Gå til innhold
Arkivverket

Arne Olsen.


Grethe Tafjord
 Del

Recommended Posts

Hei. 
Kan noen si meg hvor jeg skal lete for å finne når min tippolderfar Arne Olsen fra Vinger døde? Jeg har søkt i alle kirkebøkene, men kan ikke finne noe ut av det. Arne Olsen var født i Solør i Grue 24.04.1833, døpt 01.09.1833 i Grue kirke. Konfirmert i samme kirke, 06.10.1850. Giftet seg med Thore Pedersdatter Masterud  i Vinger kirke , 18.02.1855. De bosatte seg på Masterud i Vinger, og fikk mange barn, deriblandt min oldermor Marthea Arnesdatter.Siste registrerte hendelse er folketellingen i 1875, hvor Arne bor sammen med sin kone på Masterud. I bygdeboka får en høre at Thore Pedersdatter har giftet seg på sine gamle dager, og den 28.12.1892 gifter Thore seg med Kristian Olsen Gravlia og bosetter seg på Gravlia. Thore Pedersdatter dør 14.03.1913 . Alt dette er greit, men hvor blir det av Arne?. Thore har blitt enke når hun gifter seg på nytt, det går fram av teksten, så Arne må ha dødd et sted mellom 1875-1892. Har noen et tips å gi ?
 
 
Vennlig hilsen Grethe Tafjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel dette  familien i 1875.Thore født ca 1830.

 

Thore Pedersdatter

Norway Census, 1875

birth: 1830 Vinger Østmarken residence: 1875 Masterudlien Søndre, Vinger, Hedmark, Norway other: Arne Olsen, Ole Arnesen, Petter Arnesen, Arne Arnesen, Thorvald Arnesen, Karen Arnesdatter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerket høyre side ved vielsen;Attest fra skifteretten af 14/12 92.  (eller står det 19/12 92?)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 14 (1881-1900), Ekteviede 1893, side 252.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4983&idx_id=4983&uid=ny&idx_side=-207
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725010568.jpg

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var din oldemor født? Det må være etter 1875 siden hun ikke er nevnt i folketellingen da. Familien bodde vel på Masterud da Arne dør og Thore blir enke.

Jeg regner med at du har søkt i kirkebøkene for Vinger i det aktuelle tidsrommet og ikke funnet han død der. Kan Brandval være et alternativ siden han var født der? Eidskog kirke på Matrand var tidligere mye benyttet av folket på Austmarka Kirken her ble skilt ut som eget sogn i 1860 og kirkeboken her er også et

mulig sted å lete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle og enhver kan lese epost-adressen din, og det er vel ikke så lurt.  Legg heller inn navn og bosted, slik det står i hvordan du registrerer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var din oldemor født? Det må være etter 1875 siden hun ikke er nevnt i folketellingen da. Familien bodde vel på Masterud da Arne dør og Thore blir enke.

Jeg regner med at du har søkt i kirkebøkene for Vinger i det aktuelle tidsrommet og ikke funnet han død der. Kan Brandval være et alternativ siden han var født der? Eidskog kirke på Matrand var tidligere mye benyttet av folket på Austmarka Kirken her ble skilt ut som eget sogn i 1860 og kirkeboken her er også et

mulig sted å lete.

Min oldermor, altså Martea Arnesdatter var født  8.april 1858. Hun var antagelig  ute av "redet" ved folketellingen, hun var da 17 år.Hun giftet seg med Arne Larsen Hammeren i 1880. Ja jeg har letet igjennom  de kirkebøker jeg mener er aktuelle., men du nevner Eidskog kirke. Jeg skal se litt nærmere på det der.

Alle og enhver kan lese epost-adressen din, og det er vel ikke så lurt.  Legg heller inn navn og bosted, slik det står i hvordan du registrerer deg.

Ja jeg er vel enig i det. Skal endre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.