Gå til innhold
Arkivverket

Manglense indeksering av Kommunikantbøkene for Kongsberg


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Kommunikantbøkene for Kongsberg finnes fra 1731 og utover, og inneholder utrolig mange opplysninger, bl.a. om familieforhold, yrker og innflytting til byen. De er dermed viktige kilder for alle som er interessert i Kongsbergs befolkning og historie.

 

Men indekseringen er meget mangelfull.

 

Kommunikantlistene i bøkene er delt i 2:

* Første del er kommunikanter som gikk til alters på søn- og helligdager. Disse er indeksert.

* Andre del bakerst i boka de som gikk til alters på hverdager. Her mangler indeksering!

 

I tillegg er alle konfirmantene å finne i disse bøkene.

Konfirmasjon skjedde 2 ganger om året - vanligvis 1. søndag etter påske og 1. søndag etter Mikkelsmesse (i 1742 var det konfirmasjon også Trefoldighetssøndagen)

Også disse listene burde vel indekseres. Eller som et minimum burde det være nevnt i kildeinformasjonen at listene inneholder også konfirmanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indekseringen kjenner jeg ikke noe til, men konfirmantene er under registrering. Hittil er konfirmantene fra oktober 1736 til april 1751 registrert, men jeg kommer ikke til å sende inn materialet til DA før jeg er kommet fram til året 1766.

 

Konfirmantene fra 1766 til 1816 ligger allerede som søkbare baser på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikantbøkene for Kongsberg finnes fra 1731 og utover, og inneholder utrolig mange opplysninger, bl.a. om familieforhold, yrker og innflytting til byen. De er dermed viktige kilder for alle som er interessert i Kongsbergs befolkning og historie.

 

Men indekseringen er meget mangelfull.

 

Kommunikantlistene i bøkene er delt i 2:

* Første del er kommunikanter som gikk til alters på søn- og helligdager. Disse er indeksert.

* Andre del bakerst i boka de som gikk til alters på hverdager. Her mangler indeksering!

 

I tillegg er alle konfirmantene å finne i disse bøkene.

Konfirmasjon skjedde 2 ganger om året - vanligvis 1. søndag etter påske og 1. søndag etter Mikkelsmesse (i 1742 var det konfirmasjon også Trefoldighetssøndagen)

Også disse listene burde vel indekseres. Eller som et minimum burde det være nevnt i kildeinformasjonen at listene inneholder også konfirmanter.

 

Hei!

 

Indekseringa er gjort i henhold til instruks og de mulighetene som indekserings- og visningsprogramvare åpner for. Ved indeksering registreres hvert bilde med listetype og årstall, for eksempel "Kommunikanter" og "1739". Innholdsfortegnelsen genereres automatisk av visningsprogrammet, som lager lenke til første bilde for hver kombinasjon av listetype og årstall. "Problemet" i dette tilfellet er at vi bare har én listetype for kommunikanter, så når kronologien starter på nytt igjen med "hverdagskommunikantene", forstår ikke visningsprogrammmet at det burde vært separate lenker til disse.

 

Problemet er parallelt til problemet med for eksempel dåpslister som er satt opp sokn for sokn. Da lager visningsprogrammet kun lenker til det første soknet.

 

Vi holder på med et nytt visningsprogram for kirkebøker, der vi nok skal klare å ta høyde for at det egentlig er to lister med kommunikanter. Så vi får smøre oss med tålmodighet inntil det er klart, forhåpentlig i løpet av vinteren.

 

Når det gjelder de konfirmerte, er jeg imidlertid enig i at de burde vært indeksert særskilt, og det har vi også mulighet til. Hvis Else B. Rustad, som holder på å registrere konfirmantene, har mulighet til å opplyse om hvilke sider (sidetall) konfirmantene står på, så slipper jeg å bla gjennom protokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg forstår problemet med samme listetype og år, og håper det vil ordnes etter hvert.

I mellomtiden hadde det kanskje gått an å skrive en litt mer utfyllende "Kildebeskrivelse" på indeks-siden?

 

Ettersom konfirmasjon var to eller flere ganger om året så blir det vel like vanskelig å indeksere dem?

 

Else B. - fint å få vite at du holder på med flere konfirmanter. Du er jammen iherdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Hvis Else B. Rustad, som holder på å registrere konfirmantene, har mulighet til å opplyse om hvilke sider (sidetall) konfirmantene står på, så slipper jeg å bla gjennom protokollene?

