Gå til innhold
Arkivverket

Mette Christophersdatter og Niels Olsen - fra Land til Hadeland


Kristin Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge forsøkt å finne opphavet til Niels Olsen og Mette Christophersdatter.
Niels Olsen ble født ca 1749, og Mette Christophersdatter ble født ca 1729.

Første gang jeg finner Niels og Mette er når de gifter seg den 7 oktober 1774 i Land:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603870323.jpg

Når de giftet seg hadde Niels bopel Vilbergeie.

Deres første barn, Mari, ble døpt 20 s. etter Trinitas (20 oktober) 1774 i Land:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603870242.jpg
Her er det umulig å tyde foreldrenes bopel pga blekksøl i kirkeboka.

Deres andre barn, Christopher, ble døpt i Land i 1777, her er det nok mulig å lese bopel, men
jeg klarer ikke tyde det (side 94):
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603870252.jpg

Deres tredje barn, Marthe, ble døpt i Lunner kirke på Hadeland 27 august 1780.
Familien må altså ha flyttet fra Land til Lunner en gang mellom 1777 og 1780, og de bor fortsatt i Lunner (Kalvsjøeie) ved folketellinga i 1801:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058261001932

Det jeg vil vite er altså hvem foreldrene til Niels Olsen og/eller Mette Christophersdatter var?
 
NB! Denne Mette er ikke den Mette Christophersdatter som ble født på Toten i 1728 og gift med Ole Jonsen Sandbecken.

Mvh
Kristin Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket den digitale versjonen av 1801-tellingen mot den skannede originalen, fordi jeg stusset litt på Mettes alder - 72 år. Da var hun 51 år gammel da Marthe ble født i 1780 - det er ikke umulig, men da var hun i alle fall ganske så voksen:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker prestegjeld, Statlig folketelling 17 (RA/EA-4070/J/Jd/L0017), 1801-1801, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58261/26/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft20090806620490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg vet ikke noe sikkert om opphavet til Nils Olsen og Mette Kristoffersd. Det er ingen slik Mette født på Hadeland som kan passe.

 

Her er de opplysninger jeg har om denne familien. De bodde altså i Land noen år. Jeg greier heller ikke tyde fødestedet til de to første barna, og heller ikke navnet på fadderne. Noen i Land har vel sett på dette før, og lært seg prosten Niels Dorphs spesielle handskrift.

 

Nils Olsen f. ca. 1749, 52 år i 1801, død før 1809 gift fra VilbergE i Land 7.10 1774 med Mette Kristoffersdtr fc 1729, 72 år i 1801. Hun begravet fra Ballangrud 18.6 1809, 80 år, enke lægdsfattig.

 

Det diskuteres over om Mette virkelig kunne være så gammel som 72 år i 1801, men alderen ved begravelsen støtter det, selv om slike aldersangivelser ofte er usikre, oftest for høye. Og Jevnakerpresten hadde vel her ikke noe annet å holde seg til enn det familien sa sjøl.

 

Det var ei stue under Ballangrud som ble kalt Mettestua - og det er mulig den var oppkalt etter vår Mette, men det kan jo ha vært en annen kvinne med samme navn. Sønnesønnen Kristoffer Kristoffersen f 1806, gift 1831, bodde i Mættestuen i 1844.

 

De kom til Lunner før/i 1780. Ei datter er født i et RyaE (E = -eie) det året. Det er mulig at de kan ha bodd i et KjørvenE seinere. Det ser ut som om noen av barna kan være konfirmert fra KjørvenE. Ved FT 1801 er Nils husmann uten jord under Kalvsjø. De kan deretter ha flyttet til Ballangrud. Nils må være død før 1809, for kona er enke da hun begraves. Det er ingen andre Mette-personer.  Jeg har ikke funnet noen Nils Olsen som begraves i Jevnaker/Lunner som kan passe.

 

Men en Niels Olsen Ballangrud, Jevnaker døde i Christiania tukthus 14.4 1809, uten alder - kilde Vestoppland slektshistorielags tidsskrift 2010 nr 2 s118. Det kan jo være "vår" Nils. Hvorfor havnet han der?

 

Om barna

 

1  Mari Nilsdtr dp i LAND      20sTr 1775      ikke funnet konfirmert,

            FT 26 år på KalvsjøE, med datter, b KalvsjøE 14.5 1802, 27 år

            (døde 8 uker etter barsel)

            barn utenfor ekteskap fra Kalvsjø i 1799 med Jacob Paulsen RudE-L (-L = i Lunner)

            a  Kristiana Jacobsdsdtr dpu Kalvsjø 13.10 1799, FT Kristine 1 år på KalvsjøE

                        ?barn utenfor ekteskap fra LunnerE i 1821 med Hans Pedersen Kongskog Hakadal (gift 1829) 

                        gift Vang 5.11 1825 med Torsten Alfsen Vang dp BjøraltE 3.12 1786; til OlumE og OrenE 

                        Mange barn

                        se mer under om Torsten

            barn utenfor ekteskap fra Kalvsjø i 1802 med Jacob Paulsen RudE, begges 2. leiermål

            b  Paul Jacobsen         dpu Kalvsjø     17.3 1802        b Rud-L 7.12 1809

 

            Jacob Paulsen var født i et LunnerE i 1778 og giftet seg i 1804. 

