Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv over innvandrere til Norge


Liv Wingaard
 Del

Recommended Posts

Hei!  Hvor leter men for å finne innvandrere som kom til Norge rundt 1900- 1911.  De nå vel være registrert et sted.  Har funnet vielsesattest og dødsattest men kunne vært artig å finne ut om det finnes søsken om foreldrene ble med hit ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det finnes.

Men på tellingen 1910 ( DA) tror jeg det er ført på tellingsskjemaet hvis folk hadde vært i Amerika.

Har ikke vært borti noe innvandrerearkiv.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et fremmedregister i Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo

(Dette er over ikke-norske borgere)

Endret av Solveig R Håklev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedloven 1901 påla blant annet politiet i byene å føre fremmedprotokoller. Hvis du vet hvor dine folk innvandret, kan du prøve å spørre nærmeste statsarkiv. Statsarkivet i Oslo har et fremmedregister alfabetisk ordnet på etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en vet nasjon så kan en søke på fødested i 1910.

 

Eks. fødested tysk* og fødselsdato 188* gir 364 treff hvor det ser ut som de fleste er fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding, må ta meg en tur til statsarkivet tenker jeg, eller mulig jeg kan sende en mail.  Dette gjelder russere og har prøvd å lete i digitalarkivet, vanskelig med navn som blir skrevet på forskjellige måter.

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kvasir.no/alle?q=statsborgarskapsbevillingar

 

Databasen er et navneregister over alle som ble statsborgere i Norge i perioden 1888-1921. Registeret er hentet fra Departementstidende og inkluderer henvisning til de originale dokumentene i Riksarkivet.

 

Jeg har brukt dette tidligere - men: Ingen av linkene virker!

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.