Gå til innhold
Arkivverket

Julie Hansine Benjaminsdatter Sæther (1836, Strinda - ?, Trondheim?)


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Julie Hansine Benjaminsdatter Sæther ble født 1. juni 1836 i Bakke, Strinda, Sør-Trøndelag og døpt 31. juli 1836. Hun var da uekte datter av Benjamin Olsen Sæther og Anne Margrethe Christensdatter. Hun konfirmeres i Bakklandet, Sør-Trøndelag den 27. april 1851 og vi finner henne igjen i Manger, Hordaland hvor hun den 18. februar 1860 gifter seg med Iver Johannessen Nødtvedt (1838, Nødtvedt, Manger, Hordaland – 1888, Trondheim, Sør-Trøndelag)

 

Barn


- Anna Bolette Iversdatter Nødtvedt (16.03.1864, Arne Fabrikker, Ytre Arna, Hordaland)

- Julius Benjamin Iversen Nødtvedt (04.02.1866, Trondheim, Sør-Trøndelag)

- Oline Cecilie Iversdatter Nødtvedt (17.02.1869, Bakklandet, Sør-Trøndelag)

 

Hun er med andre ord særdeles mobil på relativt kort tid, hvordan hun i det hele tatt endte opp i Manger er for meg uforståelig – men etter at Iver dør 28. november 1888 i Trondheim så forsvinner alle spor etter familien.

 

Hva skjedde videre med Julie og de tre yngste barna? Det eldste barnet må ha dødd kort tid etter fødsel, da hun er ikke med foreldrene når de flytter til Arne Fabrikker, Ytre Arna, Hordaland (i følge bygdeboken for Ytre Arna (Arne Fabrikker) så står da Iver og Jule bare oppført med datteren Anna (f. 1864). I folketellingen i 1865 så finner vi familien i Trondheim.

 

Denne familien i seg selv er vanskelig å følge – hennes far Benjamin Olsen Sæther har jeg søkt etter i lang tid (egen etterlysning her på forumet) – funnet giftermål og barn, men ham som person utover det har også vist seg å være vanskelig.

 

Hadde vært særdeles glad for hjelp til å finne ut hva som så skjedde videre med denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektemannen til Julie, Iver Johannesen Nødtvedt, står på lista over fangene (Nr.26) på tukthuset i Trondheim ved folketellinga i 1875: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f71601&gardpostnr=773&personpostnr=10455&merk=10455#ovre

NB: Han er gift på dette tidspunktet. Men å finne hans ektefelle og barn på dette tidspunktet ser ut til å være vanskelig.

 

Men det kunne vært interessant å undersøke hvorvidt den JULIE JOHANNESEN (født i Trondheim) som reiser som amerikansk statsborger (Chicago) fra Bergen 23.12.1881 sammen med datteren LINA og  (kan være Oline) og sønnen JULIUS, er identisk med den Julie Hansine som det jaktes på her. NB: Hun er gift. (Og Iver dør som enkemann i 1888). Aldersangivelsen som lista angir på datteren er selvsagt feil.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=0500EMIG&gardpostnr=182&merk=182#ovre

 

Den gamle lista er kanskje bedre:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&personpostnr=10124&merk=10124

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet. At man nå har lokalisert Iver Johannessen Nødtvedt på Trondheim Tukthus kan da kanskje være med på å nøste opp i hvor resten av familien tok veien. Kan jo selvfølgelig være mulig at hun forlot landet når ektemannen ble satt inn på tukthuset. Jeg har sendt en forespørsel til Riksarkivet der for å se om det kanskje kan eksistere noen dokumenter som kan kaste lys over denne episoden og muligens også familien.

 

Det er et gjennomgangstema for denne familien (og foregående generasjon) at de er vanskelige å følge – derav blir man jo også mer motivert til å prøve å nøste opp i denne familien óg.  :)

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette,

 

Det er nok feil Anna - for det første så er fødselsdato feil - og sjekker man barna (Karen f. 17.01.1909) til denne Anna som da er gift med Karl - ser man at hun heter Anna Jakobsdatter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva skjedde videre med Julie og de tre yngste barna?

