Gå til innhold
Arkivverket

Regimentsfeltskjær Lorentz Moiwich


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Regimentfeltskjær Lorentz Moiwich var knyttet til 2 Smålenske Nasjonale Infanteriregiment under Oberst Hans Wilhelm Römer, gift med Grevinne Trampe og basert på Gogstad i Sandeherred frem til omkring 1744/45 da han gikk av, solgte og flyttet til Danmark.

 

Lorenz Moiwick var gift med Sophie Amalie Bjørnsdatter og får to barn døpt i Sandeherred: Wilhelmine Elisabeth 26 april 1742 (se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-25) og Birgitte Sophie julaften 1744 (se  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-32).

 

Jeg skulle gjerne visst hvor Lorenz Moiwick kom fra, og hvor det ble av ham. Gjetningsvis forlot han Sandefjord da Oberst Römer solgte stillingen som regimentssjef i 1744 og Oberst Andreas Harboe overtok kommandoen: sistnevnte måtte vel gjøre litt for å dekke de 4500 riksdalerne han hadde betalt kontant, samt de 400 i året han hadde forpliktet seg til å betale i pensjon til Römer. (http://old.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/index.html s 342/626 i den elektroniske versjonen)

 

Noen som har noen tips om hvor jeg kan lete videre?

 

Med vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe navn man treffer på særlig ofte. Men, i min database har jeg en Jens Pedersen Møjvik, kan det være samme familie, mon tro? Han skal ha blitt gift 10. mars 1698 i Bragernes med Anne Larsdatter Griis,, uten at jeg har funnet det i kirkeboka der. Hennes far var trelasthandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe navn man treffer på særlig ofte. Men, i min database har jeg en Jens Pedersen Møjvik, kan det være samme familie, mon tro? Han skal ha blitt gift 10. mars 1698 i Bragernes med Anne Larsdatter Griis,, uten at jeg har funnet det i kirkeboka der. Hennes far var trelasthandler.

Hei,

mange takk for svar. Jeg skal undersøke nærmere - i den grad jeg kan. 

Jeg har likevel mine tvil: en mann som var gammel nok til å gifte seg i 1698 kan vel ha vært litt i eldste laget for å være regimentfeltskjør i midten av 1740-årene, men alle ledetrådeer mottas med takk.

Lorentz er en "slippery" type!

 

Med vennlig hilsen

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Under rettssaken mot Maren Jespersdatter i 1759 blir obduksjonen foretatt av regiments-feltskjær Moivick. Det betyr at han må ha oppholdt seg i distriktet til den dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.