Gå til innhold
Arkivverket
Stian Høiset

Debora Eggers, f. 1896, Oslo. Hva skjedde under krigen?

Recommended Posts

Stian Høiset

Debora Eggers var min liksom-grandtante via vennskap med min bestefars søster, Anna Hagen, født i Skien i 1889. Debora ble på en eller annen måte svært godt kjent med familien da Anna utdannet seg til diakonisse i Oslo. Anna levde store deler av sitt liv i Oslo, og inkluderte sin venninne Debora i høy grad i Hagen-familiens liv i Skien. Jeg husker mange, lange sommerbesøk av Debora. Hun var åpenbart jøde, og sukket mange ganger over at hennes venninne-familie (Annas familie) i Skien var hennes eneste "familie". Hun hadde ingen andre, sa hun.

Jeg var for liten til å tenke over det den gangen, men Debora ble liksom min "tante". Jeg rakk aldri å spørre, og hun døde vel på 70-tallet en gang. Men hva opplevde hun under krigen? Var hun en av dem som ble deportert og kom tilbake, eller slapp hun unna? Var hun i konsentrasjonsleir eller ikke? Finnes det register for slikt? Hva var hennes skjebne?

FT1900

FT1910

Jeg er ikke i slekt med henne, jeg bare lurer på hva som skjedde med familien hennes og hva hun bar på?

Endret av Stian Høiset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Hun døde 9 juli 1987.

Begravet på Nordre gravlund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Høiset

Hun døde 9 juli 1987.

Begravet på Nordre gravlund.

Dét var synd at jeg ikke visste. Da var hennes generasjon av Skiens-bekjentskaper i samme generasjon dødd ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

På samme gravnr som Debora ligger Anne Kristine Eggers.

Fødselsår og dødsår mangler.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Høiset

På samme gravnr som Debora ligger Anne Kistine Eggers.

Fødselsår og dødsår mangler.

Anna Eggers var hennes mor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.