Gå til innhold
Arkivverket

Maren Willumsdatter Dop, mer enn en og deres ektemenn?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som om det er flere med dette navn født på slutten av 1600-tallet.

 

En Maren Dop som var gift med kapellan i Verdal, senere sogneprest i Leksvik, Hans Pedersen Europpidan -1737.  Hun dør 19.mar.1719 i Verdal, begr. 4. april 1719 og Europpidan gifter seg 8.mar.1720 med Maren Johansdatter Lobes.  I kb står det at hun var 30 1/2 gammel når hun dør, dvs. født på slutten av 1688.

 

En Maren Dop skal ha vært gift med sogneprest i Høyland, Hans Christophersen Tanche. Maren er nevnt født i 1688.  Hun skal være datter av sogneprest til Vågå, Willum Christiansen Dop c1652-1722 og Pernille Hansdatter 1662-.  En søster?, Else Dop ble gift med Christopher Christophersen Tanche, sogneprest til Norddalen, bror av Hans.

 

Jeg kjenner bare til to Willum Dop i riktig tid.  Den andre er Willum Olufsøn Dop 1633-1693, sogneprest på Løten gift 1) 1671 med Michol Michelsdatter Brasen 1650-1673 og 2) 5.des.1679 med Anna Pedersdatter Jessen 1659-1755.  Willum Olufssøn Dop kan teoretisk være far til Maren i Verdal, men finnes det bevis for det?

 

Eller er søstrene Dop som ble gift med hver sin Tanche isteden døtre av Willum Olufsøn Dop?

 

Denne tråden nevner div. Dop, men løser ikke problemet Maren https://groups.google.com/forum/#!msg/no.slekt/hmIriFrrCA8/nxd10rB69ZMJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif og Ett Godt Nyttår !

Nu skal jeg prøve å rydde litt opp i dette:

 

Da går jeg som referanse til Vegard Elvestrands bok " Fra Københavns Universitet, Sorø Akademi og Ledreborg til Hadeland " utgitt Universitetsbibloteket i Trondheim og Tapir Akademiske Forlag 2004, ISBN 82-519-2013-2 (Tapir Akademiske Forlag), side 761 står det b l a at brødrene Christopher (1690-1727) og broren Hans (1691 til ca 1733) ble inmatrikulert ved Univ i 17.7. 1708, og begge fikk teologisk eksamen i 1714 med haud. "Christopher ble gift med Else Dop (1696-1743), Hans med Maren Dop (1692-1772).  Else og Maren var søstre, deres foreldre sogneprest i Hedrum/Vågå Willum Christensen Dop  og Pernille Hansdatter. Christopher Tanche var kapellan i Norddal på Sunnmøre fra 1717 til sin død, og skifte etter Else angir hennes barn: Wilhelm Christopher f 1720, Hans Christian f 1723, Hanibal f 1725, Ingeborg f 1727, Petronelle f 1728. Ingeborg er vel oppkalt etter farmor og Petronelle etter mormor. Om Hans karriere vet vi bare at han var sogneprest i Høyland på Jæren fra 1729 til sin død (1733 ?).  Hans to barn het Andreas (1721-1815)  og Ingeborg Petronelle som like godt er oppkalt etter både farmor og mormor:"

 

Håper dette hjelper deg noe ?

 

Mvh

 

Jan-Erling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare til to Willum Dop i riktig tid.  Den andre er Willum Olufsøn Dop 1633-1693, sogneprest på Løten gift 1) 1671 med Michol Michelsdatter Brasen 1650-1673 og 2) 5.des.1679 med Anna Pedersdatter Jessen 1659-1755.  Willum Olufssøn Dop kan teoretisk være far til Maren i Verdal, men finnes det bevis for det?

 

Sogneprest Willum Olsen Dop oppføres i Konsumpsjon og folkeskatt både i 1689 og 1693 med kun datteren Bodil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tusen takk, Jan-Erling.

 

Da er halve problemet løst og Willum og Pernilles barn på plass.

 

Sogneprest Willum Olsen Dop oppføres i Konsumpsjon og folkeskatt både i 1689 og 1693 med kun datteren Bodil.

 

Tusen takk også til deg Grete, men der har du jo dokumentasjon på at "min" Maren Dop i Verdal ikke kan være barn av Willum Olsen Dop.  Hun er født c1688 iflg. kb når hun dør.  Det må være en annen Dop som har en datter Maren?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mulig at jeg er helt på viddene og at første hustru ikke het Maren Dop, men her er data fra kb.

