Gå til innhold
Arkivverket

Paasche - van der Burg - 1700-tallet


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

6. febr. 1756 ble fenrik, senere premierløytnant Augustin Jacob Paasche (ca.1730-1782) gift i Moss med Barbara Cathrine van der Burg (ca. 1733-1790). De hadde 2. jan. 1756 fått tillatelse til ekteskap uaktet de var søskenbarn. To besteforeldre må altså ha vært søsken, men det har vært vanskelig å finne ut hvorledes slektskapsforholdet var. Alle Paasches besteforeldre er kjent (refereres ikke her, men kan eventuelt meddeles til interesserte). Om besteforeldre på van der Burg-siden vet jeg mindre. Barbara Cathrines foreldre var verksbase ved Frederiksten Herman van der Burg (ca. 1694-1751) og Regine Mathiasdatter (død ca. 1751). Verksbasen antas å være sønn av en skipsbyggmester av samme navn, morens navn ukjent. Regines foreldre er ikke kjent. Har noen kjennskap til denne familiekretsen?         Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl  (fam.pihl@frisurf.no). e-post  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat ved PC-en og kan derfor svare straks: Jeg skrev i Norsk slektshistorisk Tidsskrift b. XXXVI (1998) en artikkel om "Slekten von der Burg i Danmark og Norge - en stamtavle i tre fragmenter". Antar du har, eller lett finner, tilgang til tidsskriftet.

Enig i at navnet umiddelbart gir mistanke om en hollandsk avstamning. Det var også min oppfatning da jeg skrev artikkelen, men uten at jeg klarte å finne ut av det. Den eldste sikre v.d. Burg i Danmark (til Norge kom slekten først noe senere)  er Thies Harmenssøn von der Burg, som nevnes 1663 som skipsbygger ved Holmen i København. Dette var jo et miljø med sterke faglige hollandske skipsbygger-innslag, men om Thies`s opprinnelse hadde jeg ikke den gang, og har heller ikke nå, noen opplysning. Hans far må nødvendigvis ha  hett Harmen (Herman), og genealogen Ch. Delgobe synes å ha ment at han levde i København og at Thies altså kunne være en 2. generasjons. Thies levde fortsatt 1690 med sin hustru, hvis navn ikke er nevnt, og kalles da "aftægtsmand" (pensjonist). Familien tilhørte sannsynligvis den tysk-reformerte menighet i København. Jeg vil selvfølgelig være svært interessert i om man kan etterspore familiens formentlige hollandske opphav, og for øvrig om opplysninger som kan supplere min noe ufullstendige genealogi fra 1998.. Det er selvfølgelig mulig at man i Rigsarkivet i København kan finne noe om dette i arkivsaker fra skipsverftet på Holmen, men det har jeg ikke forsøkt.

 

Imidlertid benytter jeg anledningen til å fornye et spørsmål som jeg stilte deg i Forum for en tid tilbake, men som jeg ikke kan se å ha fått noen reaksjon på. Du tilbød deg den gang å benytte din kontakt med Centraal Bureau voor Genealogie m.h.t. forskning i nederlandsk miljø. Jeg anførte den gang at Conrad Schorn (ca. 1722-94) fra Aachen/Burtscheid skal være gift 1.g. i mars 1752 i Amsterdam (kilde usikker) med Elisabeth Visscher, som antas å ha vært fra Amsterdam eller nærmeste omegn. Hun må være død før 1767, da Schorn inngikk nytt ekteskap i Tyskland.- Jeg har inntrykk av at navnet Visscher (etc.) er nokså vanlig i Nederland, og det er kanskje ikke så lett å finne ut av dette.      

Med vennlig hilsen     Torbjørn Pihl  (fam.pihl@frisurf.no)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Berit Pagh, Danmark, har jeg direkte på e-post fått opplyst at en Mathias Danielsen, som fikk borgerskap i Frederikshald 1701, var gift m. Catharina Danqvartsdtr. Paasche. Dette kan tenkes å være foreldre til Regine Mathiasdatter og ville i så fall kunne forklare slektskapet. Men noe bevis er det jo ikke. Vet noen mere om denne Mathias Danielsen og om ekteparets even tuelle barn.      Med hilsen    Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sendt deg en PM vedr Van der Burg.

Når det gjelder spørsmålet om Conrad Schorn, så finner jeg i "ondertrouw" registeret i A'dam Burgelijke Stand på denne datum (3 mars 1752)

Henrich Schorn og Elsabe Visscher (DTB 732, s 104)
Bruden må ha død kort etter, fordi 29 aug 1755 gifter han seg igjen, denne gang med Agatha Marchand (DTB 734, s 235)

Når han så gifter seg i igjen i Tyskland i 1767 synes det at han slet ut mange kvinner :-)

Kanskje derfor han reiste tilbake til Tyskland; de hollandske damene var ikke noe særlig utholdende(!)
Ham om det, nå er alle død.

Jan

 

 

Endret av JanMKeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schorn: Mitt utgangspunkt er her er mitt eget manuskript "Slekten Schorn fra Aachen", som p.t. er til redaksjonell bedømmelse i det danske Personalhistorisk Tidsskrift og altså enda ikke er publisert. Det bygger, for det aktuelle avsnitts vedkommende, på opplysninger som er innhentet gjennom en tysk profesjonell genealog, men som ikke alle er spesifikt kildebelagte. Her er det bl. a. opplyst at Heinrich Schorn 29. aug. 1755 i Amsterdam ble gift m. Agatha Marchand, det ble antatt at han hadde vært gift før, men uten at første ektefelles navn var angitt. Men det må altså ha vært Elsabe Visscher ((3. mars 1752). Hun døde ikke tidlig, men overlevde (dødsår ukjent) tvert imot sin mann, som døde 6. jan. 1781 i Amsterdam. Heinrich Schorn dro altså ikke tilbake til Aachen og giftet seg påny, men ble boende med sin ektefelle nr. 2 i Amsterdam, hvor de også fikk etterslekt. - Det synes altså på et eller annet tidspunkt, i de undersøkelser jeg har fått referert og har lagt til grunn, å ha skjedd en forveksling mellom ovennevnte Heinrich Schorn og hans tre år eldre bror Conrad. Sistnevnte kan ikke ha vært gift med Elisabeth (Elsebe) Visscher. At han hadde vært gift før han i 1767 i Vorweiden v/ Aachen inngikk (sitt 2.) ekteskap m. Ida Mülmann, er imidlertid utvilsomt, og det kjennes i alle fall ett barn (f. ca. 1764) fra dette ekteskapet, men vi kjenner nå ikke engang denne ektefellens navn. Selvfølgelig kan ha, i likhet med broren Heinrich, ha funnet en nederlandsk ektefelle, men dette blir foreløpig spekulasjoner.

 

von der Burg: Dette må jeg eventuelt komme tilbake til.                                                     Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.