 

Jeg tror faktisk ar de to yngste barna + Julie selv, havnet i Amerika. Jeg har ikke vært i stand til å finne barne-emigranten Julius Johannesen, som sønn av noen andre enn Julie og Iver i Trondheim med dåp i løpet av 1866 (uten at dette er et hardtslående argument).

 

Kanskje noen Amerika-eksperter kan se på saken, og eventuelt finne denne eventuelle innreisen til denne lille familien (1881).

 

Siden denne emigrerende Julie i 1881, allerede er amerikansk statsborger, har nok hennes første utreise til Amerika funnet sted allerede en gang på 1870-tallet. Jeg leter etter en census, men har dessverre ikke funnet den.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner vel å bli rimelig overbevist selv at det er en stor sannsynlighet for at Julie tok med seg barna og emigrerte. Det er vel også nærliggende å tro at dette skjedde i forbindelse med at Iver ble hanket inn på tukthuset. Da er det å begynne å lete etter emigrasjonen og se om vi kan komme til bunns den veien!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Julius B. Johnson som 23. september 1913 bor i Janesville, Rock County, Wisconsin, USA. Han opplyser at han er født 6. februar 1866 I Norge. Og får da utstedt «Naturalization». Med tanke på at «min» Julius ble født Julius Benjamin Johannessen – den 4. februar 1866 – så vil jeg påstå at det er overhengende sannsynlighet for at dette er samme person.

 

julius-b-johnson-1866.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Julius B. Johnson - født 1866 i Norge som da emigrerte rundt 1882. Dette samsvarer tildels med det du fant om Julie, Iver Mosvold - men hadde vært flott om du la ut kilden. Ved å bruke FamilySearch.org og ulike folketellinger for Wisconsin, så bor da denne Julis i Edgerton, Rock County, Wisconsin - han ble gift i 1881 (?) med Aurelia/Aurelia/Amelia - regner med det er Amelia (Emilie?) og i husholdet finner man følgende barn:

  • Ella Johnson (1888, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Anna "Annie" Johnson (1891, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Mina "Minnie" Johnson (1894, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Henry Johnson (1896, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Helen Johnson (1899, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Tilla "Tillie" Johnson (1903, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)
  • Edwin Johnson (1908, Edgerton, Rock Co. Wisconsin)

Mye stemmer, men jeg er veldig usikker på om dette er korrekt person da jeg ikke finner noen holdepunkter ved å se hans mor eller søsken rundt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Julius Johnson født 1866 er gravlagt i Edgerton,Rock county.Han døde i 1935.Gift med ei Amelia,født 1866,død 1928.

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Johnson&GSfn=Julius&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSst=51&GScnty=3045&GScntry=4&GSob=n&GRid=100817400&df=all&

 

 

 

Familien i 1920

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MFK8-TNQ

 

 

JULIUS B JOHNSON i 1930.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X9SP-Y9J

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg finner en Julius B. Johnson - født 1866 i Norge som da emigrerte rundt 1882. Dette samsvarer tildels med det du fant om Julie, Iver Mosvold - men hadde vært flott om du la ut kilden. "

 

Kilden for Julius sin utreise fra Norge: http://gda.arkivverk...0124&merk=10124

 

Det er et par dagers forskjell på kirkeboka i Norge (6.feb) og den amerikanske registreringa (4.feb).

 

IM

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innlegg - og det er kanskje nærliggende å tro at det er riktig Julius; men i emigrasjonsprotokollen, reiste han alene? (kildene er nede i dag) - for å være sikker på at det er riktig person så hadde jeg et håp om at man klarte å finne hans søsken eller hans mor - enten sammen under emigrasjon, eller at man bor i nærheten av hverandre; som da kan være en indikasjon. Andre idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.