Gå til innhold
Arkivverket

Feiltolket skifte i skifteregister for Skien


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at skifte etter Kari Kittilsdatter på Taterbakken i Skien 31.07.1688 har blitt feiltolket i skifteregisteret. Her er lenke til gammelt register og her til nytt register.

 

Jeg har skrevet en artikkel, opprinnelig publisert i Grenland Ættehistorielags tidsskrift «Ætt og Annet» nr. 82 (juli 2010), som viser hvordan denne familien henger sammen. Her har jeg tatt med både skiftet etter Kari Kittilsdatters forrige mann Simen Simensen Meen, opplysninger fra manntallene i Gjerpen 1664/1666, diverse kirkebøker, og panteboka for Nedre Telemark Sorenskriveri 1690-1697 hvor slektsforholdene blir definitivt avklart.

 

Jeg vet at den tolkningen av skiftet som er gjengitt i skifteregisteret er basert på en eldre tolkning, men vet ikke hvor den opprinnelig kommer fra. Den er uansett helt feilaktig. Det finnes ingen holdepunkt i skifteteksten for å hevde at Lucas Mogensen, Guri Mogensdatter og Gunhild Mogensdatter er barn av Åse Simensdatter og søsken til hennes sønn Simen Mogensen. De tre førstnevnte er derimot barn av Kari Kittilsdatter i hennes første ekteskap med en Mogens. Åse Simensdatter, Inger Simensdatter og Margrete Simensdatter er barn av Kari Kittilsdatter i hennes annet ekteskap med Simen Simensen Meen, som også framgår klart av skiftet etter ham på Meen i Gjerpen 10-11. august 1665.

 

Jeg håper at det er mulig å få rettet opp i dette sammensuriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for meldingen din.

 

 

Jeg må ta det opp med Statsarkivet i Kongsberg før jeg retter. Det er de som har levert transkripsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Når du sier at dette er en transkripsjon, betyr det at dette er en mer eller mindre ukritisk avskrift av gamle håndskrevne skiftekort? I så fall finner vi vel kilden til misforståelsen der. Og i så fall er det vel heller ikke Toralf Gjone som i første rekke har stått for desinformasjonen ved å omtale Lucas Mogensen og Simen Mogensen som halvbrødre i «Solum bygds historie». Jeg har nok av andre ting å laste den mannen for :)

 

Ellers synes jeg at formen på DAs skifteregistre er svært mangelfull ettersom de omtalte personene i hvert skifte kommer i helt vilkårlig rekkefølge. Det burde være mulig å sortere dem i den rekkefølgen de er omtalt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at skifte etter Kari Kittilsdatter på Taterbakken i Skien 31.07.1688 har blitt feiltolket i skifteregisteret. Her er lenke til gammelt register og her til nytt register.

 

Jeg har skrevet en artikkel, opprinnelig publisert i Grenland Ættehistorielags tidsskrift «Ætt og Annet» nr. 82 (juli 2010), som viser hvordan denne familien henger sammen. Her har jeg tatt med både skiftet etter Kari Kittilsdatters forrige mann Simen Simensen Meen, opplysninger fra manntallene i Gjerpen 1664/1666, diverse kirkebøker, og panteboka for Nedre Telemark Sorenskriveri 1690-1697 hvor slektsforholdene blir definitivt avklart.

 

Jeg vet at den tolkningen av skiftet som er gjengitt i skifteregisteret er basert på en eldre tolkning, men vet ikke hvor den opprinnelig kommer fra. Den er uansett helt feilaktig. Det finnes ingen holdepunkt i skifteteksten for å hevde at Lucas Mogensen, Guri Mogensdatter og Gunhild Mogensdatter er barn av Åse Simensdatter og søsken til hennes sønn Simen Mogensen. De tre førstnevnte er derimot barn av Kari Kittilsdatter i hennes første ekteskap med en Mogens. Åse Simensdatter, Inger Simensdatter og Margrete Simensdatter er barn av Kari Kittilsdatter i hennes annet ekteskap med Simen Simensen Meen, som også framgår klart av skiftet etter ham på Meen i Gjerpen 10-11. august 1665.

