Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsinnskrivelse i 1763 for Herøy kirke, Nordland


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei
Håper noen kan hjelpe meg tyding av kirkebok "Alstahaug 1737 - 1767", nederst på side 520. Lenke under.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-263
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620534.jpg

Fornavnet til faren klarer jeg ikke å tyde, men er det riktig person jeg far funnet, skal det være Anders. Etternavnet er Danielsen, og de kommer fra Breistrand. Gutten som døpes fikk navnet Johan.

Dette skjedde i Herøy kirke 2. påskedag (4.4.1763) håper det er riktig.

Fadderne

Elen Johansdatter, Else Danielsdatter, ...... Pedersen, Daniel Pedersen, Breistrand .........

Fornavnet til en av fadderne klarte jeg ikke å tyde samt de siste ordene.

På forhånd takk

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fornavnet til faren klarer jeg ikke å tyde, men er det riktig person jeg far funnet, skal det være Anders. Etternavnet er Danielsen, og de kommer fra Breistrand. Gutten som døpes fikk navnet Johan.

Dette skjedde i Herøy kirke 2. påskedag (4.4.1763) håper det er riktig.

Fadderne

Elen Johansdatter, Else Danielsdatter, ...... Pedersen, Daniel Pedersen, Breistrand .........

Fornavnet til en av fadderne klarte jeg ikke å tyde samt de siste ordene.

 

Det er nok ikkje nokon Anders her....

Eg les det som

"Ratif. 4 Iehan [var. av Johan] Danielsen Breistrand har B. [barn] N [nomine, namn] Iehan.

Test Elen Iehansd. Else daniels denis Pedersen

daniel Pedersen breistrand."

 

"Ratif" må vere ratificerit, stadfesta (altså heimedåp). 4 er nummeret i rekkja for dagen.

Det kan hende 2-3 fadder skal lesast "danielsd. , enis" framfor "daniels., denis"

 

Det siste på den siste linja er "com. penger 1 mk", og gjeld ikkje denne dåpsinnførsla,

men at det var nattverd (communion) og at det kom 1 mk i gåve i offerbøssa (tavla).

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar Ivar, selv om det ikke var det jeg hadde håpet på.

Ser jo at farens navn ikke kan være Anders, men Lehan er et navn som jeg ikke har kommet over ifm slekten.

Du skriver i tredje linje "Ratif. 4 Lehan (var. av Johan). Skjønner ikke hvor det i parantesen kommer fra.

Ellers så fant jeg jo Else Danielsdatter som en av fadderne. Hun var søster til Anders Danielsen og henne hadde jeg bare dåpsdatoen på. Anders er far til Johan, og Johan er en av mine direkte aner. Han har jeg all data på, med unntak av fødsel/dåpen.

Johan skal være døpt mellom en bror Daniel som ble døpt i 1761 og en søster Maren som ble døpt i 1765, men har ikke klart å oppspore dåpen. Johan hadde 6 andre søsken og de var alle døpt i Herøy kirke.

Kan jo tenkes at han ikke er kommet med i kirkeboka.

 

Mvh

Roar Brynlund

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser jo at farens navn ikke kan være Anders, men Lehan er et navn som jeg ikke har kommet over ifm slekten.

Du skriver i tredje linje "Ratif. 4 Lehan (var. av Johan). Skjønner ikke hvor det i parantesen kommer fra.

 

"Iehan" - med stor i som i Ivar, ikkje liten L som i lese.

 

Skiljet mellom I og J (Iohan og Johan) er ei "nymotens" sak, og tydelegvis ikkje heilt gjennomført i 1763.

"Iehan" (med førstebokstav som i Ivar) er altså ei form av Johan.

 

Enklare å sjå skilnaden med annan font (Courier) kanskje: "Iehan", ikkje "lehan"

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar

Tolker jeg ditt svar Ivar dithen, at han som ble født i 1763 er den Johan jeg søker?

Faren het jo Danielsen til etternavn og de kom fra Breistrand. Kan fornavnet til faren ha blitt utelatt? Dåpsdatoen passer jo bra mellom de to søskene som var født i 1761 og 1765.

Kan det tolkes slik: "stadfesting av Johan Danielsen B. N. Johan"?

Mvh

Roar Brynlund

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tolker jeg ditt svar Ivar dithen, at han som ble født i 1763 er den Johan jeg søker?

Faren het jo Danielsen til etternavn og de kom fra Breistrand. Kan fornavnet til faren ha blitt utelatt? Dåpsdatoen passer jo bra mellom de to søskene som var født i 1761 og 1765.

Kan det tolkes slik: "stadfesting av Johan Danielsen B. N. Johan"?

 

 

Om det er han du leitar etter, veit eg ikkje så mykje om.

Men det står namn på både far og son.

Tolkinga til moderne norsk og namnestaving, vert "Stadfesting for Johan Danielsons barn kalla Johan".

Altså far Johan Danielsson og son Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar

Nei han jeg leter etter heter Johan Andersen født på Breistrand mellom 1761 og 1765, da hans bror Daniel og søster Maren ble født. At han skal være født i det tidsrommet har jeg fra FT1801 hvor alderen er oppgitt til 39 år.

Faren hans var Anders Danielsen gift med Bereth Johansdatter.

Han som er innskrevet til dåp i 1763 heter jo Johan Johansen.

Da det ikke er mer enn to aktuelle kirkebøker, må han ha blitt utelatt.

Takk for gode og forklarende svar .

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.