Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Rasmusen - Halvor Rasmusen


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

 

Jeg trenger litt hjelp til tyding av navn her. Det er spesielt ekteparets navn og mannens søsken jeg er

interessert i, se vedlagte utklipp. Noen som kan tyde dette?

 

Takknemlig for svar

 

Anne Marie Thoreløkken

post-2482-0-36757500-1421411814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Det gikk visst ikke å legge ved filen....så da går det jo heller ikke å svare...

 

Jeg prøver en gang til :-)

 

Anne Marie T.  

post-2482-0-99761600-1421411964_thumb.jpg

Endret av Anne M. Thoreløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter teksten, eller er dette alt som står?

 

Proklama
Under Skiftet efter afdøde enke Anne Sandersdatter Togerud og forhen ved Døden afgangne Mand Johannes Rasmusen Togerud ere Arvingerne paa Enkens Side ifølge Testamente:
a. Hendes Søster Guro Sandersdatters Datter Lukrits Olsdatter gift med Knud Engebrethsen og boende i Hallingdal, og
b. Hendes Søster Margith Sandersdatters efterladte Børn.
Paa hendes forhen afdøde Mands Side er opgivet som Arvinger, der ikke have meldt sig og om hvilke tilstrækkelig Oplysning mangler:
1) Hans forlængst afdøde Broder halvor Rasmusen ligeledes afdøde søn Halvor Halvorsens Søn Hjalmar eller Almor Halvorsen, der antages at opholde sig i Christiania.
2) Hans Søster Johanne Cathrine Rasmusdatter gift med Skipper Andreas Jensen af Hvidsteen, begge Døde, af deres Descendenter:
a. en søn Reinert Jensen, der antages at opholde sig i Christiania;
b. en fornængst afdød søn Matros Andreas Jensen, der har været bosat i Drøbak, hans efterladte Børn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tydingen, Else, jeg fikk et nytt spor her...hvis ikke "afdøde søn Halvor Halvorsens Søn Hjalmar eller Almor Halvorsen" menes å være sønnen til den avdøde broren Halvor Rasmusen.  Jeg forstår det ikke sånn, men er litt i tvil allikevel.

 

Da jeg så etter var det mere, jeg skal legge ved resten også, men jeg må vel opprette et nytt emne for å  få lagt ved et vedlegg.

 

Mvh

Anne Marie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga patronymet ser jeg det slik at Hjalmar Halvorsen må være sønn av Halvor Halvorsen, som igjen var sønn av Halvor Rasmusen. Halvor Rasmusen og sønnen Halvor Halvorsen var begge døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være slik det henger sammen ja - her er vel skjæringspunktet i denne sammenhengen...Halvor Rasmusen som jeg leter etter, hadde meg bekjent bare en sønn og han het Andreas.  Det var iallefall flott å få proklama oversatt, tusen takk!

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.