Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av KB Tempelburg, Pommern (Tyskland)


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Kunne noen være så snill å hjelpe meg å tyde yrke til Johann Friedrich Buchholz, far til Friedrich Wilhelm Buchholz født 09.01.1826, side 245, nr. 5. Jeg mener det står Schumacher.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tyding til

Hva er yrke til  Karl August Buchholz (kanskje Bürger und Böttchermeister?) og yrke til 1. fadder ......... Karl Meyer?

 

Mvh Christel Rasmussen

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-18355-54976-6?cc=1874205&wc=MKH2-DPX:171336501,171761001,171867001,171867002

Endret av Christel Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte Buchholz, geb. Rohde - Hva står i øverste spalte foran "Bemerkungen" ?

 

Mvh Christel

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-18355-36454-55?cc=1874205&wc=MKH2-HZS:171336501,171761001,171867001,17146440

Endret av Christel Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Augusts yrke: Bürger und Böttchermeister
Fadder Karl Meyers yrke: Tuchmacher

Er det overskriften til rubrikken foran Bemerkungen du tenker på?
Ob der Verstorbene eine Gattin od. majorenne u. minorene Kinder od. andere Jntestat Erben u. wie viele hinterlassen

(I Charlottes tilfelle så etterlot hun seg 6 myndige barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ber om hjelp til en tyding til:

side 719 nr. 20 h - vielsen mellom Carl August Buchholz og Friederike Caroline Möde

Yrke til brudens far Peter Friedrich Möde og står det "zu Ticker" etter navnet hans?

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-18355-39155-49?cc=1874205&wc=MKH2-HZS:171336501,171761001,171867001,171464401

 

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenket til riktig side? Jeg kan ikke se noe par nr. 20 på den siden du lenket til. Finner heller ikke navnene du nevner her. Det er et par nr. 20 på siden etter, men disse har feil navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hennes far står det slik:

des in Zicker verst. Büdners Peter Friedrich Möde
2e ehel. Tochter.

 

Hennes far var altså død.

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise, takk for at du bidro. Jeg hadde nok lagt inn gal lenke. Og hjertelig takk Else for tyding. Det var nok ikke yrket hans som sto inført, men at han var "Büdner" som betyr at han hadde hus og hage i landsbyen, men ikke eide dette.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skriften er noe problematisk i disse kirkebøkene. Det gjelder dødsfall og begravelse til Johann Friedrich Buchholz, side 329, nr. 32. Jeg trenger hjelp til spalten mellom dødsfall og begravelse. Står kanskje dødsårsaken der? I siste spalte står vel antall myndige og umyndige barn. Hva står først og står det 6 umyndige på slutten?

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-18355-58234-47?cc=1874205&wc=MKH2-DPX:171336501

 

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rubrikken mellom dødsdato og begravelsesdato gir opplysning om hvilken sykdom vedk. døde av, men her må jeg melde pass, dessverre! Det siste ordet kan imidlertid være Bruch (brokk).

Siste rubrikk gjelder de etterlatte: Enken og 6 mindreårige barn. (d W. & 6 min. K.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Else. Jeg slo opp i KB igjen, for å se om jeg nå kunne klare å tyde dødsårsaken, da du jo hadde gitt en evtl. mulighet, men selv da med gode tyskkunnskaper gikk det ikke.

 

Mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else, har du mulighet til enda en tyding?

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-18355-39161-53?cc=1874205

Her er det på side 975 dåp nr. 55 Johann Friedrich Wilhelm Buchholz. Der er det yrket til fadder nr. 1, yrket til fadder nr. 2 er vel Schuhmachermeister og navnet på fadder nr. 3 Jungfrau Louise ................. 

 

Mvh Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Den første tar jeg ikke, dessverre.

2. Fried. Stöck, Schmiedemstr. (Schmiedemeister, smedmester)
3. Jungfr. Luise Raatz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.