Gå til innhold
Arkivverket

Fra Henrich Schnell til Henrich Schnell Ringkjøb


Christer Ringheim
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er jakt etter mer informasjon/killdemateriale knyttet til Henrich Schnell f. 11/8/1781 døpt 19/8/1781 i Domkirken i Bergen. Sønn av Henrich Christianson Schnell f. 1725 d. 1807 mesterbaker og hans andre kone Barbra Steen f. 1749 d. 1813. De hadde 10 barn sammen.

 

Videre kilder:

 

Folketelling for Bergen 1801: Hendrich Schnell  19 år ugift

19/5/1809 Sønn Elias Jonathan født i Domkirken Far Henrich Ringkiøbing Snekker

Ministerialbok for domkirken 1725-1826 Hendelsesdato: 18/6/1809 Henrich Ringkiøbing gm Elisabeth Johnsd.

Ministerialbok for nykirken 1808-1820 Hendrich Renkiøb Mestersnikker, far til barn Hans Hedevald f. 26/2-1813

Pårørende til Elias Jonathan Renkiøb5 år død 2/8/1814

Folketelling for Bergen 1815 Hendrich Ringkiøb, Borger, Mestersnekker 34 år gift m Elisabeth

Ministerialbok for Nykirken 1816-1821 Henrich Ringkiøb Snekker Pårørende til hjemmedøpt sønn 8 dager Elias Jonathan Ringkiøb

Ministerialbok for nykirken 1821-1844 Henrik Schnell Ringkjøb Mestersnekker 42(???) år Avdød.

 

Jeg mener at Hendrich Schnell er samme person som Henrich Ringkjøb, men hvorfor tok han det navnet. Hans tante Hedvig Margretha Steen giftet seg med Hans Enochsen Ringkjøb. Dette jan ha spilt en rolle.

 

Er det noen skom kan eller har interesse av å hjelpe meg?

 

På forhånd takk!

 

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke samme person. Hendrich Schnell/Snæl Hansen Ringkjøp er født 1784 i Vågen, Bø i Vesterålen som sønn til Hans Enochsen Ringkjøb. Døpt 19 søndag etter Trin. 1784 i Bø kirke. Se høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-127

 

Takk. Vet du hvor Henrich er folketelt i 1801?

 

 

C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Schnell, fødd i Bergen 11.8.1781, var son av:

 

bakarmeister Hans Henrik Christianson Schnell (1722-1807) og andre kona Barbro Steen (1745-1813).  Bakarmeisteren var fødd i Luster i Sogn og voks opp på garden Bolstad.

 

Huslyden er omskriven i Luster Gards- og Ættesoge, band I (1984), men eg fann den gongen ingen opplysningar om lagnaden til denne Henrik fødd 1781.  Er dette di ætt?

 

Eg vil starta opp eit eige tema om denne ætti, som i all hovudsak berre "forsvinn"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Schnell, fødd i Bergen 11.8.1781, var son av:

 

bakarmeister Hans Henrik Christianson Schnell (1722-1807) og andre kona Barbro Steen (1745-1813).  Bakarmeisteren var fødd i Luster i Sogn og voks opp på garden Bolstad.

 

Huslyden er omskriven i Luster Gards- og Ættesoge, band I (1984), men eg fann den gongen ingen opplysningar om lagnaden til denne Henrik fødd 1781.  Er dette di ætt?

 

Eg vil starta opp eit eige tema om denne ætti, som i all hovudsak berre "forsvinn"!

 

Min 5xtippoldefar var gift med søstera til Barbro Steen. Hedvig Margretha Steen.

 

Eg trudde ei stund at min 4x tippoldefar var sonen til dei.

 

Mvh

 

C

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Schnell, fødd i Bergen 11.8.1781, var son av:

 

bakarmeister Hans Henrik Christianson Schnell (1722-1807) og andre kona Barbro Steen (1745-1813). 

 

Så med andre ord, den Barbra Schnel Steen som 1750 D. 1. Jan: confirm daaben over Lieut: Steens Dr. Barbra Schnel er ikke den samme.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 5 (1732-1750), Ekteviede 1746, side 263.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11465&idx_id=11465&uid=ny&idx_side=-152

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507680446.jpg

 

Det synes jeg virker litt mistenkelig. Kan du legge frem de primærkildene du har om "din" Barbro? Særlig med tanke på at "din" Barbro Steen er født i 1745. Edit: jeg ser at du i en annen tråd skriver ca. 1745. Det er en vesensforskjell mellom de to årsangivelsene :)

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.