Gå til innhold
Arkivverket

Arne Schou-Sørensen 1877-1924 (1922?)


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne hans død og begravelse og trenger hjelp.

 

Han var født 24.okt.1877 i Sarpsborg og gift c1910 med Severine Lehmkuhl Heitmann født 20.mar.1882 på Hitra og død 9.apr.1969 i Oslo.  De fikk 3 døtre født fra 1911-1919 i Hongkong.

 

Arne Schou-Sørensen var konsul og forretningsmann.

 

Jeg finner ham ikke i de kilder jeg vanligvis finner begravelse eller dødsfall.  Hvis han døde i Hongkong er det vel komplisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Carsten.

 

Jeg har også vært innom der.  Hvis opprinnelsen kommer fra familien Dahle så er det sikkert riktig.  Jeg har tidligere vært i kontakt med etterkommere av en av de andre døtrene, men de hadde ikke nærmere opplysninger.

 

Når det er kjent at Arne Schou-Sørensen var konsul så var vel det "norsk konsul i Hongkong".  Kanskje finnes det oversikter over norske konsuler i utlandet?

 

Det er vel også naturlig at hustruen returnerte relativt omgående til Norge hvis han døde i Hongkong.  Hvor kan jeg lete etter hennes retur?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt i Arkivportalen, www.arkivportalen.no, på utenriksstasjoner, men jeg kan ikke få noe direkte treff på Hong Kong. Kanskje det kan finnes opplysninger i arkivene etter Utenriksdepartementet? Jeg garanterer absolutt ingenting og jeg vet heller ikke om det lar seg gjøre å finne opplysninger om dødsfallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner to Severine Sørensen i Adresseboken for Oslo i 1927 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49259/1099/?size=medium&mode=0 en frue og en frøken, men begge var der også i 1918 da Severine var i Hongkong.  Jeg finner henne heller ikke i årene deretter så kanskje hun ble igjen i Hongkong en stund.  Den ene datteren er avbildet som kajakkmester i 1935 i Oslo så da må de ha vært tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Arne og Severine, nummer 8:

 

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord i Stord, Ministerialbok nr. B 2 (1878-1913), Ekteviede 1910, side 231.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2156&idx_id=2156&uid=ny&idx_side=-229
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050808020972.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lysningen til Thor og Kari i Ullern i 1937. Hun f. i Oslo ?? Konf. i Ullern 1930, men jeg finner ingen kib som passer der.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3380&idx_id=3380&uid=ny&idx_side=-44

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060329010944.jpg

Tusen takk, Carsten.  Det er neppe korrekt at hun ble født i Oslo.  Iflg. familien skal alle søstrene blitt født i Hongkong.  Jeg har også forsøkt å gå igjennom alle kb i Oslo for å verifisere dette.  De ble gift 8.des.1937 og litt rart at det ikke fremgår av kb.

 

Tusen takk til deg også Sven.  Vielsen hadde jeg ikke og selv om jeg har søkt mye i Aftenpostens arkiv har jeg ikke funnet dødsannonsen.  Hvordan søkte du der? 

 

Likeledes stor takk til deg Grethe.  Jeg må også spørre hvordan du søker i Dødsfallsprotokollen.  Blar du deg bare fremover eller er det en lettere vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regisre til dødfallsprotokollene som er alfabetisk ordnet på etternavn. Her henvised det til løpenr og til protokoll for avd I eller II. I ditt tilfelle gikk på dato i dødsannonsen og lette i begge avdelingers protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regisre til dødfallsprotokollene som er alfabetisk ordnet på etternavn. Her henvised det til løpenr og til protokoll for avd I eller II. I ditt tilfelle gikk på dato i dødsannonsen og lette i begge avdelingers protokoller.

 

Tusen takk, Grethe. 

 

Det noteres lett tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Her er gravstøtten til mine besteforeldre Arne Schou-Sørensen og Severine Lemkuhl (født Heitmann). De ligger like bak det gamle kapell på Vestre gravlund. 1.Gunvor født 1911 i Hong Kong

2. Kari Evelyn født 1914 Leirvik Stord

3. Litle Inger(Linga) f. 1919 i Hong Kong

Familien returnerte til Norge i 1921. 

 

Gunvor gift med Paul Offermann i Wuppertal, Tyskland. Kari gift med overlege Thor Dahle, bosatt på Smestad. Linga (min mor) gift med disp.Johan Revold, bosatt i Narvik. 

 

0_IMG_20180130_203659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.