Gå til innhold
Arkivverket

Anne Engelsdatter, hvor bodde hun da hun døde?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Det døde 2 Anne Engelsdatter på denne tiden. Det er Anne Engelsdatter 32 år gammel, litt lenger ned på siden som bodde på Qværnæs. "Min" Anne befinner seg høyere opp på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er Ulven, og det er rart. Jeg prøver å finne kilden til at Anne Engelsdatter, enke etter Anders Sjursen Koldal, døde i 1786. Anne Engelsdatter Ulven er den eneste aktuelle kandidaten i kirkeboken, men det er usannsynlig at hun skulle være på Ulven. Hun hadde mange barn, men så vidt jeg kan se bodde ingen på Ulven. Jeg får lete videre, takk skal du ha i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo vera at ingen av borna kunne/ville ha henne hjå seg, så heilt usannsynleg er det ikkje - om dette er den rette Anne Engelsdotter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Alderen ved dødstidspunktet er relativt riktig, for "min" Anne ble døpt i 1708. De nærmeste andre aktuelle kandidatene, hvis Anne Engelsdatter død 1786 er født i Os, er født i 1720 eller 1728. Jeg får prøve å følge dem og se om de kan utelukkes.

Og så skal det være en Anne Engelsdatter f ca. 1716, som man visstnok hverken finner fødsels- eller dødstidspunkt på i følge dette innlegget. Det kan jo også kanskje være henne? 

Men her er jeg på tynn is, for dette har jeg ikke satt meg godt nok inn i.

 

Og Nå fant jeg en Unna Engelsdatter Ulven i passende alder. Nærmere granskning av kirkeboken, viser at navnet er Unna, ikke en utydelig Anna. Det må være Unna som døde på Ulven i 1786.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For interesserte.

Anne Engelsdatter døde på Koldal (som forventet) i 1789, begravet 4 apr. Altså ikke i 1786, som er oppgitt i diverse slektstrær på nett.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-4, oppe til høyre.

Så ser man igjen viktigheten av å kontrollere opplysninger man finner på nett som "alle" har opp mot primærkilden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.