 

Det er i alle fall ingen tvil om at Leifs tolkning av skiftet er den korrekte. Leif argumenterer i sin artikkel overbevisende for sin tolkning ved å kombinere med andre kilder, men etter å ha sett nærmere på skiftet etter Kari Kittilsdatter, ser jeg at dette skiftet alene er nok til å bevise Leifs tolkning:

 

  • folio 243a får vi vite at boslodden (enkemannen Hans Bøs halvpart av boet) utgjør 55 rd. Da skal arvingenes del av boet også utgjøre 55 rd, og litt lenger nede er det opplyst at brorlodden er 15 1/2 rd og søsterlodden 7 3/4 rd. Hvis skifteregisteret tolkning var rett, ville arvingenes del av boet summere seg til tre søsterlodder på totalt 24 1/4 rd. Leifs tolkning gir derimot én brorlodd og fem søsterlodder på totalt 54 1/4 rd; ikke nøyaktig 55 rd, men siden det ikke er foretatt noen detaljert utlodning, kan det tenkes at størrelsene på brorlodd og søsterlodd er litt unøyaktig angitt.
  • folio 243b får vi vite at 1 hud i "Kierlingteigen" tilkommer de tre døtrene Åse, Margrete og Inger Simensdøtre med 4 skinn på hver lodd. Begrunnelsen var at de hver hadde arvet 2 skinn etter faren Simen Meen, og at en kontrakt datert 21. mars 1672 slo fast at den andre halvdelen skulle tilfalle dem etter moras død. Det hele konkretiseres til at Klaus Lunds barn får 4 skinn [Margrete Simensdatters lodd], Mogens Mos sønn får 4 skinn [Åse Simensdatters lodd] og Nils Follaugs hustru [inger Simensdatter] får 4 skinn. - Her ser vi helt tydelig at Lukas Mogensen, Guri Mogensdatter og Gunhild Mogensdatter ikke representerer Åse Simensdatters linje, og hensikten med kontrakten i 1672 var selvsagt å forhindre at gammelt Meen-gods ved arv skulle havne hos personer som var uskyldte til Meen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kristian, for at du har sett nøyere på dette skiftet. Jeg er ikke noe flink til å vurdere arvelodder og andre økonomiske detaljer, og har vel heller ikke orket å pløye grundig gjennom hele denne teksten, som i store deler ser ut som et takras. Jeg vurderer å lage et lite etterskrift til artikkelen, hvor jeg gjerne vil få lov til å sitere din utredning.

 

For meg ser det nå ut til at feiltolkningen må grunne seg på et manuskript eller skifteregister som er produsert før Toralf Gjone skrev sin bygdebok for Solum bind 2, publisert 1962. Det forundrer meg at man ukritisk har kunnet «rette» Simen Mogensens eget utsagn om at Lucas Mogensen er hans morbror til å bli hans halvbror, i stedet for å gå tilbake og dobbeltsjekke den originale skifteteksten av 1688 som egentlig er klar nok. Uansett har denne forvirringen versert så lenge i Grenland til at den nå bør kunne begraves for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kristian, for at du har sett nøyere på dette skiftet. Jeg er ikke noe flink til å vurdere arvelodder og andre økonomiske detaljer, og har vel heller ikke orket å pløye grundig gjennom hele denne teksten, som i store deler ser ut som et takras. Jeg vurderer å lage et lite etterskrift til artikkelen, hvor jeg gjerne vil få lov til å sitere din utredning.

 

Det er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nærmere på dette etter å ha fått henvendelse fra Anette Clausen. Det er neppe tvil om at Leif Kristensen og Kristian Hunskaar har rett i at dette dreier seg om to ulike arvingskull (godt jobbet med kildene!), og at opplysningene i skifteregisteret ikke er korrekte.

 

Jeg sender utkast til rettinger til Anette.

 

Nils Johan Stoa
Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er skiftet rettet etter utkastet fra Stoa.

Hjertelig takk for rettelsen! Jeg ser at nytt register er rettet, men ikke gammelt register. Vil det også bli foretatt rettelse i gammelt register? Det siste er vel uansett på vei ut av systemet, så jeg har forståelse for at det ikke foretas endringer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle nettsidene gjør vi ikke noe med. Der blir verken data oppdatert eller nye data lagt ut. Innholdet der vil forsvinne som du påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.