Gå til innhold
Arkivverket

Kostkarer


Camilla Holm Velle
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver en master, hvor jeg skal skrive om en enke på Eidsfoss som levde av å ha kostkarer mellom 1907 og 1917(ca). Men jeg ønsker å vite om det var unikt å ha kostkarer, mine kilder får det til å virke som noe unikt og unvanlig.

 

Finnes det et register hvor jeg kan dra ut tall eller en oversikt over hvor mange kostkarer det var i Vestfold/Norge rundt overnevnte tidsperiode?

Endret av Camilla Holm Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Camilla Holm Welle

 

Kostkar er et begrep vi ikke er så godt kjent med. Vi har søkt i folketellingene 1900 og 1910 på kost* i rubrikken familiestilling, og har fått treff på blant annet kostgjenger, kostgutt, ”i kost”, ”har kost” og mer.

 

Vi har gjort et søk i arkivkatalogene våre, da også på kost, og det ser ikke ut til at vi har fått treff på relevante arkiver eller arkivstykker.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Det er kanskje ført på en annen måte, jeg har kopiert inn informasjonen jeg har fra Vestfoldmuseene og fra hjemmesiden www.tilelise.no. Dette er da om Elise Kristensen på Eidsfoss. Jeg vet ikke om dette kan gi dere mer informasjon.

 

Tusen takk for hjelpen så langt.

 

1907: Kristen dør og Elise blir enke med fire mindreårige barn å forsørge. 

Tar fire unge dagarbeidere i kosten; Ivar Foss, Sigurd Bakke, Kolbjørn Karlsen og Thorvald Johnsen. Elise har på denne måten en månedlig inntekt på ca. 120 kr. fra 1907 til

1911. Etter 1911 har hun færre kostkarer av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gjort et søk på losji i arkivkatalogene våre, men heller ikke her ser det ut til at vi har funnet relevante treff.

 

Til informasjon har vi funnet Elise Kristensen i folketellingen for 1910:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036494000637

Man får også flere treff på kost hvis man søker i rubrikken "yrke" i folketellingene 1900 og 1910.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gjort et søk på losji i arkivkatalogene våre, men heller ikke her ser det ut til at vi har funnet relevante treff.

 

Til informasjon har vi funnet Elise Kristensen i folketellingen for 1910:http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036494000637

Man får også flere treff på kost hvis man søker i rubrikken "yrke" i folketellingene 1900 og 1910.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 Takk! 

Da skal jeg se om jeg kan dra ut noen fornuftig estimering. Takk for at dere tok dere tid til å finne ut av dette for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.