 

Hans Pedersen Europpidan begr. 27.des.1737 i Leksvik, NT og må ha blitt gift 1) med Maren Dop før 1717.  De får barna:

 

Peder Wilhelm døpt 13.okt.1717 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-47

Eleazar døpt 2.okt.1718 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-49

 

Maren dør 19.mar.1719 og begr. 4.apr.1719 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-54 Hennes navn nevnes ikke.

 

Hans blir gift 8.mar.1720 i Verdal med Maren Johansdatter Lobes. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-38

De får barna:

 

Maren Dop Europpidan født 21.nov.1721 og døpt 28.nov.1721 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-59

Johan døpt 28.feb.1723 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-62

Peder døpt 30.apr.1727 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-87

Thomas døpt 27.jun.1728 i Verdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-90

 

Her er skiftet etter Maren Lobes http://arkivverket.no/URN:sk_read/25134/130/ i 1740.  Der nevnes flere "felles avlede barn", men intet om 1. hustru så vidt jeg kan se.

 

Det burde være et skifte etter hustru nr. 1 - før neste ekteskap.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Wilhelm f. 1717 dør 29.mai.1718 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-52

 

Eleazar f. 1718 dør 24.jul.1719 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-72

 

Da er det kanskje ikke så rart at det ikke ble noe skifte etter moren, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes søsken (eller andre slektninger) ville vært arvinger, så et skifte var nødvendig. Siden hun ikke hadde barn som vokste opp kan hun likevel være datter av Willum Olsen Dop og Anna Pedersdatter Jessen, gift i Aker 1679 (#6). Om hun var død uten arvinger er det naturlig at hun ikke er nevnt i skiftet etter moren. Og at hun ikke nevnes i konsumpsjon og folkeskatten behøver ikke bety at hun ikke hørte til her, men det gjenstår å finne primærkilder som evt. støtter denne hypotesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Grete.

 

Jeg kjenner en Anne Fredriksdatter Glostrup c1645- datter av sogneprest i Vågå, Fredrik Nielsøn Glostrup og Else Michelsdatter Paludan som ble gift med sogneprest i Vågå, Eggert Christensen Stockfleth c1635-1694.  Hun ble kanskje gift med Henning Munch etter hans død.

 

Mange sider og det er jo besnærende å tro at det er en forbindelse mellom Willum Dop i Vågå og Maren Dop i Verdal når tingboka i Verdal nevner Wilhelm Dop så mye.  Jeg får ikke helt tak i hvorfor dette er i Verdal tingbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10-11

Som du sier går saken over mange sider og det vil ta tid å sette seg inn i dette. Det ser ut som saken kan gjelde eiendomskrangel mellom Hr Willum Dop og Anne Glostrup, enken etter Hr Henning Munch, som overtok kallet i Vågå etter Hr Eggert Stockfleth.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7

Verdalsboka : en bygdebok om Verdal. 2 A : Kulturhistorie

Denne boka hevder i alle fall at Hans Everoppidans første kone het Maren Dop, se s. 125-126 (s. 129-130 dig.)

 

#10-12

Verdalsboka : en bygdebok om Verdal. 3-5 3 : Gårds- og slektshistorie

I denne boka hevdes det at Anne Glostrup og Henning Munch sin sønn Eggert Munch har malt tapene på gården Bjartnes i Verdal, s. 275-276 (s. 281-282 dig.)

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1718 dåp av Eleazar; i samme kolonne døpes Vice pastor Johan Lobes barn. Der er Maren Dop ført som fadder og Europpidans hustru, så det er sikkert kilden til opplysningen i Verdalsboka.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A01 (1705-1747), Fødte og døpte 1718, side 48.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925700374.jpg

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1718 dåp av Eleazar; i samme kolonne døpes Vice pastor Johan Lobes barn. Der er Maren Dop ført som fadder og Europpidans hustru, så det er sikkert kilden til opplysningen i Verdalsboka.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A01 (1705-1747), Fødte og døpte 1718, side 48.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925700374.jpg

 

Mvh

Linda

 

Et viktig bevis, Linda.  Veldig bra at du så dette. 

 

Da er det bevist at Maren Dop eksisterte.  Jeg begynte faktisk å tro at hun kunne hete noe annet.  En liten detalj som kanskje ikke betyr noe, hva står det i kb i dåpen her mellom Hans Europpidan og Maren Lobes?

