    Y
Death Date    13 Jan 1909
Affiliate Record Identifier    49697506
Cemetery    Lone Fir Pioneer Cemetery

 

Lenke Find A Gravehttps://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=49697506

 

The Oregon Daily Journal (Portland, Oregon) 12 Jan 1909, Page 14

1909_Peter Jullum.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oregon Death Indexhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VZ4G-1TF
Name    Bergitte A Jullum
Event Type    Death
Event Date    1957
Event Place    Multnomah, Oregon
Spouse's Name    Peter Jullum
Certificate Number    13565

 

Kun søsteren Pauline er nevnt i OBIT

 

Oregonian (Portland, Oregon) Wednesday, November 13, 1957, Page 30

Oregonian (Portland, Oregon) Wednesday, November 13, 1957, Page 30.jpg

 

Oregonian (Portland, Oregon) Wednesday, November 13, 1957, Page 23

Oregonian (Portland, Oregon) Wednesday, November 13, 1957, Page 23.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne, med henvisning til "Declaration" Vol. 438, page 33 - så får vi se om vi finner den

 

The U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992 (Indexed in World Archives Project)
Name:    Olaf Halvorsen Bjorngaard
Court District:    Washington
Date of Action:    23 Feb 1939
 

The U.S., Naturalization Records, 1840-1957
Name:    Olof Halvorsen Bjorngaard
Gender:    Male
Record Type:    Naturalization
Residence Place:    Washington
Naturalization Place:    Washington, USA
Court:    District Court
 

1939_OHB_NAT.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Det var vel  Ane Birgitte som var gift med Peter Andreas Iversen Jullum. Birgitte emigrerte sammen med Olaf i 1900.

The New York, Passenger Lists, 1820-1957
 

.....

Peter Jullum og Birgitte skal ha giftet seg i 1902, fikk barna Ingvar (1903), Henry (1905) og Sarah (1908) - Peter døde 1909 i Portland, Oregon og Birgitte i 1957.

Den eneste vielsen jeg finner i 1902 er denne (bruden står som Anna Hansen)

The Web: Multnomah County, Oregon Marriage Index, 1855-1911
Name:    Peter Jullum
Marriage Year:    1902
Marriage Place:    Multnomah, Oregon, USA
Spouse:    Anna Hansen
 

 

 

 

Artig at du har funnet fram alt dette Egil. Kjenner mye av det , men må innrømme at det ble noen nye oppdagelser også. Takk for det.

 

Ellers er en del av funnene dine gode eksempler på hva vi møter i ulike kilder. Her er det mye ulik bruk av opprinnelige døpenavn i ulike varianter. Slik blir som du  selv fastslår Anne Hansen den samme som Ane Birgitte (Bergitte) for far hennes heter Halvor Hansen Bjørngård. Men i folketelllingen 1910 ser det ut til at familien heter Hjelpdal, hvilket er riktig fordi datteren på gården, Mette Bjørngård, har giftet seg med Sivert Hjelpdal. Men før navneloven i 1923 har alle på Bjørngård tatt igjen det gamle gårdsnavnet som familienavn - med unntak av Sivert og Mette! Slektsgrnskning er puslespill!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg finner denne, med henvisning til "Declaration" Vol. 438, page 33 - så får vi se om vi finner den

 

The U.S. Naturalization Record Indexes, 1791-1992 (Indexed in World Archives Project)
Name:    Olaf Halvorsen Bjorngaard
Court District:    Washington
Date of Action:    23 Feb 1939
 

The U.S., Naturalization Records, 1840-1957
Name:    Olof Halvorsen Bjorngaard
Gender:    Male
Record Type:    Naturalization
Residence Place:    Washington
Naturalization Place:    Washington, USA
Court:    District Court
 

1939_OHB_NAT.jpg

 

Dette Egil, er det største som har skjedd i denne jakten på de 3 forsvunne brødrene. Olaf har vel blitt i USA. jeg har tidligere funnet ham som vervet til hæren ca 20 år tidligere, og han var da også bosatt i Washington. Av omtalen av søsteren Ane Bergittes dødsfall i 1957, hvor henne søster i Amerika, men ikke hennes brødre er nevnt, må en vel anta at alle tre kan være døde på dette tidspunktet. Jeg har en gammel mor på 96 som vil bli ganske glad over å høre om dette funnet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Stine H Kvistad skrev:

Om innreisen til onkelen, Ole Bjørngård, innlegg 36

mvh Stine

bjorngaard.JPG

Artig å se Stine! Nokså god overensstemmelse med hva som står i den boka som utkom på NZ i fjor. Jeg vet at det er flere i Norge som har interessert seg for en eller flere av disse mennene som nevnes, og at det også tidligere er laget lengre beskrivelser av deres innsatser "Down under"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.