 

Kommunikantprotokoll 1:

fol. 254 b, fol. 274 b, fol. 290 a, fol. 307 a, fol. 323 b, fol. 342 b og fol. 364 a.

 

Protokoll nr. 2:

fol. 7 b, 28 b, 53 a, 81 a, 108 a, 122 b, 138 a, 170 b, 207 b, 241 b, 280 b og 316 b.

 

Protokoll nr. 3:

fol. 3 a, 33 a, 60 b, 88 a, 119 a, 151 b, 186 b, 221 b, 258 b og 294 a.

 

Listen over viser bare til de første sidene hvor konfirmanter er innført.

Protokoll nr. 4 holder jeg fremdeles på med, så de konfirmasjonene som er innført der, er ikke tatt med i listen over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen over viser bare til de første sidene hvor konfirmanter er innført.

Protokoll nr. 4 holder jeg fremdeles på med, så de konfirmasjonene som er innført der, er ikke tatt med i listen over.

 

Mange takk! Jeg har nå indeksert de aktuelle bildene i protokoll nr. 1-3 også med listetypen Konfirmerte. De første årene ser det ut til at konfirmantene var spredd utover ei rekke søndager, så jeg håper jeg har fått med alle.

 

Takk for svar. Jeg forstår problemet med samme listetype og år, og håper det vil ordnes etter hvert.

I mellomtiden hadde det kanskje gått an å skrive en litt mer utfyllende "Kildebeskrivelse" på indeks-siden?

 

Ettersom konfirmasjon var to eller flere ganger om året så blir det vel like vanskelig å indeksere dem?

 

Du har rett i at innholdssida bare vil lenke opp første kull konfirmanter hver årgang, men ved bruk av listemodus vil dette bli enkelt å bruke.

 

Jeg har lagt inn følgende merknad på protokoll nr. 1-6: Kommunikantene er ført i to avdelinger: 1) Kommunikanter på søndager og helligdager. 2) Kommunikanter på hverdager. En teknisk begrensning i visningsprogrammet gjør at kun 1) er lenket fra indekssida. - Konfirmasjon (fra 1736) ble holdt to ganger årlig. For enkel navigering anbefales listemodus.

 

Takk for nyttige tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Kristian, hvis du fremdeles indekserer :) :

Nå er også protkoll 4 ferdig registrert, og konfirmantene i den protokollen finner vi på følgende sider:
9a, 40a, 71b, 103b, 135b, 167a, 197b, 227b, 257a, 286a, 316a.

Det er nok ikke slik at konfirmantene "var spredd utover ei rekke søndager", slik du antyder. Årsaken til at det blir så mange sider å holde rede på, er jo at hver protokoll dekker mange år, og med to konfirmasjoner pr. år, sier det seg selv at det må bli ganske mange "førstesider".  Det eneste året hvor det faktisk var tre konfirmasjonssøndager, var i 1742. Da ble det holdt konfirmasjon 1. april, 20. mai og 30. september. Senere "normaliserte" det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er også protkoll 4 ferdig registrert, og konfirmantene i den protokollen finner vi på følgende sider:

9a, 40a, 71b, 103b, 135b, 167a, 197b, 227b, 257a, 286a, 316a.

 

Takk skal du ha. Tror akkurat at jeg rakk å oppdatere indekseringstabellen før ukas oppdatering av webserveren startet nå kl. 16. Det finner vi ut i morgen!

 

 

Det er nok ikke slik at konfirmantene "var spredd utover ei rekke søndager", slik du antyder. Årsaken til at det blir så mange sider å holde rede på, er jo at hver protokoll dekker mange år, og med to konfirmasjoner pr. år, sier det seg selv at det må bli ganske mange "førstesider".  Det eneste året hvor det faktisk var tre konfirmasjonssøndager, var i 1742. Da ble det holdt konfirmasjon 1. april, 20. mai og 30. september. Senere "normaliserte" det seg.

 

Det er mulig jeg misforstår, men jeg observerte at det er først i 1739 at konfirmantene er ført i én, sammenhengende bolk. 1736-1738 ser det ut til at konfirmantene er ført innimellom kommunikantene, slik at navnet typisk etterfølges av teksten Conf. MW (prestens initialer?). Og da ser det ut til at konfirmantene var spredd utover noen flere søndager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke du som misforstår! Det er jeg som har misforstått deg! Når det gjelder den første protokollen, er det ganske riktig slik du sier, at konfirmantene var spredd over flere søndager, men jeg trodde du mente det var konfirmasjonene som var spredd slik.