 

Takk Grete for Verdalsboka.  Den hadde jeg glemt. Jeg ser der at Sidsel Lobes omtales og kan da føye til at i nesten alle barnedåpene i Verdal (både i første og andre ekteskap) til Europpidan så er Madame Collins første fadder.

 

Iflg. skiftet etter Maren Lobes så lever disse barna som hun hadde med Europpidan:

 

Maren Dop Europpidan 20 år

Johan Lobes Europpidan 17 år

Peder Europpidan 12 år

Sidzel Margrete Europpidan 10 år

Mette Sophia Europpidan 5 år

Jochum Lorentz Europpidan 4 år

 

De 3 siste trolig født i Leksvik.

 

Men hvem er Marens foreldre. Det står ingen steder at faren het Willum så kanskje vi må lete etter andre Dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest Willum Olsen Dop oppføres i Konsumpsjon og folkeskatt både i 1689 og 1693 med kun datteren Bodil.

 

 

Jeg kommer tilbake til denne.

 

Bodil Christine Willumsdatter Dop nevnes født 1671/1673.  Var det en aldersgrense som gjør at yngre barn (f.eks. under 12 år som i folketellingen i 1663-1665) ikke var med i nevnte skatte-telling?  Mao. at Maren ikke nevnes.

 

Jeg gir altså ikke helt opp Willum Olssøn Dop.  Skiftet etter hans sønn i 2. ekteskap nevnes her https://groups.google.com/forum/#!msg/no.slekt/hmIriFrrCA8/2xCmOQxmhvEJ på Åmot i 1733 og der nevnes både søsken og halvsøsken.  Ikke Maren, men hun var jo død uten livsarvinger.  Det hadde vært interessant å se originalskiftet for å finne alder på søsken.  Antonette som er fullsøster til arvelateren og altså fra 2. ekteskap gifter seg trolig i 1706 og er neppe født senere enn 1680. Hun burde vært å finne i nevnte konsumpsjons og folkeskatt i 1689 og 1693, men mangler.  Jeg begynner å tro at yngre barn ikke ble "telt" og da er det ingenting i veien for at det også var en datter Maren.

 

Et skifte etter Willum som dør i 1693 hadde vært gull, men det ser ikke ut til at geistlige skifter for Christiania (hvor han skal ha dødd) eller Løten finnes så langt tilbake.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16

Om yngre barn er tatt med eller ikke i konsumpsjon og folkeskatt kan se ut til å variere. Eksempelvis kan jeg trekke fram samme skatt på Tynset i 1693 og 1694, der Niels Jensen Friis og Boel Clausdatter Stabel sitt barn (Johanne Kirstine) på 25 uker og 1 ½ år er nevnt (se #627-628 i debatten om Friis). Men generelt tror jeg mindreårige ikke ble tatt med.

 

Det geistlige skiftet etter kapellan Ole Willumsen Dop i 1733 finner jeg ikke. Kanskje finnes det på Statsarkivet på Hamar (SAH) som løse ark?

 

 

Tar med en annen Dop; nemlig Anders Christensøn Dop som i 1694 i Christiania ble viet i huset med Abigaell Pedersdatter Bugge. Viede 1689-1698

Dette er gjerne en sønn av sogneprest Christen Willumsen Dop og Maren Olsdatter Prydtz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte blir gift i Tjølling, Vestfold:

År Dato Stilling brudgom Fornavn brudgom     Etternavn brudgom     Bosted brudgom     Stilling brud     Fornavn brud     Etternavn brud     Bosted brud
1694    19.08    Prestesønn    Anders    Dop    Gokstad Sandar    Prestedatter    Abigal    Bugge    Tjølling Prestegård
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16

Om yngre barn er tatt med eller ikke i konsumpsjon og folkeskatt kan se ut til å variere. Eksempelvis kan jeg trekke fram samme skatt på Tynset i 1693 og 1694, der Niels Jensen Friis og Boel Clausdatter Stabel sitt barn (Johanne Kirstine) på 25 uker og 1 ½ år er nevnt (se #627-628 i debatten om Friis). Men generelt tror jeg mindreårige ikke ble tatt med.

