Gå til innhold
Arkivverket
eline johansen 96

Even Larsen f. 1819 slidre

Recommended Posts

eline johansen 96

Hei :-)

Jeg lurer på om denne dåpen og konfirmasjonen stemmer med hverandre, at det er samma person det er snakk om.

Fordi at faren skrives med to forskjellige etternavn. 

Konfirmasjonen til Even Larsen 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Klokkerbok nr. 2 (1840-1847), Konfirmerte 1843, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9317&idx_id=9317&uid=ny&idx_side=-68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603750534.jpg

Dåpen til Even Larsen 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Slidre, Ministerialbok nr. 2 (1814-1830), Fødte og døpte 1819, side 132-133.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9386&idx_id=9386&uid=ny&idx_side=-67
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603980144.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eline johansen 96

Og hvilket etternavn skal jeg bruke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eline johansen 96

jeg trenger hjelp, jeg skønner ingenting

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Even Larsen er sønn av ungkar(l) Lars Halvorson og enke Anne Evensdatter. Fars (etter-) navn er ikke helt tydelig på dåpsinnførselen, men du ser at to av fadderne heter Halvorsen. Så dåp og konfirmasjon gjelder samme Even Larsen, og far heter Lars Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eline johansen 96

Tusen takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Even Larsen er sønn av ungkar(l) Lars Halvorson og enke Anne Evensdatter. Fars (etter-) navn er ikke helt tydelig på dåpsinnførselen, men du ser at to av fadderne heter Halvorsen. Så dåp og konfirmasjon gjelder samme Even Larsen, og far heter Lars Halvorsen

I dåpsinnførselen er faren skrevet som Lars Ulvesen Koldstad, mens farens patronym ved konfirmasjonen er Halvorsen. Hvilket som er det riktige patronymet, er umulig å si på grunnlag av disse to innførslene.

Ved Evens dåp står det at dette er faren Lars' annet leiermål. Man kan jo forsøke å finne hans første leiermål for å se hvilket patronym han står ført med der. Dersom sønnen Even gifter seg, vil det nok også stå farens navn (med patronym) i vielsesinnførselen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Jeg leser Ulvigen i dåpen, men er jo ikke sikker på om jeg leser rett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Nei, det står nok Ulvesen. Mannsnavnet Ulv/Ulve var ikke helt uvanlig i Valdres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Ja, Tore, du har nok rett i det. Sjekket 1801-tellingen, og på Kolstad finner jeg Anne E 13 år, Lars U 7 år, og en voksen Halvor, men ingen Lars H.

Fraværet av en Lars H i tellingen, kan det bety at det er feilinnføring i kirkeboken?. Det var tallrikt på Kolstad den gang, og det ser ut at alt var 'tjukke slækta'. Lett å gå i surr med å skrive rett navn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Nei, folketellingen 1801 (lenke) tyder på at farsnavnet Ulvesen i dåpsinnførselen tvert imot er riktig - og at farsnavnet Halvorsen i konfirmasjonsinnførselen i både kirke- og klokkerboken fra Østre Toten er feil. På Kolstad finner vi nemlig bonden Ulve Larsen, hans kone Marit Knutsdatter og deres barn Lars Ulvesen (7 år), Anne Ulvesdatter (11 år) og Randi Ulvesdatter (9 år).

Det er vel sannsynlig at denne sønnen Lars Ulvesen er identisk med barnefaren i 1819.

Det er forøvrig verdt å merke seg at Lars Ulvesens sønn Even Larsen var 24 år gammel da han ble konfirmert.

Lars Ulvesen Kolstads dåp finner vi midt på pag.839 her - Slidre, Ministerialbok nr. 1 (1724-1814), Fødte og døpte 1794, side 838-839

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.