Gå til innhold
Arkivverket

Grimstad mønstringskrets, Sven Severin Olsen, tydehjelpsanmodning.


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Grimstad mønstringskrets, Hovedruller med registre, Hovedrulle 11 (SAK/2031-0013/F/Fb/L0011), 1877-1889, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Merknader: Hovedrulle nr. 1529-2290

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42389/61/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090318660061.jpg

 

Jeg fant Sven Severin Olsen i sjømannsrullene.  Hurra!   Men hva het båtene, hva het ankomststedne osv?  vanligvis greier jeg en god del tyding, men her trenger jeg visst om mulig hjelp.

 

Fint om alt på nr 1643 kan bli oversatt.

 

han er overført fra annotasjonsrulle nr. 814.  er det slik at dette ikke finnes tilgjengelig, tro?

 

 

Står det at han er avmønstret i Qvebek?   (Canada??)

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!  Det gir mening.  Han var en omstreifersønn som jeg ikke hadde "koll på".

 

Så var det da om han kom hjem og ble anmeldt?  

 

Kanskje han ble værende i Canada?

 

Søking i Canada er ikke mitt felt, for å si det slik.  Tips eller letehjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt på tyding av skip, men jeg er veldig usikker. Det ser ut som Ilos. Det var en fullrigger fra Arendal, senere nedrigget til bark ifølge Sjøhistorie.no. Jeg har også lurt på om han kan ha mønstret på i Grimstad selv om den som skrev, må ha sleivet. Det begynner på G ihvertfall. Men hvor de skulle til..det ser ut som det står Videre, så den bør nok noen andre også kikke på.

 

http://www.sjohistorie.no/portal/skip/i/ilos__aar_1895

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt, Linda.

 

Her er det lille jeg har om fyren, sønn til omstreifer Ole Andreas Berntsen Wang og konen:

 

Svend Severin Olsen 24.04.1859, dpt 12.06.1859, Mellevik u/ Lunden, Landvik/ Hommedal, evt Sven Severin.  Faren husmand, men dåpen uten eget nummer. Pleiebarn i lægd på Dolholt, Homedal, i 1865, samtidig med halvsøsteren Karen Andrea som faren senere ”avlet flere barn” med, hvorfor han ble anklaget for konkubineri og blodskam.  Konf. 1873 i Landvik, oppholdsted Kiland (Homedal).  Nevnt i 1876 ved broren Bernt Martin Olsen Hafstadkjærrs fengselsopphold.  Se også Aust-Agder fylke, Grimstad mønstringskrets, Hovedruller med registre, Hovedrulle 11, hvor han er nevnt så sent som 1885, muligens rømt i Quebec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg er enig i nesten alt Linda skriver: Påmønstret Nomaden i Grimst[ad], til England, avmønstret dette skipet 27/7-79, men det som står i rubrikken for "hvor" klarer jeg ikke lese. Påmønstret Ilos 2/4-85, i Gloster, tror jeg det må være, som er noenlunde lydrett måte å skrive navnet Gloucester (i England) på. "Videre" er rett lesing, jeg har sett det ofte i sjømannsrullene når skip fortsetter utenlands fra utenlandske havner. Avmønstret juni 1885, dvs. rømt, i Quebec. Fartstid utenlands fram til 15/2-79 (dvs fram til da han ble overført fra annotasjonsrullen til hovedrullen), 15 mdr og 6 dager. Det er et opphold i protokollen fra da han mønstret av Nomaden til han mønstret på Ilos, kanskje han reiste på utenlandske skip i denne perioden 1879-1885.

Vennlig hilsen Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.  Du har tydeligvis peiling på hvordan man førte ting innen sjøfartsrullene.  Mitt spørsmål i innlegg 1:

 

"Han er overført fra annotasjonsrulle nr. 814. er det slik at dette ikke finnes tilgjengelig, tro?"    Kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vil ikke skryte på meg så mye peiling, i grunnen, men har rotet litt rundt på jakt etter "mine" sjøfolk. Jeg ser at annotasjonsrullene for Grimstad ikke er lagt ut, forhåpentligvis vil de komme. Det beste er vel å spørre Statsarkivet i Kristiansand om/når de kommer, eventuelt om de kan slå opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.