Gå til innhold
Arkivverket

Læger / doktorer / fysici i Bergen 1769


Mikkel Eide Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hej

 

En af mine forfædre Philip Christoph Behringer kom som soldat fra København til Bergen ca. 1764-65 (se evt. mine forumindlæg om ham hos DIS-Danmark og DIS-Norge).

 

I min søgning er jeg stødt på en mand med det samme navn der nævnes i Bergen 1769:

 


Beringer, Philip Christoph.

Dr. med., prakt. i Bergen i 1769.
 
Kristian Carøe, Den danske Lægestand: Doktorer og Licentiater 1479-1788 (Gyldendal, 1909) s. 13 (online PDF findes her)
 
I bogen nævnes desværre ikke specifikke kilder, dog nævnes i fortalen at Johan Scharffenberg skal have hjulpet ang. de norske læger. Hvilke kilder kan Carøe og/eller  Scharffenberg have brugt?
 
mvh
Mikkel
 
PS: Doktoren Beringer dør 1772 i Bergen, men jeg har ikke fundet noget skifte hos Bergen byfoged – hvordan var kravene omkring offentligt/privat skifte under de omstændigheder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevnes ikke i den store artikkelen til Olaf og P. R. Sollied om "Bergens bartskerere og kirurger 1500-1800". Han nevnes i oversikten Norges leger, men bare med opplysningene om at han var dr. med., og i Bergen i 1769. Det finnes ikke kartotekkort med navnet hans i Sollieds samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret Yngve. Den oversigt "Norges læger" du nævner, hvornår er den fra – kan den være kilden til Carøe+Scharffenberg eller er det snarere omvendt?

 

Årstallet 1769 smager for mig lidt af folketælling, men så vidt jeg har googlet så er der kun to korte lister fra Bergenhus fæstning (hvori Beringer ikke står). Men kan det være at der har været en art sammendrag af læger i hele Norge baseret på materiale fra 69-tællingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.