Gå til innhold
Arkivverket

Gonor Olsdatter Tandberg - Hvor passer hun inn i bildet?


Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har akkurat fått bekreftet hvem min oldfar var ved hjelp av DNA og treff med noen amerikanere i Minnesota. Nå prøver jeg å finne ut mest mulig både for meg selv og dem.

 

Akkurat nå har alt stoppet opp ved Gonor. Jeg skulle gjerne funnet ut når hun ble født, og hvem foreldrene hennes var.

 

Hun bodde som "inderst" på Tandberg i 1762, og døde i Bærum 11.januar 1800.

Ifølge dødsmeldingen må hun ha vært født rundt 1720. I 1763 gifter hun seg med Johannes Bersvendsen, og 1765 blir hun mor for første og siste gang (såvidt jeg vet) - så hun var ganske gammel da hun får sitt første barn.
 
Hun flytter til Fornebu/Bærum før 1783.
 
Her død:
 
 
Håper noen klarer å hjelpe oss litt videre:-)
 
Mvh
Geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8524&idx_id=8524&uid=ny&idx_side=-136
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313650599.jpg

 

Dåpen til Olia, datteren hennes, 8. september 1765 i Norderhov (hovedkirken).  Riktignok står det Johan, og ikke Johannes, på ektemannen, men det er dem.  Denne Gonor

er vel svigermoren til Ole Taraldsen Fornebu-eie (se annen debatt), så det hadde virkelig vært flott om en kunne finne ut mer om hennes opphav.

 

Såvidt jeg kan tyde, er Olias faddere Olia Jørgensdatter, Ingebor Holgersdatter (usikker på farsnavnet), Marta ??,  Jonn ?? og Erik Mortenssen.

Kanskje noen kan tyde farsnavnene deres, men sier de deg noe?  

 

Astrid

 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid skrev:

 

"Såvidt jeg kan tyde, er Olias faddere Olia Jørgensdatter, Ingebor Holgersdatter (usikker på farsnavnet), Marta ??,  Jonn ?? og Erik Mortenssen.

Kanskje noen kan tyde farsnavnene deres, men sier de deg noe?" 

 

Fadderne er Olia Jørgensdatter, Ingebor Helgesdatter, Marte Pedersdatter, Joen Pedersen og Erik Mortensen.

 

Laila.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8524&idx_id=8524&uid=ny&idx_side=-136

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313650599.jpg

 

Dåpen til Olia, datteren hennes, 8. september 1765 i Norderhov (hovedkirken).  Riktignok står det Johan, og ikke Johannes, på ektemannen, men det er dem.  Denne Gonor

er vel svigermoren til Ole Taraldsen Fornebu-eie (se annen debatt), så det hadde virkelig vært flott om en kunne finne ut mer om hennes opphav.

 

Såvidt jeg kan tyde, er Olias faddere Olia Jørgensdatter, Ingebor Holgersdatter (usikker på farsnavnet), Marta ??,  Jonn ?? og Erik Mortenssen.

Kanskje noen kan tyde farsnavnene deres, men sier de deg noe?  

 

Astrid

 

Nei, de sier meg ikke noe. Spørsmålet er om hun var fra Tandberg (altså tilhørte familien), eller bare leide seg inn der. Kanskje det er noen som kjenner til familien, eller som vet hvor man eventuelt kan lete?

 

Mvh

Geir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en nøtt, dette her!  Trolig fikk hun bare datteren Olia, alderen hennes tatt i betraktning og de flyttet fra Norderhov før 1783, jfr. det 1. innlegget.

Hvis mine opplysninger er riktige, så er mannen hennes, Johannes Bersvendsen, sønn av Bersvend Olsen og Ragne Olsdatter og døpt 6. juli 1738 i Norderhov.

Han er m.a.o. betraktelig yngre enn henne.  Kan moren hennes hete Olia?  

 

Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.