Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde Heleen Larsen f. i Bergen 20. april 1873 flyttet til Kristiansand


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt en del etterlysinger etter denne dama uten at jeg er 100% sikker på om denne saken egentlkg er ute av verden?

 

Foreldrene Mons Andreas Larsen f. 1846 - 1881 og Ingeborg 1844 - 1878, ble gift i Bergen 30. juni 1872 og 20. april året etter ble deres datter Mathilde Heleen født. Familien bodde trolig et par år i Bergen før de flyttet til Kristiansand der Mons Andreas var gasmester på gassverker. Mons Andreas giftet seg opp igjen allerede ved jonsoktider i 1879, men da Mons Andreas døde i 1881 ble hans datter Mathilde Heleen Larsen overlatt til Kristiansands børnehjem. Her bodde hun til hun ble konfirmert i april 1889. Der slutter egentlig alle spor. Men det er en Mathilda Larsen som utvandrer fra Kristiansand til USA i 1893. Denne jenta bosetter seg i Cook County og dør der i 1902. (Se gammelt fora)

 

Hvordan kan jeg vite at det er Mathilde Heleen Larsen datter av Mons Andreas og Ingeborg Larsen som dør i USA i 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du la til den gamle lenken, men jeg tror det finnes enda et tema om Mathilde Helen. Da hun ble komfirmert i april 1889 brukes kun navnet Mathilde Larsen. Det er vanskelig å si dette med alder og hva hun selv visste om alder på det tidspunktet. Hun kom på barnehjem da hun var ca åtte år og var der til hun måtte ut i arbeid. Jeg regner med at det var omkring den tiden hun ble komfirmert. Det er visstnok helt umulig å få utskrift av protokollene fra Barnehjemmet hun var på.

 

Jeg fikk en historie fra kusina til Mathilde eller datter til kusina til Mathilde.

 

Kusina til Mathilde bodde i Canada og snakka ein blandingsdialekt mellom Radværing og Austevolling, mannen hennes snakket Vossing eller slik de gjorde omkring i bygdene nær Voss.

 

Dette paret og barna deres var på tur fra Canada til Wisconsin, men måtte stoppe i Minepolis på veien. Der besøkte de en slektning som het Mathilda. Barna la merke til at foreldrene snakker norsk med denne dama, men hun snakket helt forskjellig fra disse. Dette var en meget pen dame og hun var kledd som en filmstjerne. Hun jobbet på et stort varemagasin i byen.

 

Jeg har mange ganger lurt på om dette kunne være Mathilde, men så fant noen sporet etter en Mathilda Larson som kom fra Norge og bosatte seg i Cook county. Hun kom over med båt fra Kristiansand ca 1893 og døde i 1902. Da hun reiste fra Kristiansand oppga hun at hun ble født i 1874 eller 1875. Vel, det kan være den Mathilde jeg leter etter, for det finnes mange som ikke gir helt presise fødselsdata.

 

Selv om jeg hittil har regnet med at det var hun som døde i 1902, så slår jeg meg ikke helt til ro med det før jeg får det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at arkivmateriale etter Kristiansand barnehjem befinner seg i Statsarkivet i Kristiansand. Det som er lagt ut på arkivportalen er en serie med regnskaper som består av en regnskapsbok og en kassabok for tidsrommet 1877-1925 (håper lenken funker):

 

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-05000000253544&aktivArkivFane=underliggende

 

I 2007 ble barnehjemmene i Kristiansand gransket av et eget utvalg, og det ble laget en egen rapport. På side 79 i rapporten finner du historikken om barnehjemmet - men den kjenner du sikkert allerede:

 

http://www.samfunnsmagasinet.no/Barnevern/Granskingsrapport%20barnehjem%20Kristiansand%2016.11.2007.pdf

 

Barnehjemmet ble opprettet av interesserte byens borgere. Det tyder vel på at det i utgangspunktet var privat. 

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen. Den var meget interessan. Den siste linken for granskingen var nok for den siste tiden dvs for personer som levde på det tidspunktet granskingen foregikk, men jeg vil tro at det ikke stod noe bedre til på attenhundretallet.

 

Når jeg nå ønsker å snu alle "stener" på nytt er det fordi dere er så flinke til å finne frem i ting som jeg ikke har klart å finne. Egentlig så stopper alle spor etter henne da hun ble komfirmert i slutten av april 1889. Jeg er ikke helt sikker på om det var henne som reiste til Amerika i 1893?

En av grunnene til at jeg er usikker på dette er at min mor fortalte meg en gang at hennes mor sa at vi hadde slekt på Sørlandet. Min mor døde for snart 6 år siden og det er ingen i den slekten som har hørt noe mer om Mathilde. Jeg vet ikke en gang om hvilken sammenheng dette har heller. Mormor hadde riktignok en tante som bodde en tid i Risør, men hun flyttet tilbake til Hordaland i 1890, så det kan ikke være henne mormor hadde fortalt min mor om. Min mor ble født i 1919, så det må være noe annet. Dessuten så var dette en tante på den andre siden. Vel, det kunne saktes tenkes at det var noe slekt der nede på hvilken som helst av mormor sin side. Far til Mathilde var morbroren til mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.