Gå til innhold
Arkivverket

Varsel om nedetid - 20. januar kl 12


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Ryktene vil ha det til det ja: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=131370

 

Jeg for min del så standardsida til Debian Apache 2, så noe gikk uansett ikke som det skulle. Jeg antar IT-avdelingen hadde informert dersom det skulle være en mulighet for at brukernavn/passord hadde kommet på avveie, dersom det faktisk var et mer eller mindre vellykket angrep.

 

Det kan like gjerne ha vært snakk om et såkalt Defacement, dvs å tilsynelatende endre det visuelle utseende til en webside, og dermed ikke like alvorlig som innbrudd i databaser som inneholder brukernavn/passord.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, huff. Trist, og samtidig litt komisk, ut fra den informasjonen er det tydelig at noen ikke har fulgt med i timen :ph34r:

 

Regner uansett med DA har grei kontroll nå. Det ble oppdaget rakst, og ser ut til å bli fikset raskt slik at det ikke skjer igjen (helt til et nytt sikkerhetshull blir oppdaget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag oppdaget It-avdelingen at websidene våre var hacket av en gruppe. De angrep ikke oss speiselt, de har vært aktive mange steder. De har ikke gjort annet enn å legge ut en plakat. For passord har vi egne systemer som skal være sikkert. 

 

It-avdelingen iverksatte tiltak som stanset angrepet og ryddet opp umiddelbart. Vi fikk melding om angrepet blant annet av én bruker på Facebook. Vi ryddet opp i løpet av 15 minutter.

 

Vi iverksetter noen tiltak for å styrke sikkerheten. Det vil medføre noe nedetid for websidene våre, 1-2 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på forsiden til DA er det noe som heter Se alle debattfora for Arkivverket

Klikker på denne og får opp en side hvor det står

 

Apache 2 Unbuntu Default Page

 

så kommer en lengre "avhandling" med flere klikkbare lenker

 

Hva gjør jeg ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på forsiden til DA er det noe som heter Se alle debattfora for Arkivverket

Klikker på denne og får opp en side hvor det står

 

Apache 2 Unbuntu Default Page

 

så kommer en lengre "avhandling" med flere klikkbare lenker

 

Hva gjør jeg ?

 

Det er nok bare nettleser-cachen din. Oppdater siden et par ganger så skal det nok fungere.

 

Vi kommer ikke inn på Arkivverkets forumforside nå, bare hit: http://forum.arkivverket.no/forum/3-digitalarkivet/

 

Vi holder fortsatt på å endre på noen småting så noen feil kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får meldinga An unexpected error has occurred. Please contact the webmaster.

 

Dersom eg brukar Google-cachen som framside ser alle andre lenker ut til å fungere. Slik var det også under åtaket/oppryddinga i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17-18

Takk for tilbakemelding. Søkefunksjonen virker heller ikke, får 0 tilslag på alt jeg søker på.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.