Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 1829 - Trondenes eller Kvæfjord?


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min 2xtippoldefar Henrik Paulsen f. 01 apr 1805, Trondenes, var gift 3 ganger. 1. ekteskap var med Olava (eller Lava) Kristensdatter. Jeg finner vielsen både i Kvæfjord og i Trondenes. Henholdsvis nr. 12 og nr. 33. "Vielsen" i Kvæfjord sier at de var gift 28 desember 1829 og at bruden het Olava og at de var gift i Kvæfjord kirke, og "vielsen" i Trondenes sier at de var gift 10 november 1829, og at bruden het Lava. Lava er vel en forkortelse av Olava. I tillegg så er ikke forloverne de samme - Kvæfjord: Peder Poulsen, Bogen og Peder Knudsen, Lyså. Trondenes: Christen Christensen og Jacob Helgesen, Halsebø. Hva kan være rett?? Er det samtidig noen som klarer å tyde det som står i siste kolonne bakom paret i Trondenes?

 

Jeg er rimelig sikker på at det er snakk om de samme personene, begge brudgommene har oppholdssted Indre Huseby som er i Kvæfjord, og begge brudene kom fra Trondenes....

 

Klokkerboken for Kvæfjord i den perioden er ikke lagt ut. Og dette er  klokkerboken for Trondenes, par nr. 26.

 

Med vennlig hilsen en forvirret

Beate Hanssen

Endret av Beate og Gunhild Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene boken står navnet på forloverne.I den andre står navn på fedrene og forlovere.

Ser at det er noe rart med navna på forloverne.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene boken står navnet på forloverne.I den andre står navn på fedrene.

 

Kvæfjord: Bare navn på forloverne.

Min. bok for Trondenes: Navn på fedrene og forloverne

Klokkerbok for Trondenes: Navn på forloverne.

Var det det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min 2xtippoldefar Henrik Paulsen f. 01 apr 1805, Trondenes, var gift 3 ganger. 1. ekteskap var med Olava (eller Lava) Kristensdatter. Jeg finner vielsen både i Kvæfjord og i Trondenes. Henholdsvis nr. 12 og nr. 33. "Vielsen" i Kvæfjord sier at de var gift 28 desember 1829 og at bruden het Olava og at de var gift i Kvæfjord kirke, og "vielsen" i Trondenes sier at de var gift 10 november 1844, og at bruden het Lava. Lava er vel en forkortelse av Olava. I tillegg så er ikke forloverne de samme - Kvæfjord: Peder Poulsen, Bogen og Peder Knudsen, Lyså. Trondenes: Christen Christensen og Jacob Helgesen, Halsebø. Hva kan være rett?? Er det samtidig noen som klarer å tyde det som står i siste kolonne bakom paret i Trondenes?

 

Jeg er rimelig sikker på at det er snakk om de samme personene, begge brudgommene har oppholdssted Indre Huseby som er i Kvæfjord, og begge brudene kom fra Trondenes....

 

Klokkerboken for Kvæfjord i den perioden er ikke lagt ut. Og dette er  klokkerboken for Trondenes, par nr. 26.

 

Med vennlig hilsen en forvirret

Beate Hanssen

 

 

-----

 

 

Jeg mente de kirkebøkene du la lenker til.
Jeg har redigert mitt første innlegg.



?
Du skriver i innlegg 1 at den ene vielsen var 28 des 1829,og den andre 10 nov 1844?

Du mente vel sikkert 10 nov 1829?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Du skriver i innlegg 1 at den ene vielsen var 28 des 1829,og den andre 10 nov 1844?

Du mente vel sikkert 10 nov 1829?

 

 

Ja selvfølgelig :)

Min anes 3. ekteskap var i 1844 ;) Retter på det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at paret hadde fått trillinger,og at det ene barnet døde.

 

Inger Petrica og Kirsten Pauline ble døpt 23 mai 1831.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601610347.jpg

Det må være en feilføring i kirkebøkene når det gjelder vielsen.

Ser at det er ført litt forskjellige aldre på paret i de forskjellige bøkene også.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle tre trillingene dør, samt moren. Henrik gifter seg 2. gang med min formor Inger Andersdatter 15 sep 1832. Hun var også fra Trondenes. De fikk flere barn før Inger dør 21 nov 1841, og Henrik gifter seg 3. gang med brorens enke, Karen Kirstine Amundsdatter den 20 sept 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.