Gå til innhold
Arkivverket

Johan Martin Svendsen f. 1842 i Skedsmo og hans familie


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Kirkeboka for Skedsmo forteller at Joan martin er født 1842 nr. 65 iflg klokkerboka. Det merkelige er at faren heter  inderst og sniker? Jens Svendsen og ikke Svend?

Konfirmasjonen 1856  gir stort sett de samme opplysninger. Konfirmant nr. 14 Klokkerboka 1856 skriver Johan martin Svendsen og faren heter jens,,,,Nå bor de på Sandbakken. En gård (småbruk) faren har kjøpt.

Siste opplysning om Johan martin i Skedsmo er i 1865. da er han 23 år og bruker da navnet Martin.

I folketellingen 1910 finner vi kanskje igjen den samme Martin Svendsen i Oslo som snekkermester, boende i Møllergata. Hvis de er han kan man vel si at han må ha klart seg bra.

Takknemlig hvis noen har tilleggsopplysninger om slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1902, utgitt 1927:

 

Hans Ludvig Severin Svendsen. Født i Kr.a. 25-4-1884 av foreldre snekkermester J. M. Svendsen (f. 27-9-1842 i Skedsmo, død 15-8-1917) og Elise Kathrine, f. Larsen (f. 15-1-1846 i Sarpsborg, død 1916).

 

Jeg har gått 5 år på folkeskolen - Varerlands - og 4 år på Qvams skole, hvor jeg tok middelskoleeksamen 1900. Så gikk jeg inn på gymnasiet på St. Hanshaugens skole og tok artum der. Jeg har gått 1 år på Krigsskolen, festningsartillerilinjen, blev vpl. sekondløitnant 1903 og ulønnet premierløitnant 1914. Jeg tok de forberedende prøver ved Universitetet 1904 og fullendte matematisk-naturvitenskapelig embedseksamen 1911. I studietiden var jeg 1/2 år assistent ved det kjemiske laboratorium avd. A hos prof. Goldschmidt.

 

Jeg var i studietiden medlem av Studentersamfundet og Realstuderendes forening, men oppnådde aldri noget tillitshverv eller nogen utmerkelse. Jeg bodde i studietiden i Kristiania. Etter å ha vikariert 1/2 år ved skoler der, fikk jeg årsvikariat ved Skien off. høiere almenskole 1912-13. Jeg blev så kst. som adjunkt, senere overlærer, ved Kragerø komm. h. almenskole 1913, fast ansatt 1915. 1916 blev jeg ansatt som overlærer, senere lektor, ved Gjøvik komm. h. almenskole. Jeg har ikke deltatt i det offentlige eller kommunale liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Martins dødsfall (dato fra Carstens innlegg)  i dødsfallprotokoll 1917:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 9 , 1917-1919, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27309/24/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515350851.jpg

Løpenummer 1149.

 

Hustruen døde året før. Det skal være et skifte etter ham - 228/17.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår av FT 1865 at Jens Svendsen var født i Skedsmo ca 1815. Da kan vel denne Jens, født 16 januar - døpt 5 februar i Skedsmo hovedkirke, være en kandidat, nr 8  

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-6

 

Foreldre var Svend Christophersen Skolsæg og Marie Stenersdatter. Disse ble gift i Skedsmo 29 desember 1812, par nr 19 - fol 46a  

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7619&idx_id=7619&uid=ny&idx_side=-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kjell. Det var et skikkelig gjennombrudd. jeg trodde Jens måtte være født før 1815. Så jeg overså denne linken. Steiner er mye brukt av brukerfamiliene på Skolsegg på 1600-tallet og et stykke inn på 1700-tallet, så det er mulighet at Maria stammer fra gammel Skolseggætt. Plassen Haug er nevnt som en husmannsplass under Nedre Skolsegg.

 

En ting som jeg også la merke til var at fadderne til Jens ikke synes å være av husmann eller bondeætt. Eller hva tror dere?

Ellers takk til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Otto,

 

Ved en kombinasjon av å lese 'Skedsmo - Bygdens historie' av Halvor Haavelmo og sjekk av tilgjengelige primærkilder samt folketelling 1801 fant jeg fram til en Christopher Svendsen som overveiende sannsynlig far til Svend Christophersen.

 

Dette har du kanskje gravd fram sjøl allerede ?  Hvis ikke, ønsker du å ha fornøyelsen av å leite deg fram til ham sjøl eller vil du ha noen pekere som vil underbygge min påstand ovenfor ?

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg. jeg skal lete etter evt dødsår. Jeg har saumfart kirkeboka for Skedsmo døde 1815-1829. Mari Stenersdatter er ikke funnet, og hun må være død før 1833 da Svend er gift på ny.

Siden ekteparret også har enn sønn Hans, oppgitt i flg bygdeboka f. 1817, men i kirkeboka står han av fødte guttebarn nr.54 i 1816.

 

En opplysning til kan jeg komme med. Svend skal ha vært med i krigen mot svenskene 1808. Det passer vel dårlig med opplysningen 1801 da vi finner en gutt Svend Christoffersen 10 år på Skolsegg. Han er datter-sønn i familien.

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.