            Han og kona hadde mange barn i RudE i Lunner, nabogarden til Kalvsjø

 

2  Kristoffer Nilsen dp i LAND          2/3sFa 1777    ?konfirmert 1796 Kjørven 18 år, eller konf 1798 Lunner

            FT 24 år på KalvsjøE

            gift i Lunner fra Kalvsjø 27.12 1803 med Anne Olsdtr Kjørven (trol. 11.11)

            De døde trolig i et BallangrudE, han i 1827, hun i 1840?

            6 barn f i Kjørven, HoltE, KjørvenE, og de 3 siste i BallangrudE

            Bodde de i Mettestua?

 

3  Marte Nilsdtr           dp RyaE          27.8 1780        ?konfirmert 1797 Kjørven,

            FT 1801??; ei døde FlatlaE 30.1 1829, 48 år; 

            Merk: Folketellinga 1801 for Jevnaker/Lunner er ikke komplett. For eksempel mangler alle Rya-gardene.

 

            Det kan være denne Marte som har barn utenfor ekteskap fra HoltE i 1806 og Ballangrud i 1812

            (broren Kristoffer var i et HoltE i 1806 og Ballangrud i 1812)

 

            hypotese:

            uekte barn i HoltE 1806 med Ole Kristoffersen Vassjø ?1785- /?K.ols 

                        "som for noen dager siden er bortflyktet fra sognet"

            a  Nils Olsen tv           dpu HoltE        11.5 1806        evt konf 1822? lægd Oren

                        ?gift OlumE 20 år 27.3 1826 med Kari Andersdtr Vestern 29 år, 

                        Utflyttet 1838 til Aker fra Vestern i Lunner, med 4 barn

            b  Maria Olsdtr tv        dpu HoltE        11.5 1806        b 15.7 1810 i Jevnaker, lægd

           

            hypotese:

            barn utenfor ekteskap fra Ballangrud 1812 med Torsten Alfsen Sogn,

                        hennes 1, hans 2 leiermål

            Torsten var f BjøraltE 1786, døde 1849, hadde et barn utenfor ekteskap i 1822 og

            gifter seg trolig i 1825 med denne Martes søsterdatter Kristiana Jacobsdtr f 1799, se over.

 

            c Peder Torstensen      fu Ballangrud  24.8 1812        konf. 1828 LunnerE ?? Så?

 

Det er litt farlig å skrive slike hypoteser, men det kan være utgangspunkt for videre undersøkelser. Det er spesielt vanskelig å følge barn som er født utenfor ekteskap. Slektningene stilte ofte ikke opp som faddere på denne tiden. Det som står under Marte er derfor nokså usikkert.

 

Materiale nok for et "Hvem tror du at du er" - progam !?

 

Hilsen

 

Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på hvor Niels Olsen og Mette Christophersdatter kom fra. Men jeg har forsøkt å tolke skriften til Niels Dorph i de tre innførslene som det lenkes til. Ved vielsen nevnes Niels til Vilbergeie som nevnt ovenfor, så det er greit. Da Mari ble døpt i 1774 ser det ikke ut til at det er oppgitt noe bosted. Men jeg er ikke sikker, skriften her er jo helt forferdelig. Men hun ble i alle fall døpt i Fluberg sogn, det står Fl. i venstre marg. Da Christopher ble døpt i 1777 har jeg kommet fra til at det står østrødnings eie, altså en plass under garden Østrønningen som også er i Fluberg sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget interessant! Jeg visste ikke at det var en plass under Ballangrud som het Mettestuen. Men jeg ser nå at det er nevnt i Randi Bjørkviks arkiv at Christopher Christophersen bodde hos sin mor i Mettestuen mellom 1836 og 1840. Det står også at Elina, Christophers kone, bodde i Mettestuen i 1844. Vet du om Mettestuen fortsatt eksisterer? Og hvilken Ballangrud-gård den lå/ligger under?

 

Jeg regner med at den reelle alderen til Mette er i hvert fall et par år lavere enn det som er oppgitt i kildene.

 

Ved folketellinga i Jevnaker/Lunner i 1845 bor Elina, på Finløs sammen med det yngste barnet sitt Karine (Christopher var ikke faren). Christopher satt trolig på Akershus festning på denne tiden. Christopher havnet på Akershus festning for tredje gangs tyverier i 1840, og døde der i 1847.

 

Veldig interessant dette om Niels Olsen Ballangrud som døde på Christiania tukthus i 1809. Dette må jeg undersøke nærmere!

