Gå til innhold
Arkivverket

Holger Wind Grønvold ("Klokkeren i Fet") 1717-1781


TangenTorunn
 Del

Recommended Posts

Holger Wind Grønvold ble født i 1717 i Boeslunde, Slagelse, Sorø, Danmark.

 

Ad veier og omveier ble han klokker i Fet kirke i Akershus.

 

Han giftet seg (?) først med Karen Hansdatter (født ca. 1725).

 

(Der hvor ikke annet er anført, menes Fet kirke i Akershus.)

 

 

Deres barn:

 

Karl Ferdinand, født januar 1742. Gift med Johanne Carina Randers (ca. 1746-??) den 14. desember 1777 i Vestby, Akershus. Barn: Holger Vind Grønvold (1770-??, gift med Ingeborg Maria Jonasdatter Sørum) og Jens Randers Grønvold (født i Hølen, døpt i Vestby 10. januar 1782).

 

Hans, født ca. 1748, død mai 1770, begravet den 15. s.m. i

 

Else Sophie, døpt den 21. september 1748

 

Anne, døpt 15. august 1751

 

Alexander, døpt 27.mars 1754

 

Adam Levin, døpt 3. april 1756. Gift med Charlotte Elisabeth Hald (1753-1831) den 9. mai 1783, Førslev, Danmark. Barn: Esaia Sophie Caroline Grønvold (ca. 1786-??) og Hans Christian Grønvold (1789-??, gift med Mette Marie Søby). Charlotte Elisabeth ble født, levde og døde i Danmark.  Adam Levin Grønvold døde 18. november 1830 i Næstved, DK

 

Else Sophie, født ca. 1760

 

 

Holger Wind Grønvold ble enkemann i mars 1761, og Karen begravet den 18. samme måned.

 

Syvbarnsfaren giftet seg igjen allerede den 11. september samme år.

 

Hans andre kone ble Cathrine Christiana Ørum, født i desember 1773 i Kinn, Sogn og Fjordane

(av foreldre Rasmus Lythsen Ørum og Elschen Margrete Nielsdatter Toldorph).

 

 

 

Parets barn:

 

Christiana Johanna, døpt 23. desember 1762. Død 1777 (?)

 

Birgithe Monrad, døpt 19. juni 1764

 

Else Margrethe, døpt 30 mai 1766

 

Karen, døpt 8. september 1768. Visstnok gift med en Hans Gudmundsen, den 8. februar 1808

 

Sofie, døpt 12. september 1773. Gift med Daniel Andersen Strandbakken (under Hovin - født ca. 1780, død 25. mai 1845). Vielsen skjedde den 1. mars 1803.
Barn: Anne (1805-??), Anders (1807-1808), Hans (1808-1811), Kari (1812-??), Marie (1815-1894) og Maren (1818-??).

 

Cathrine Christiana ble begravet den 13. februar 1791.

 

Klokkeren i Fet døde i mars 1781, og ble begravet fra Fet kirke den 10. dagen den måneden.

(Slektsprogrammet mitt sviktet på ett eller annet tidspunkt, og kildehenvisningene mine er dessverre forsvunnet. Håper jeg har klart å holde tunga rett i munnen, og skrevet datoer, og så videre, riktig.)

 

 

Holger sine foreldre var for øvrig Alexander Poulsen Grønvold (1682-1724) og Anna Elisabeth Dideriksdatter Grubbe (1695-1733), begge Danmark. Via hennes foreldre og besteforeldre er vi nå inne på henholdsvis dansk og svensk høyadel, kongens høyre hender, menn... og kvinner.

 

Og etter sigende Nord-Europas lengste rekke av offiserer, uavbrutt gjennom hele syv generasjoner.

 

Spennende med slott, brusende skjørter, gods i familiens eie gjennom generasjoner, diplomati, overtakelse av Ceylon, nederlag, familievåpen... mengder med historier, både kjente og ukjente.

 

Barna til "Klokkeren i Fet" skrives med etternavn som blant annet Grønvold, Grønvoldsen, Grønvoldsdatter, Holgersen, Holgersdatter, Wind og Vind og det hele er såpass forvirrende, at jeg rett og slett valgte å utelate etternavnene deres her.

 

Jeg (og flere med meg) håper nå å finne mer om hva som hendte videre med barna til den kjente klokkeren, og få kontakt med andre etterkommere (dette er av svært stor interesse, ikke minst for vår fjerne slekt i Danmark, Frankrike og rundt om).

 

 

Selv er jeg etterkommer av Sofie. Via hennes datter Marie (nevnt over) og husbond Hans Jacobsen Solberg,

(1807-1871, Hellerud under Råsåk).

 

 

Har nettopp opprettet en "etterkommergruppe" på ikke ukjente Facebook ;)

 

 

 

Takk, og med ønske om en fortsatt fin kveld

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.