Gå til innhold
Arkivverket

Vigsel Oslo tinghus sommaren 1954


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Kristian Kirkengen frå Skiptvet, f. 1932

Tove Schiølner frå Oslo, f. 1931

 

skal vera vigde i Oslo tinghus sommaren 1954

 

Er det mogeleg å finna den nøyaktige vigselsdatoen deira?

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt i registre til Oslo byfogdembetes vigselsprotokoller for 1954, men har dessverre ikke funnet opplysninger du spurte etter.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jolanta for kjapt om enn negativt svar!

 

Det er svært merkeleg at denne vigsli ikkje kan finnast!  Me veit at Kristian og Tove vart TRULOVA i februar 1954; båe var då busette i Oslo, og eldste barnet deira er født i juni 1955.

 

Kanskje det finst eit folkeregisterkort der det går fram kva dato dei gifte seg?

 

Eg takkar på ny for hjelpi med dette problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi minner om at tilgangen til informasjonen i folkeregisterkort ikke er så enkel.

Statsarkivet i Oslo har ikke mottatt noen navnekort fra folkeregistrene i vårt distrikt - Oslo, Akershus og Østfold. Hovedregisterkort som er avlevert oss, er som regel ordnet etter avgang - vi har seriene for døde og utflyttede/utvandrede i arkiver etter folkeregistrene. For å finne frem i disse kortene, må vi derfor vite når og hvor/hvorfra personen det gjelder døde eller flyttet .

I tillegg er det spesielle regler for innsyn i folkeregisterkort med avgang yngre enn 60 år – jf. lov om folkeregistrering § 13 og Riksarkivarens vedtak 15.6.2012 i henhold til folkeregisterforskriftens § 9-2. Disse reglene begrenser adgangen til opplysninger fra folkeregisterkort med avgang etter 1954. Dette gjelder også for opplysninger som normalt ikke er taushetsbelagte.

 

Når det gjelder vigselen du spurte etter: Er du sikker på at det dreier seg om en borgerlig vigsel?

Slik vi forstår informasjonen i adresseboken for Oslo i 1955, bodde Kristian Kirkengen i Bærum. Vi har sjekket fødselsregistre for Bærum for juni 1955, og funnet opplysninger som tyder på at vigselen du er ute etter, fant sted i Ullern kirke i 1954. Vi har fortsatt ikke mottatt noen kirke- eller klokkerbøkker fra Ullern for den aktuelle tiden. Men du kan sikkert se gjennom lysningsprotokollene fra Ullern. De er tilgjengelige i tjenesten Skannede kirkebøker.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jolanta for nytt opplysande svar.

 

Det er vel ymse som tydar på at Kristian Kirkengen og Tove Schiølner flytte frå Oslo til Bærum ("avgang") i 1954 eller tidleg i 1955. Tove skal sjølv ha sagt at ho gifte seg i Oslo tinghus.  Sikkert er det at det ikkje finst noki lysing for dei i Ullern!

 

Eg har elles for berre få dagar sidan erfaring (frå Nedre Eiker) med at eit par, som ganske so sikkert skal ha gift seg i Nedre Eiker på ein bestemt dato i 1937, ikkje finst mellom lysingane i denne kyrkjelyden, so kan henda kan me ikkje vera 100% sikre på at det vart lyst for eit par der dei gifte seg!?

 

Eg forstår at det er vanskeleg å finna denne vigselsdatoen gjennom det folkeregistermaterialet som er innlevert til Statsarkiovet i Oslo, so eg har i dag kontakta Nasjonalbiblioteket for å be dei gjera eit par oppslag i Norsk Lysingsblad for kanskje der å komma på sporet etter denne viogselsdatoen, som eg so sårt freister finna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst ta kontakt med Ullern kirke, der de ifølge fødselsregisteret for Vestre Bærum skal ha giftet seg i 1954.

Vi har ikke anledning til å bruke folkeregisterkort i sammenheng med denne undersøkelsen.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jolanta for ny melding.

 

Eg har no skrive til Ullern kyrkje og bede om hjelp til å finna denne datoen og vonar dei finn svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.