Nettopp dette var problemet med den første boken: Presten noterte hvilke søndager det ble holdt konfirmasjon, men navnene på konfirmantene sto ikke oppført. Da måtte det finlesing til for å fange opp navnene deres, og få dem inn på forhåpentlig rett konfirmasjonsdato!

 

Og ja, det er prestenes initialer du viser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian:

Protokoll nr. 5 (1755-1761) er nå ferdig registrert, og her finner vi konfirmantene på følgende sider:
Fol. 9a, 37b, 66a, 95a, 122b, 151a, 181a, 210b, 245a, 279b, 314b og 352b.

 

Det nærmer seg enden...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian:

 

Protokoll nr. 5 (1755-1761) er nå ferdig registrert, og her finner vi konfirmantene på følgende sider:

Fol. 9a, 37b, 66a, 95a, 122b, 151a, 181a, 210b, 245a, 279b, 314b og 352b.

 

Det nærmer seg enden...

 

 

Mange takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian:

Nå er også siste protokoll (nr. 6) ferdig, og sidetallene for konfirmantene er slik:
fol. 21b, 53a, 84b, 117b, 155b, 192a, 229a, 267b og 303b.

Da er jeg ferdig, og listene er sendt DA. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er også siste protokoll (nr. 6) ferdig, og sidetallene for konfirmantene er slik:

fol. 21b, 53a, 84b, 117b, 155b, 192a, 229a, 267b og 303b.

 

Da er jeg ferdig, og listene er sendt DA. :) :)

 

Flott, da er dette lagt inn i indekseringstabellen. Vel blåst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Når jeg velger Buskerud - Kommunikanter - Konfirmerte så får jeg ikke opp Kongsberg 1761-1766

Her mangeler det visst noe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Else.

Jeg fant dem ettersom jeg visste at de var der.

Men poenget er at de ikke kom opp i lista sammen med de andre.

Men det er kanskje fordi de nyllig ble lagt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har ligget der flere år, så hvorfor den ikke kommer opp, vet jeg ikke. Hvis jeg skal ha tak i disse listene, bruker jeg å gå inn via "Skannede kirkebøker", og velger deretter bare  "Buskerud" og "kommunikantprotokoller". Da kommer listene for Kongsberg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på kommunikantprotokoller og Kongsberg gir ikke treff i Finn kilde eller i den nye tjenesten for skanna kirkebøker. Årsaken er at disse to tjenestene forholder seg til metadatabasen for "nye" Digitalarkivet, som foreløpig ikke er 100 % synkronisert med metadatabasen for skanna materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg snakker om den "gamle" tjenesten for skannede kirkebøker.

Og grunnen til at jeg vil gå inn i listemodus er at da finner jeg begge konfirmantlistene i året etter hverandre.

 

Slik ser det ut før jeg velger konfirmantlista: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=6&idx_kommune=Alle&idx_kilde=KOMM&idx_listetype=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

Og slike ser konfirmantlista ut: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=6&idx_kommune=Alle&idx_kilde=KOMM&idx_listetype=kf&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

Endret av Bjørg Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg snakker om den "gamle" tjenesten for skannede kirkebøker.

Og grunnen til at jeg vil gå inn i listemodus er at da finner jeg begge konfirmantlistene i året etter hverandre.

 

Slik ser det ut før jeg velger konfirmantlista: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=6&idx_kommune=Alle&idx_kilde=KOMM&idx_listetype=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

Og slike ser konfirmantlista ut: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=6&idx_kommune=Alle&idx_kilde=KOMM&idx_listetype=kf&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

Takk for presisering, og da ser jeg også hvor feilen ligger! Da jeg oppdaterte indekseringstabellen for protokoll nr. 6 (1761-1766), glemte jeg nemlig å oppdatere en hjelpetabell med oversikt over hvilke listetyper som finnes i hver enkelt protokoll.

 

Jeg har oppdatert nå, men jeg var maksimalt uheldig med tidspunktet, slik at oppdateringa ikke blir synlig på nett før onsdag i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.