Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan går jeg frem når jeg leter etter gamle bilder?


Stian Arnesen
 Del

Recommended Posts

Hei, finnes det noe arkiv over gamle bilder her inne på DA? Jeg har tittet litt på Flickr, men finner ikke frem til det jeg søker etter, enten finnes det ikke eller så søker jeg nok på feil måte. Jeg leter etter bilde av Banevokter Arne Hansen f 1848 og dør 1903. Jeg vet at det finnes bilde av han,men vet ikke om det ligger på nettet. Noen som kan gi meg en kjapp opplæring i hvordan jeg går fram?

 

MVH Stian Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hos de eldste i familien,

Hva med bygdebøker der han bodde,

Hvilken sted bodde han,  (det er utrolig mange dyktige folk her som kanskje kan hjelpe om du opplyser om det, det vil gjøre lete området mindre.)

 

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars tremening skal vistnok ha ett bilde, men ventet på svar i 6 mnd nå og lei av og spørre noe mer etter det bilde. Derfor prøver jeg og se om det evt kan finnes på nettet. Jeg vet at han er Banevokter, bor på bruerløkken i Vestby og blir kjørt ihjel av toget 3 september 1903. På gulesider.no finner jeg ikke noe når jeg søker på Bruerløkken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er svært få av personene som levde på denne tida du finner et bilde av på nettet. I de fleste tilfellene vil det derfor være gjennom å spørre slektninger du kan finne slike bilder. Denne mannen er noen generasjoner bak i tid, så om han hadde etterkommere vil det trolig være et ganske betydelig antall av dem i dag. Da ville jeg ha kartlagt disse, og spurt den eldste gjenlevende på hver gren om han/hun kjenner til et slikt bilde. Om bostedet til Arne Hansen stadig er i slekta, ville eieren av denne vært den første jeg spurte. (men det er kanskje den nevnte tremenningen som bor der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele familien flytter og i 1908 kjøper dem en gård på Slitu. Så vidt jeg vet til nå er det ingen slektninger som bor i Vestby, men kan jo fort snuble over noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ble kjørt i hjel 3/9 1903, er det kanskje bilde i avisa, minneord, etc.

en annen mulighet er kanskje ulykkes rapporten hos politi, jernbanen, etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ble kjørt i hjel 3/9 1903, er det kanskje bilde i avisa, minneord, etc.

en annen mulighet er kanskje ulykkes rapporten hos politi, jernbanen, etc.

 

Det skal vistnok ha vært en rettsak anngående den hendelsen, det var spørsmål om han allerede var død da toget koliderte med han eller ikke. (Prates om i familien) Jeg har ikke tittet så godt etter da jeg fortsatt kartlegger Arne Hansen's barn, bla min oldefar.

 

Men hvordan går jeg frem senere for og finne frem rapporter osv? Minneord finner jeg vel i lokalavisa om dem har den på microfilm?

 

MVH Stian Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, finnes det noe arkiv over gamle bilder her inne på DA? Jeg har tittet litt på Flickr, men finner ikke frem til det jeg søker etter, enten finnes det ikke eller så søker jeg nok på feil måte. Jeg leter etter bilde av Banevokter Arne Hansen f 1848 og dør 1903. Jeg vet at det finnes bilde av han,men vet ikke om det ligger på nettet. Noen som kan gi meg en kjapp opplæring i hvordan jeg går fram?

 

MVH Stian Arnesen.

 

Kan hende du kan finne noe/få hjelp av noen her:

http://www.norsk-jernbanemuseum.no/

 

Fant forøvrig dette på Nasjonalbiblioteket:

 

"Landet rundt

Moss

Blandt Passagererne paa det Tog, som Nat til Torsdag i forrige Uge, i Nærheden af Moss ihjelkjørte en Banevogter, blev der til den forulykkedes Efterladte indsamlet et Beløp af noget over 100 Kr."

Avis: Kysten 12.09.1903

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/f98ca8c9e39a36a73b40efedb342d642?index=1

 

 

Mvh

Lene Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hedemarkens Amtstidende 4/9-1903 står denne notisen, regner med at den lokale avisa har mere om saken.

 

Rapporter fra politiet finner du på statsarkivet i Oslo.

 

 

post-3544-0-17565800-1421622202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.