Gå til innhold
Arkivverket
Terje Aarland

Breifossulykken i feb/mars 1944

Recommended Posts

Terje Aarland

Jeg hadde et innlegg om dette i det gamle fora. Det merkelige er at det wekipedia står helt noe annet enn det som skjedde? Vel, det kan være litt av sannheten, men motstandsbevegelsen hadde sprengt noe av skinnegangen bort. Dette for å hindre at tyske soldater nådde frem dit dem skulle. Hvor mange tyske soldater som omkom vet man trolig ikke, men en del norske sivile omkom, bl.a. mor til en av dem som var i motstandsbevelgensen og som hadde vert med på sabotasje ved Breifoss.

Etter ulykken var det en liten notis i Bergens Tidene, men ikke nok til å fortelle hva som egentlig hadde skjedd. Nå står det på nettet at årsaken til Breifossulykken var at to tog krasjet fordi det ene mistet bremsene pga ekstrem frost. Er dette sannheten? Eller var det en sabotasje fra motstandsbevegelsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sven Hjortland

Fra Aftenposten 29.06.1945

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Sven

Jeg klarer ikke å se hva som står i artikkelen. Kan du sende meg den på epost

austevollslekt@gmail.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Sven

Jeg klarer ikke å se hva som står i artikkelen. Kan du sende meg den på epost

austevollslekt@gmail.com

Høyreklikk på bildet og velg 'send e.mail'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Det merkelige er at da jeg sjekket dette nærmere opp for en del år siden fikk jeg beskrevet hva motsandsbevegelsen hadde foretatt seg for å hindre at toget med de tyske soldatene nådde frem til Oslo. Nå i ettertid finnes det intet å oppspore om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.