Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok for Fjaler, Sogn og Fjordane


Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Anders Pederson Åsnes vart gift til Igelkjøn, og det er skifte etter han:

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13a (1742-1763), Skifteprotokollside, Side 256b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126700721
 

Skifte 1/6 1761 på Igelkjøn etter avdøde Anders Pederson mellom enkja, Kari Pedersdtr. og "den sal. mands" etterlatte nærmaste og einaste arving, systera Borni Pedersdtr. gift med Ole Rasmusson på Strand i "Sulen". Enkjas laugverge: Anders Olsson Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Torbjørn. Nokon som er så trena i å lesa gotisk at han/ho kan fortelja kva Borni faktisk arva?

 

Alf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnebarn med røtter fra Strand i dette området, så jeg er litt interessert. Enka og Borni får begge verdier for noe over 31 rd. Jeg mener det står at Borni fikk ei geit og en sau og noe vadmelsgreier mm, men det viktigste er vel det som er verdsatt til noe over 4 rd og det siste på over 22 rd

image.png.9fe7f14386f06b4768476749f1ca2064.png

 

Midt i dette utdraget står det vel forresten: 1 skind trøje med buxe og ...

 

Det står vel også at geita og sauen befinner seg hos Johannes Aasnes.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fra Østen Lendingen"? (Lendinga er nabogard til Igelkjøn).

 

Nederst står det vel at ho arvar 22 smørlaupar i (garden) Igelkjøn.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det nokon som veit kven som var foreldra til den Marte Tollaksdtr. som var gift med Truls Johannesson Rivedal og mor til m.a. Johanne Trulsdtr g. Gjert Olsson Strand? I følgje Geni var foreldra Tollak Kristofferson Vagstad og Mari Eriksdtr. Dette trur eg er feil fordi eg har funne eit skifte som tyder på at dottera deira, Marte Tollaksdtr. vart gift med Botolv Olsson Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.