Jeg har fått svar fra Riksarkivet/Statsarkivet her http://forum.arkivverket.no/topic/194305-hvor-gamle-m%C3%A5-barn-v%C3%A6re-for-tellesnevnes-i-komsumpsjons-og-folkeskatt/

med kildeangivelse hvor forskriftene er.  Det fremgår at barn over 12 år skal være med.  Da konkluderer jeg nå at Maren må være datter av Willum Olsssøn Dop.  Det er ingen andre menn i Dop-familien i Norge som kan være faren.  Nevnte Anders og mulig bror Ole Dop (sistnevnte usikker) fikk neppe barn så tidlig som i 1688.  Det er selvfølgelig en mulighet at en datter har brakt navnet videre, men det finnes ikke holdepunkter for.  Det var mere en regel enn det motsatte at prester giftet seg med prestedøtre, noe som forsterker troen på at Maren Dop var en prestedatter.

 

Takk til Anita og Grete for Anders.  Jeg kjente ikke til at han var sønn av sogneprest i Sande, Christian Willumsen Dop 1619-1668, dvs. bror av sognepresten i Vågå. En søster Else Marie 1650-1696 gift 1669 med stiftsamtmann i Kr.sand, Claus Nielsen Røyem.  Maren Willumsdatter Dop c1674-1734 var gift med Jacob Lauritzen Schjerven, skipper i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det noe sted i originalkildene at Maren Dop er en Willumsdatter?

Skulle man forsøke å lage en slektsoversikt, for her er det så mange Willum, Maren, Christian/Christen, Else og Ole at jeg går helt i surr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det noe sted i originalkildene at Maren Dop er en Willumsdatter?

Skulle man forsøke å lage en slektsoversikt, for her er det så mange Willum, Maren, Christian/Christen, Else og Ole at jeg går helt i surr....

Jeg har også forsøkt å være kritisk til dette, men finner ingen andre aktuelle fedre (eller mødre født Dop).  Dessverre er endelig bevis for "Willumsdatter" ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Anita at det er for tidlig å konkludere med hvem som var Maren Dop sine foreldre. Å basere seg kun på de kildene man kjenner blir for usikkert, her er det fortsatt en hel del forskning som gjenstår.

 

 

#20

I all hast setter jeg opp følgende (Obs: ikke alt er kildebelagt):

 

Willum Christensen Dop var sønn av Christen Willumsen Dop og Maren Olsdatter Prydts. Christen var igjen sønn av Willum Dop og Boel Andersdatter Wincke .

Christen Willumsen Dop og Maren Olsdatter Prydtssom hadde også sønnen Anders, gift med Abigal Pedersdatter Bugge. Andre sønner kan være Ole og Johan; Olaus Christerni Doppius og Ianus Christiani Doppius ble immatrikulert fra E sch. Christ. i 1672. Willem ser vi som student fra 1670.

Willum C. Dop og Pernille Hansdatter sine kjente barn er:

  • Maren, f. 1692
  • Else, f. 1696

 

Willum Olsen Dop, skal angivelig være halvbror til Christen Willumsen Dop. Boel Andersdatter skal 2. gang blitt gift med magister Ole Boesen. Willum var student 1652 fra E schola Christianensi. Wilhelm Doppius. Han var gift 1. g. med Michol Michelsdatter Brasen og 2. gang med Anna Pedersdatter Jessen, hun ble 2. gang gift med Mentz Olsen Darre Schjelderup.

Kjente barn i 1. ekteskap:

  • Ingeborg
  • Bodil

Kjente barn i 2. ekteskap:

  • Antonette
  • Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delgobe har ingen aktuell Maren http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43505/669/, men jeg ser en mulig kobling som kan forklare at flere Dop (Oluf og Jan) har forbindelse til Tune.  Michol Michelsdatter Brasens mor het faktisk Ingeborg Nielsdatter Thune -1650.  Det kan tyde på at hun kom derfra.

 

Magister Ole Boesen ble biskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig:

 

Skiftene etter Christian Willumsen Dop og Maren Olsdatter Prytz er jo greie, så deres barn er det ikke tvil om, dette tror jeg at jeg har fra Vestfoldslekt:

 

Larvik skifteprotokoll
Dop, Christian - sogneprest, død, 26/6, 27/6-1671, Sk.pr. 1, Fol. 21b.
Se Hjertnes i Sandeherred.