 

Tusen takk også for tydehjelp fra Ole Arild! På Statsarkivet på Hamar fortalte de meg at Niels Dorph var i ferd med å miste synet på denne tiden, og hadde problemer med både skriving og blekksøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en "kandidat" for Niels Olsen:
Ole Andersen og Mari Anstensdatter Vilbergseie hadde sønnen Niels til dåpen 1. søndag etter trinitatis 1750.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9351&idx_id=9351&uid=ny&idx_side=-56

Det ser ikke ut til at Mette Christophersdatter ble døpt i Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne kandidaten!

 

Den eldste dattera til Niels og Mette heter Mari, så det kan jo passe bra at hun kan være oppkalt etter sin farmor.

 

Jeg skal prøve å finne ut mer om Niels Olsen som døde på Kristiania Tukthus. Det må jo ha vært en rettsak forut for

at han ble sendt dit, så da kan jeg håpe på at det kommer frem noen opplysninger om hans tidlige liv i tingbøkene,

som evt kan bekrefte eller avkrefte at dette er riktig mann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne kandidaten!

 

Den eldste dattera til Niels og Mette heter Mari, så det kan jo passe bra at hun kan være oppkalt etter sin farmor.

 

Jeg skal prøve å finne ut mer om Niels Olsen som døde på Kristiania Tukthus. Det må jo ha vært en rettsak forut for

at han ble sendt dit, så da kan jeg håpe på at det kommer frem noen opplysninger om hans tidlige liv i tingbøkene,

som evt kan bekrefte eller avkrefte at dette er riktig mann.

 

Det finnes også tukthusprotokoller fra denne tiden, tror jeg, som kan ha med nyttige biografiske opplysninger. De oppbevares i Statsarkivet i Oslo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene om Mettestua har jeg fra Randi og Halvard Bjørkviks artikkel Ballangrudkrinsilen i Lunner, trykt i NORVEG nr 29 (1986), og gjengitt i Årbok for Hadeland 1992 s 30-52. Mettestua er nevnt flere ganger i artikkelen. Den finnes ikke i FT 1865, og synes å ha vært nedlagt før dette. Det kan se ut som Mettestua hørte til det som Bjørkvik kaller Øster-Ballangrud eller "Røysa", nåværende G.nr 17/2, og lå langt i øst, øst for det som kalles Ballangrud Øygarden i artikkelen - "i aust ein nedlagd husmannsplass Mettestua..."; side 41 i årboka (ÅBH).

 

Jeg finner ikke noen familie som passer som bor i Mettestua i FT 1845 - så den var kanskje nedlagt da. Elina bor som nevnt over i Finnløs da. Gifter seg igjen i 1850 og bor seinere andre steder i Ballangrud-området. 

 

På ltn. Lunds kart fra 1827 over Vestre Gran - det som kalles 19d-3_1827 på Kartverkets hjemmeside over historiske kart - Oppland fylke, er det angitt en plass øst for Løvhougen som benevnes Ballanggerud Pl, og enda litt øst for dette er det en liten svart firkant som kanskje har en rødfarge? Ei stue?  Er plassen eller stua Mettestua?   Jeg forsøker å legge ved et utsnitt av kartet. 

 

Hilsen Per Jacob Desserud

 

 

post-172-0-25889600-1422791282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf: Jeg har kontaktet Statsarkivet i Oslo angående dette. Forhåpentligvis kan jeg i hvert fall få greie på hvilken dato han ble innsatt på tukthuset, slik at det blir enklere å finne ham i tingbøkene.
 
Per Jacob: tusen takk for denne informasjonen om Mettestua. Da får jeg i første omgang finne fram Årboka for 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Etter å ha fått god hjelp her inne, har jeg funnet at Niels Olsen og hans yngste datter Marthe Nielsdatter ble satt inn på Kristiania tukthus (for tyverier av kvist) den 7 april 1809, og at Niels døde samme sted en uke senere.

I Tingboka finner jeg rettssaken (starter i desember 1808), og i forhøret opplyser Mette Christophersdatter at hun er «henved 80 år gammel», og født på «pladsen Larsstuen under Halmrast i Land af av forældrene Christopher Pedersen og Sessel Olsdatter». Da finner jeg dåpen hennes her (dåp nr 2 side 60):
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9351&idx_id=9351&uid=ny&idx_side=-31

Mette er altså ni år yngre enn det hun opplyser om. Det ser ut til at hun er født på Brendeneie, men siden alle søsknene hennes (sju yngre brødre) er født på Halmrasteie, regner jeg med at dette er riktig familie.

I samme rettssak opplyser Niels Olsen, mannen til Mette, at han er 63-64 år gammel, at han er født på «Pladsen Braaten under Wilberg Gaard i Land» av foreldre Ole Olsen og Mari Olsdatter. Han nevner også at han «har tient på adskillige stæder i Land og Jevnakers Præstegjelder, og opholdt sig paa adskillige stæder som Inderste.»

Jeg finner ingen vielse i Land mellom Ole Olsen og Mari Olsdatter, og heller ingen Niels Olsen som er født rundt 1744 av disse foreldrene.

Er det noen som kjenner til hvem denne familien kan være? Kanskje Niels var født i en av nabobygdene, men at familien flyttet til Braaten under Vilberg senere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.