Gå til innhold
Arkivverket

Hesteskjærer Ole Hansen fra Gran, Hadeland


Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne opphavet til omvandrene tater og hesteskjærer Ole Hansen som skal være fra Gran, Hadeland, død før 1853.

Han skal være gift med Anne Nilsdatter, som døde av Kolera i 1853 i Aker. Vet ingenting om hennes opphav heller, ei når noen av dem er født.

De får datteren Sofie Olsdatter født ca 1824 under en lade(?) på Bogstad gård i Aker (Oslo)

Det er Sofie Olsdatter som gir disse opplysningene til presten da hun ble døpt i Østre Aker i 1856, i en alder av ca 32 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn dåpen for sammenhengens skyld

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 20 (1853-1857), Fødte og døpte 1856, side 226.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=571&idx_id=571&uid=ny&idx_side=-229
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301050901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Anne død i Aker. Vet du når hun ble gravlagt eller døde?

 

Iflg. dåpen i kirkeboka i innlegg # 2 så står det ikke at moren døde i Aker.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra DIS:

 

 

Jeg er usikker på om det er riktig Anne Sofie Engebretsdatter jeg har funnet. Nå er jeg ikke kjent i området, men fadderene Anne Sofie bruker til sønnen Dyvart greier jeg ikke å forbinde til datter av Engebret Tronsen og Karen D. Thoresdatter ?
Faddere : Anton Hansen Lunder, Johan Kristiansen Lundemoen, Anton Enersen Hønsen,Gurine Engebretsdatter Lunden, Gurine Enersdatter ib.
Faren til Dyvart var svensk ungkarl Johan Gustav Johansen som da bodde på Hønsen

Kan det være noen Tatere her ?

Dyvart Johansen ble gift 1912 med med tjenestepigen på Østre Vilberg, Olava Eriksdatter fra Ellingsrud Østre Aker, hun var datter av tatersønn Olaf Eriksen født i Sverige 1846 som var sønn av Sofie Olsdatter født ca 1824 i Aker ( født under en låve på Bogstad gård) datter av Tater Ole Hansen og Anne Nilsdatter. - Kort fortalt !

Før Dyvart og Olava giftet seg fikk de ei datter Dagny Lovise født 1908 som ble satt bort, men senere gjenforent med foreldrene og senere fødte søsken, de skal ha bodd på Lundemoen.

Tilføyet : Dagny Lovise kaller seg Ludby når hun gifter seg i 1938.

Rita

Sist endret av dn15899 den 04 Jan 2015 14:47:10, endret 1 gang

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=660008&sid=c8baf68ad9b0a90d0ead3656428ffefc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit, jeg ser nå at Anne Nilsdatters død i Aker 1853 er hentet fra Eliert Sundt : Fantefolket.

Han hadde en feil, da han skrev at hun døde på Furuset i Asker, det rette er AKER.

 

Erling, det er mitt innleg fra DIS ( litt forvirrende kanskje med 2 forskjellige etternavn, men jeg har begge :) ) - Her står jeg fortsatt bom fast !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ungkar og soldat Ole Hansen Eggeejet vies ved Gran 29.12 1810 med Anne Nielsdtr Hvattumejet

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 6 (1787-1824), Ekteviede 1811, side 546-547.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9344&idx_id=9344&uid=ny&idx_side=-275

 

Dette er det eneste ekteparet i aktuelt tidsrom med denne navnekombinasjonen i Gran. Trolig ble Ole og Anne gardbrukere i Eggebråten seinere, og reiste til Amerika i 1850. Dette paret kan ikke ha noe med hesteskjæreren å gjøre. Jeg har ingen tips om hvem Ole Hansen fra Gran kan være. 

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Endret av Per Jacob Desserud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.