Hjertnes i Sandeherred, 2676, 27/6-1671, Sk.pr. 1, Fol. 21b
Sogneprest Christian Dop død, g. Maren Olsdtr.
Barn: 1. Willem. 2. Ole. 3. Johan. 4. Anders. 5. Christen. 6. Else.
Dessuten jord: 1. i Schaaren med Miørnerød 700 rd. 2. i nedre Gogstad 120 rd. 3. 2 pd. smør i Hansholmen med 1/2 saug, 50 rd. 4. Aaboel 1/2 bpd. 6 m. smør 18 rd. Tils 888 rd. Boets løsøre = 1038 - 1- ". Lodd beløber: 1926 - 1 - ".

 

Larvik skifteprotokoll:
Dop, Skifte på Hjertnes, Sandeherred 18/2-1703, Sk.pr. 5, fol. 24.
Maren død, g. Christian Dop, død (Utskrevet kort også på Hjernes)
Avdødes arvinger (barn?): 1. Hr. Willum Dop, prest før i Hedrum, nu i Vågå (Kalt sønn). 2. Hr. Johan Dop, medtjener i Tune. 3. Sr. Anders Dop, bor på Gokstad, nedre, S.herred. (Kalt sønn). 4. Datter, død(?), g. amtmann Røyem, død (kalt avdødes svoger). Arvinger(?): Christian og Niels Røyem med søsken - Ca. 10 bøker. Jord (uklare opplysninger): Pugestad (solgt) Mønnerød?, Gokstad, nedre, Klavenes, solgt? bruket "øfre Schorden" (Skåren?)

 

Ole og Christen er ikke nevnt i morens skifte og må være døde før 1703 uten barn.

 

Dessuten har vi Christians halvbror Willum Olufsen Dop (som ikke er noen Dop).

 

Større er vel ikke slekta, bortsett fra Christians søster Maren som ble gift med Johan Garmann. Det må jo dermed være mulig å finne ut av dette.

 

Johan Christiansen Dop, sogneprest Tune, var gift med Karen Nielsdatter Thune. Bastian Svendsen har følgende - det må være fra Karen Nielsdatter Thunes skifte:

 

Bastian Svendsen: Geistligheten i Christiania stift, bind IV, Vestre Borgsyssel prosti, Tune, s. 491 (114):
10. Johan Dop, fra 1692 til 1719, udnævnedes den 13 Dec. 1681 til medtjener for Niels Mogensen og erholdt succession. 13 Aug. 1692 søger han om confirmation paa kaldsbrevet, thi da, beretter han, var Mogensen efter 11 aars svaghed ved døden afgaaet. Confirmationen meddeltes 20 Aug. s.å. og Dop afgik ved døden i begyndelsen af Mai 1719.
Hans hustru hedte Karen Tu... ham(?) og kom i andet ægteskab med .... Budde, boende paa Carlsøe i Skiberg.
Børn af første ægteskab
a. .....
b. ..... Corpset i .....
c. N ..... dende sig i Borgen Præstegaard paa Lofoden i Throndhjems Stift
d. Willum Dop, f. 1716, 22. aar gl., lærte skrædderprof. (- En Wilhelm Dop g. 6/11-1744 i Trondheim med Martha Maria Strøm)
e. Else Dop, i huset hos moderen
f. Abigael, gift med Hagen Otto Grønvold, Cornet ved Hr. Oberste Ben... Regiment
g. Hilleborg, 36 aar gl. i huset hos Raphael Juel, sognepræst til ....
h. Kirsten Dop, død inden 1737
I andet ægteskab havde hun sønnen Mentz Johan Budde.

 

Anders Christiansen Dop var gift med Abigael Pedersdatter Bugge:

 

Larvik skifteprotokoll:
Dop, 4/2-1707, Sk.pr. 5, Fol. 128
Abigael Pedersd. Bugge død, g. Sr. Anders Dop. Se Gokstad, nedre, Sandeherred.

Gokstad nedre, Sandeherred, 4/2-1707, Skpr. 5, Fol. 128
Abigael Pedersd. Bugge (død 26/4-1697) g. Sr. Anders Dop.
Barn: 1. Else 10 år
Barnets morbror: Erich Bugge, død (skifte 12/4-1699) (Barnet arvet etter ham ca. 145-3-5)
Barnets farmor: Maren, død, g. hr. Christian Dop.
Anders Dop tapte det meste av sin formue ved ildebrand 19/11-1704.
Jord: Gokstad nedre(?) og ellers arv etter hans mor (udetaljert).
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.